Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Fin! Kan man inte få, eller har råd att köpa originalet, så är det här minst lika "bossigt!" som Knut Knutsson brukade dundra på med förr.
    Ha råd med att köpa originalet när man jobbar som röntgensjuksköterska? Oj... Troligen aldrig... Men det fatet är ju Törngrens version, ett original från Falkenberg

Comment

• Här kommer två vykort, varav det med lergökstillverkningen även visats på lergökstråden. Ett nyinköpt fat på fot med modellbeteckning 300A kommer också med.
      Bifogade filer

Comment

• Sign OR

Vid ett bakluckeloppis idag köpte jag ett fat som visas här. Jag hade nog inte köp det, om jag inte blivit konfunderad över signaturen. Att B.R. står för Bonni Rehnqvist och Törngrens i Falkenberg är OK. Men signaturen i godset läser jag som OR - alltså som Ove Rasmussen!
        Visserligen är det bara tre mil mellan Båtabacken i Haverdal och Falkenberg men att Rasmussen skulle ha jobbat för Törngrens har jag aldrig hört talas om. Någon PES-are som vet?
        Bifogade filer

Comment

• Jag är lika konfys som Du.

Fatet är osannolikt, men finns bevisligen. OR gjorde ett inhopp, eller var på tillfälligt besök. Det är första gången jag ser den här kombinationen, och skulle han varit anställd en tid, borde fler föremål synts till på samlarmarknader och Tradera.

Det är berättigat med en förfrågan till Bengt Törngren!

Comment

• Edvin Larsson?

Har varit till bästa butiken i stan idag och fyndat, fatets diameter är ca 33 cm! Är fatet av Edvin Larsson? Jag ser även Törngren på baksidan...

Hälsningar Bonnie
            Bifogade filer

Comment

• Jodå, grattis, det är Edvin Larsson......han har både drejat och dekorerat.......

Comment

• Det var ett riktigt praktfat Bonnie!

Rejäl storlek, vacker dekor och signerat både på fram- och baksidan!

Grattis!!!

Comment

• Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                  Har varit till bästa butiken i stan idag och fyndat, fatets diameter är ca 33 cm! Är fatet av Edvin Larsson? Jag ser även Törngren på baksidan...

Hälsningar Bonnie
                  Ett traditionellt Törngrensfat i bästa Edvin Larsson tappning, jo jag tackar. GRATTIS !

Comment

• Vad roligt att höra Tack så mycket, Andres, Simco och Prylsnubben!

Comment

• Bara att gratulera!!

Comment

• Jag stämmer in i gratulationerna.
                        Vilken lycka att "hitta" ett sådant!

En kommentar till vykorten som Lars M. visade.
                        Den översta personen (lergöksdrejaren) skall vara Sven Törngren och den nedre Erik Jacobsson.

Intressant också med OR signeringen på Lars skål. Detta bör väl vara efter Sven T:s tid, men då var nog OR i full fart med Båtabacken?

Comment

• Från att ha varit i en välgrenhetsaffär i Hylte (mellan Falkenberg och Värnamo) i förra veckan, kom den här skönt marmorerade vasen idag via en god väns försorg. Han råkade få syn på den under sin loppisrunda och mailade suddiga bilder. KÖP! var mitt snabba svar.

Marmoreringen får förstås en att osökt tänka på Hjobergs och tidiga Steninge, men vasen är signerad D9, Falkenberg och därunder S.T.
                          Kan det vara en ung Sven Törngen (1909-1969), som fick mod av Edvin Larsson att signera? När Sven tog över verkstaden tillkom den idag välkända, liggande S på T som signatur.
                          Vad D9 står för, kanske Bengt Törngren kan svara på.

Click image for larger version

Name:	Törngrens 35.JPG
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	514859

Name:	Törngrens 36.JPG
Size:	42,7 KB
ID:	514858

Name:	Törngrens 37.JPG
Size:	44,6 KB
ID:	514860

Comment

• En riktigt snygg vas av Bonnie. 50-60-tal antar jag, känns som 50-talet.

Name:	DSCN3391.JPG
Size:	126,9 KB
ID:	517217Click image for larger version

Name:	DSCN3392.jpg
Size:	40,6 KB
ID:	517218

Comment

• Den gamle Edvin

Omisskänlig signatur men lite ovanligare dekor.
                              Bifogade filer

Comment

• Grattis prylsnubben!
                                Kul med en ovanlig dekor!

Comment

Working...
                                X