Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snusfrökens kanna

Snusfröken! Din kanna är säkert från Boda om färgen på fotot stämmer med verkligheten. Boda gjorde den här typen av kanna.s

Comment

• Snusfrökens kanna 2

Glömde säga vilken fin kanna. Ser ut att vara i fint skick. Det är den låga modellen av kaffepannan.

Comment

• Nu blev de två

Lustigt nog så hittade jag en liten kompis till min kanna (som jag köpte tidigare den här veckan) på loppisrundan idag.För en tjuga fick den följa med hem Den lilla kannan är också omärkt samt har en mörkare färg.
        Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	41,7 KB
ID:	555123

Name:	001.JPG
Size:	68,6 KB
ID:	555124

Comment

• De sparbössor från Tillinge som jag sett är oftast hundar och katter. Men här på PES har ju visats skor, ankor, äpplen, en struts och en gås med flicka etc. Möjligen är detta den "gubbe" som finns angiven i priskuranten på inlägg nr 146. Den fick följa med hem trots att någon kört in en kniv i öppningen (kirurgi i hjärnan - lobotomi!) - "Folk gör vad som helst för pengar!"
          Bifogade filer

Comment

• Tillinge el Boda?

Ropade in detta gallerfatet o terrinen på auktion förra veckan. Då båda är helt omärkta är jag lite nyfniken var de kommer ifrån? Gallerfatets färg påminner mest om Guldnougat tycker jag...inte gult el flammigt. Terrinen har samma färg i princip. Har googlat men hittar inga terriner m dessa handtagen, däremot tycktes det ju finnas kantiga handtag bland gjutformarna såg jag nu när jag läste igenom hela trådenClick image for larger version

Name:	2015-05-19 18.03.41.jpg
Size:	99,4 KB
ID:	557822Click image for larger version

Name:	2015-05-19 18.04.18.jpg
Size:	63,7 KB
ID:	557823Click image for larger version

Name:	2015-05-19 18.04.38.jpg
Size:	66,7 KB
ID:	557824.

Comment

• Ursprungligen postat av yvobra Visa inlägg
              Ropade in detta gallerfatet o terrinen på auktion förra veckan. Då båda är helt omärkta är jag lite nyfniken var de kommer ifrån? Gallerfatets färg påminner mest om Guldnougat tycker jag...inte gult el flammigt. Terrinen har samma färg i princip. Har googlat men hittar inga terriner m dessa handtagen, däremot tycktes det ju finnas kantiga handtag bland gjutformarna såg jag nu när jag läste igenom hela tråden[ATTACH]149826[/ATTACH][ATTACH]149827[/ATTACH][ATTACH]149828[/ATTACH].
              Får man fråga vad du fick ge för terrinen? Jag och min syster ärvde en liknande och är nyfikna på värdet.

Name:	IMAG1066.jpg
Views:	2
Size:	40,8 KB
ID:	557832Click image for larger version

Name:	utklipp.jpg
Views:	2
Size:	74,1 KB
ID:	557833

Comment

• I samma tråd om du letar http://precisensan.com/antikforum/sh...racotta-terrin
                Trådkorgen har jag en liknande..den är gjord i Höganäs..

Comment

• Tack Andres o Per-Inge. Nej, vet inte värdet då jag ropade in en hel korg på auktionshuset här i stan o gav 400:- f hela klabbet.

Comment

• Tillbringare

Gårdagens loppisfynd-en tillbringare med Dagen &Natten på.Omärkt men med största sannolikhet Tillinge

Name:	012pes.JPG
Size:	61,2 KB
ID:	558461

Comment

• Finfin..Grattis till den!!

Comment

• Vilket fint stilleben

Comment

• I ett anfall av välgörenhet kunde jag bidra med 30 SEK och fick i gengäld en något bedagad skönhet. Stämpeln T.n.F användes vad jag förstår tiden 1865 - 1888 och står för Tillinge nya Fabrik. Trots att locket är tjudrat med ett snöre vid handtaget har det fått en del törnar och knoppen är borta. Men kaffekannan är alltså inte äldre än 150 år!
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            I ett anfall av välgörenhet kunde jag bidra med 30 SEK och fick i gengäld en något bedagad skönhet. Stämpeln T.n.F användes vad jag förstår tiden 1865 - 1888 och står för Tillinge nya Fabrik. Trots att locket är tjudrat med ett snöre vid handtaget har det fått en del törnar och knoppen är borta. Men kaffekannan är alltså inte äldre än 150 år!
                            Uj,fin var den!!!Grattis

Comment

• Visst blev jag förvånad när jag vände på detta skålfat som ser ovanligt "modernt" ut och hittar en mycket liten stämpel Tillinge 2. Diametern är 30 cm och höjden 9 cm.
                              Bifogade filer

Comment

• Är detta en Tillinge sparhund? Tacksam för hjälp

Jag behöver hjälp, köpte nyligen en sparhund som jag trodde var Tillinge! Men ju mer jag tittar på den så får jag känslan av Torsås fajans! Är jag ute å cyklar, eller kan de va en Tillinge hund?
                                Det som gör min hund lite speciell är att den är spegelvänd mot de vanliga..
                                Tacksam för all info i ämnet!
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X