Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Irma Yourstone

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En liten Irma har jag fyndat också!

Click image for larger version

Name:	DSCN3395.jpg
Views:	1
Size:	37,3 KB
ID:	517221Click image for larger version

Name:	DSCN3396.jpg
Size:	38,0 KB
ID:	517222

Comment

• Här kommer ett till fynd som jag antar är Irma, jag gillar verkligen denna vas/kanna. Fin form och färger på den.

Name:	DSC_0024.jpg
Size:	56,3 KB
ID:	517713Click image for larger version

Name:	DSC_0023.jpg
Size:	54,7 KB
ID:	517712Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Size:	56,1 KB
ID:	517711Click image for larger version

Name:	DSC_0026.jpg
Size:	70,6 KB
ID:	517714

Comment

• Har likadan kanna på #65 men den är märkt 10 i botten. Någon idé om numreringen?
        söffe

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
          Har likadan kanna på #65 men den är märkt 10 i botten. Någon idé om numreringen?
          söffe
          Aha va kul kanske är storleken? "Min" är 20,5 cm lång. Hmm fan det lät ju med hehe

Comment

• Väggdekoration (31 x 24 cm)
            Bifogade filer

Comment

• Tidiga alster från den egna ateljen i Huddinge
              Bifogade filer

Comment

• Här ett fat - 30 cm i diam - med pasteller och mer gracilt än mycket av IY. Här med signering på båda sidor!
                Bifogade filer

Comment

• En välgjord fisk, enligt mig, till dokumentationen. Någon/några som fick en härlig present enligt signaturen undertill 1985 =)

Name:	Irma Yourstone1.jpg
Size:	47,7 KB
ID:	538117Click image for larger version

Name:	Irma Yourstone2.jpg
Size:	53,1 KB
ID:	538118Click image for larger version

Name:	Irma Yourstone4.jpg
Size:	37,3 KB
ID:	538119
                  Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    .. för visst är det väl Irma Yourstones signatur? Den är även daterad -31. Nu har jag ingen riktig koll på henne med födelseår osv. Jag hoppas någon här har lite mer kunskap.

Jag har alltid ratat grejer av henne då jag tycker det mesta är TRÅK, men den här var sensationellt bra
                    Irma har med stor sannolikhet gjort den på Bo Fajans under 50-talet.

Comment

• Jag lyckas inte bildcitera inlägg #18, som verkar visa alster nr 2 i den serie där jag har nr 3 och 4.

Nr 4 är den vänstra. Ett väldigt litet hål går ned mot botten, så är det inte en vas för en ensam blomma, så tror jag allt att det är en ljuslykta för värmeljus. Nr 3. den högra, tror jag mer på att det är en vas. Den har ett hål mot botten, som är såpass stort att ett värmeljus inte står helt stadigt.

Name:	IMAG1309.jpg
Size:	84,3 KB
ID:	543043

Comment

• Jag förmodar att ankan och fisken från Lerlaxen Halmstad var tänkta till knivlägg eller bordsdekorationer. 6 cm långa.
                        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Denna lilla figurin kunde jag inte motstå idag. Är detta Bengt eller Ulla Yourstone ? Det står i Nyström att man slutade med drejad keramik och inriktade sig på handgjorda figurer.......Är dessa gjorda i stora serier eller är det unikat ?
                          Här är min lilla flicka med katt...Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Size:	93,5 KB
ID:	559726Click image for larger version

Name:	DSC_0019.jpg
Size:	42,8 KB
ID:	559727

Comment

• Jag har inte sett att det står bara Yourstone utan det brukar vara I.Y. när Irma signerade och jag har definitivt inte sett att man i godset stansat in siffror som modellnummer - i det här fallet 134 0ch därunder 1. (20,5 cm Ø) Eller kan det vara någon annan än Irma från familjen Yourstone?
                            Och nog måste det föreställa en gammal indian https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=hej+du+gamle+indian eller kan det vara den siste Mohikanen? https://www.youtube.com/watch?v=IsZwzIXZq3w
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2016-08-03, 18:15.

Comment

• Samma signatur finns ju på denna, bara Yourstone.

Comment

• Tack prylsnubben och att PES kan ge besked efter mer än tre år och att knyta ihop säcken än en gång!

Comment

Working...
                                X