Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Form 1219 känner jag igen, en socker eller pepparströare i form av en gubbe med hög hatt som lutar sig mot en stubbe.
    Jag har visat dem tidigare men kan inte hitta dem

Mvh/Bengt N
    Bifogade filer
    Last edited by nobe; 2013-02-09, 18:21.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Riktigt trevligt att träffa på en sådan här sparhund, även om det fanns rejäla avskrap i myntspringan.
      Visst kan man få visa den här, även fast liknande visats tidigare? För nog är det väl en Tillinge?
      Man kan aldrig få nog av dessa sparbössehundar- och katter, och så är ju ingen av dem någonsin riktigt lika varandra i glasyrerna.
      Ett par illustrationer i häftet "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland" (1989) av Karl Hammer, visar skålad/sfärisk inbuktning på ett fat från Tillinge II, medan övriga fabriker, som Boda, har en mer "rak" botten. Så visst är det en Tillingehund Du är lycklig ägare till.

Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
      Hela min samling. Vissa är stämplade vissa inte. Att jag fått tag i vissa miniatyrer är kul eller om man skall kalla dem leksaker.
      Mycket roligt att se så många på en gång! Du har kul med Ditt samlande, det märks.

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
      Form 1219 känner jag igen, en socker eller pepparströare i form av en gubbe med hög hatt som lutar sig mot en stubbe.
      Jag har visat dem tidigare men kan inte hitta dem

Mvh/Bengt N
      Dessa har jag inte sett "på riktigt" tidigare. Mycket fina och säkerligen sällsynta, och så har Du två varianter!
      Gratulerar.

Comment

• Tack Gideon

Nu vet jag inte om varifrån de kommer. Den mörkare och lite mindre har röd lera, den ljusare en gråbeige lera men modellen är den samma. den ljusa var målad med silver, guld och bronsfärger och allt är inte borta än ser jag.
        Ber om ursäkt får det dåliga fotot.

Dom behöver kanske dambesök av Söffes donna

Mvh/Bengt N

Comment

• Gråbeige lera talar för Oskarshamn, men modellen borde ursprungligen vara från Bornholm.
          Du har inte figurerna framme, så att undersidorna kan fotograferas?

Comment

• Ska försöka med den dåliga kameran som jag har när det blir ljust i morgon

Bengt N

Comment

• Här kommer bilden på undersidan som jag lovade
              Bifogade filer

Comment

• Tack så mycket för upplysningar och omdöme om sparhunden, Gideon!

Tack också till Nobe och Lizziett som förgyller tråden med ytterligare bilder på fin keramik.

Comment

• Leksaks får

Jag tror Gideon har visat ett får tidigare men här kommer en repris, Oskarshamn?

Mvh/Bengt
                  Bifogade filer

Comment

• Det är det här fåret Du menar.

För mig refererar den gröna färgen runt sockeln och duttandet av bruna fläckar till Boda Fayence.

Comment

• Plötsligt händer det!

De tre keramik djuren blir fyra och man har plötsligt en liten samling.Idag hämtade jag en auktionslåda jag budat hem.I den låg en schatullflaska som jag var övertygad om skulle passa i mitt fina gamla schatull med knepigt innermått,men nixpix det fattades några mm för att den skulle få plats
                      Istället fick jag glädja mig år den glaserade ljusgula felfria sparbösse hunden från Boda I presume??som också följde med.
                      Min samling består alltså av tre sparbösse hundar o en katt som inte är en sparbössa fastän den här modellen är vanlig som sparbössa...Den är öppen undertill och glaserad inuti vilket kanske inte framkommer av bilden.
                      Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	79,8 KB
ID:	550534

Name:	002.JPG
Size:	31,9 KB
ID:	550535
                      Last edited by Fnusfröken; 2013-09-17, 17:08.

Comment

• Hallon Fröken,
                        Sparbössor är trevliga och de här har Staffordshirefigurer som förebilder. Tror att bror P-son skulle gilla
                        att ha dina fynd på tråden, ja vad fasen heter den egentligen? Någonting... och bössa. Har gott glömme...so long...

Comment

• Hallon igen...
                          Här är tråden: http://precisensan.com/antikforum/sh...rs+och+b%F6ssa
                          So long...

Comment

• Sparhund från Boda

Ett bidrag till dokumentationen, fläckig sparhund ordentligt märkt Boda i botten.
                            Har letat runt men inte hittat någon liknande märkning så jag gissar den inte är så vanligt förekommande.

Name:	boda_sparhund.jpg
Size:	78,7 KB
ID:	554304 Click image for larger version

Name:	boda_sparhund_sign.jpg
Size:	71,0 KB
ID:	554303

Comment

• Agdas tekanna

Vilken fin tråd jag hittat. Agdas tekanna 2009-08-10 känner jag igen. Har tillgång till en likadan, tyvärr utan lock.Denna kanna har den för Boda typiska rostbruna färgen. Botten har ett spiralformat mönster precis som Agdas. Kannan kan med stor säkerhet knytas till Boda.
                              Last edited by DAMdam; 2014-04-19, 18:18.

Comment

• Får bidra med denna läckra tekanna som inte fanns med på tråden.Den har motiv av Dagen och Natten av Thorvaldsen på sidorna.Saknar helt märkning i botten.

Name:	001.JPG
Size:	59,9 KB
ID:	555068

Name:	002.JPG
Size:	62,9 KB
ID:	555069

Comment

Working...