Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det är nog bara på PES som man kan bli serverad sådana fantastiska dokumentationer som Gideon och Polsson levererat under åren.
    Och nu kommer här ännu en mycket trevlig och intressant berättelse som får människorna bakom den keramik vi nu njuter av att framträda och visa på hur tillvaron var på de gamla fabrikerna.
    Tack för det Gideon, och hoppas att det blir mera upplysningar från denna källa.

Comment

• Tack till er båda, men vi ska också rikta den till Sven-Olof som beredvilligt delar med sig.
      Det kommer säkert mera...

Comment

• Det är en fröjd att läsa detta!
        Vilket fantastiskt arbete!

Comment

• Man blir rörd....

Tack Gideon, hälsa Sven-Olof och tacka från Pes-familjen!

Comment

• Komplettering

Jag vill gärna komplettera Gideons text om den målade väggplaketten med följande information: Diametern är 19,6 cm. Framsidan är helt plan bortsett från kanten som är något upphöjd. På baksidan, se nedanstående bilder, ser man att plaketten är förberedd för att hänga upp på väggen. Kanske sålde Tillingefabriken omålade halvfabrikat, som sedan kunde färdigställas av hobbymålare (med mer eller mindre lyckade resultat)?
            Click image for larger version

Name:	P1000589xx.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	529463Click image for larger version

Name:	P1000590xx.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	529462

Comment

• Varmt välkommen till forumet!

Din plakett är större än jag trodde, och fanns således i fler storlekar. Hur många, återstår att se.
              Faktum är att de helt släta och omålade plaketterna inte förekommer i priskuranten, som synbarligen är från c:a 1910, tryckt i Karl Hammers häfte, och som också fortfarande finns att köpa:

Men om vi läser på sidan 14, står det:
              "Vid sidan av lergodset tog man i början av 1900-talet även upp tillverkning vid Tillinge II av statyetter, byster och porträttreliefer i gips efter populära konstverk, t.ex. Per Hasselbergs "Grodan" och "Gosse med groda", porträttbyster och reliefporträtt av Goethe, Liszt m.fl., dvs. samma modeller, som en del porslinsfabriker framställde i parian. De blev antingen bronserade eller fick behålla gipsets vita färg. Formar till sådana levererades från Tyskland."

Den lätt bågformade stämpeln Tillinge i kursivstil, som finns på båda våra plaketter tillkom ungefär 1885/90 och användes fram till ca 1925.
              Vykortet på min plakett är från åren 1905-10, medan Ditt exemplar är svårare att datera. Jag skulle tro att det framfördes önskemål från kundkrets och grossister att låta framställa odekorerade plaketter för hobbymålning eller mer professionell dekorering av andra utanför fabriken - mer eller mindre som Du också tror.
              Jämsides med tillverkningen av föremål i gips, framställdes också reliefplaketter i terracotta, med motiv av till exempel Bertel Thorvaldsens "Årstiderna".
              Eftersom plaketter överhuvudtaget inte finns med i publicerad priskurant, var detta fenomen möjligen ur modet på 1910-talet, eller säldes vid sidan om direkt från lager.
              Det är en hypotes, som självklart bör diskuteras.
              Last edited by Gideon; 2012-01-24, 19:05.

Comment

• Hjorth på Bornholm har både dekorerade och odekorerade "glatte plader" i sitt sortiment 1884.

Comment

• Bra, där har vi ju beviset för att idéen inte var ny hos danskarna i Tillingefabriken.

12 storlekar vad jag kan se, men hos L. Hjorth vet vi också att många dem tog med sig odekorerade fat/plaketter för att måla hemmavid åt fabriken, som vi kan se i ett svar från dåvarande museichefen för Bornholms museum 2007:
                  "Desværre er det helt umuligt at sige hvem der har malet dine fade. Kun en ting er sikkert, de tre personer du nævner, har ikke malet dem.
                  Som du også ser af det store hæfte (Kæhler - Ipsen - Hjorth) har vi på museet mange tilsvarende terrscottasager med disse turistmotiver. Maleren - eller snarere - malerinden er altid anonym.
                  Faktisk havde fabrikken mange malerinder ansat til at udføre disse dekorationer. Dels på fabrikken, dels i deres hjem. De er "kolddekoreret", dvs. malet efter brændingen i oliefarver.
                  Og fremstillet helt frem til omkring Første Verdenskrig.
                  mvh.
                  Ann Vibeke Knudsen
                  Museumsleder"

Inget hindrar förstås att också dessa fat såldes till allmänhet och affärsmän.

Comment

• Modellen på väggtallrikarna verkar vara desamma.

Comment

• Gallerfat Burmeister

Lägger in detta gallerfat av Gabriel Burmeister gjort efter övertagandet av Boda 1928-32.
                      Bläddra ner på länken till "Boda under Gabriel Burmeister" så hittar Ni ett gallerfat märkt 52, här har vi alltså 52A. http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...e/tillinge.htm
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Lägger in detta gallerfat av Gabriel Burmeister gjort efter övertagandet av Boda 1928-32.
                        Bläddra ner på länken till "Boda under Gabriel Burmeister" så hittar Ni ett gallerfat märkt 52, här har vi alltså 52A. http://www.signaturer.se/Porslin/Lan...e/tillinge.htm
                        Intressanta bilder! Jag har ett gallerfat enligt länken till Signaturer. Det är märkt med både GF 5484 och B.F. 1, se bilderna nedanClick image for larger version

Name:	1-P1000632x.jpg
Size:	99,8 KB
ID:	529773.Click image for larger version

Name:	2-P1000633x.jpg
Size:	65,4 KB
ID:	529772

Comment

• Ursprungligen postat av Bodvar Visa inlägg
                          Intressanta bilder! Jag har ett gallerfat enligt länken till Signaturer. Det är märkt med både GF 5484 och B.F. 1, se bilderna nedan[ATTACH]110643[/ATTACH].[ATTACH]110642[/ATTACH]
                          Onekligen bror min, hej på dej Du.

Comment

• Tekanna

Jag såg tidigare i denna tråd (heter det så?) en brun tekanna upplagd av Agda 2009-08-10. Jag har en liknande kanna i samma låga modell, men med ett annorlunda ytmönster och i ljusare färg. Jag köpte den för några år sedan av en dam, som inte visste varifrån den kom, men någon hade sagt till henne att den troligen var tillverkad i Tillinge fajansfabrik. Det finns ingen märkning i botten. I Karl Hammers ”Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland” finns på sidorna 21 och 22 bilder av en kanna med Agdas mönster. Någon medlem kanske vet mera? Jag lägger in bilder på min kanna och från Hammers häfte. Tyvärr verkar bilderna komma i fel ordning.

Name:	3-Tekanna-01x.jpg
Size:	37,1 KB
ID:	529779Click image for larger version

Name:	2-P1000622x.jpg
Size:	48,1 KB
ID:	529778Click image for larger version

Name:	1-P1000624x.jpg
Size:	44,5 KB
ID:	529777Click image for larger version

Name:	4-Tekanna-02x.jpg
Size:	57,6 KB
ID:	529776

Comment

• Mönsterås Hembygdsgård

Jag vet inte om detta kan intressera någon, men jag besökte Mönsterås Hembygdsgård år 2005 och bland mycket annat fanns en del formar från Boda/Tillinge fajansfabrik. Jag tog några fotografier, se nedan. Bland föremålen tycker jag mig känna igen formar till en sparbössa i form av en sko, mönstret i mitten av ”gallerfaten”, ett handtag till en terrin av ”bambutyp”och en s.k. ”barockängel” i vit piplera.

Name:	PICT3191x.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	529811Click image for larger version

Name:	PICT3190x.jpg
Size:	33,4 KB
ID:	529810Click image for larger version

Name:	PICT3188x.jpg
Size:	44,9 KB
ID:	529809Click image for larger version

Name:	PICT3189x.jpg
Size:	42,7 KB
ID:	529808Click image for larger version

Name:	PICT3192x.jpg
Size:	31,1 KB
ID:	529807Click image for larger version

Name:	PICT3193x.jpg
Size:	34,0 KB
ID:	529806

Comment

• Ursprungligen postat av Bodvar Visa inlägg
                                Jag vet inte om detta kan intressera någon, men jag besökte Mönsterås Hembygdsgård år 2005 och bland mycket annat fanns en del formar från Boda/Tillinge fajansfabrik. Jag tog några fotografier, se nedan. Bland föremålen tycker jag mig känna igen formar till en sparbössa i form av en sko, mönstret i mitten av ”gallerfaten”, ett handtag till en terrin av ”bambutyp”och en s.k. ”barockängel” i vit piplera.
                                [ATTACH]110715[/ATTACH][ATTACH]110714[/ATTACH][ATTACH]110713[/ATTACH][ATTACH]110712[/ATTACH][ATTACH]110711[/ATTACH][ATTACH]110710[/ATTACH]
                                Jag tror att det intresserar många, Bodvar! Din dokumentation är guld värd för tråden.
                                Om jag har vägarna förbi, blir det definitivt ett besök i hembygdsgården.

Kanske var dessa gipshundar kopior av Boda/Tillinge?
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2012-02-01, 19:17.
                                p-son

Comment

Working...
                                X