Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kanske modellen heter 79? Min är storlek 4 och din är storlek 3 och båda är märkta "79".
    När kan de vara tillverkade?

    Comment


    • Tack PeppigaPia!
      I Steningeboken står det precis så om modell och storlek. Där finns också flera planteringskrukor avbildade med både namn och modellnummer, t ex "modell 59, 3 storlekar vit 1960-tal", "Jenny modell 61, 3 storlekar vit 1960-tal och "Modell 66, 3 storlekar, svart, vit och brun 1970-tal". Någon modell 79 redovisas tyvärr inte men det höga modellnumret talar väl för 1970-tal. Den rundade formen är mer 60-tal tycker jag. De från 1970-talet är mer raka och cylinderformade.

      Comment


      • När det kommer till Jenny, så köptes väl formen av Rörstrand?
        Kanske denna form är köpt av någon annan tillverkare och Steninge började tillverka blomkrukorna på 1970-talet, även om formen i sig är äldre och kanske tillverkades från början av någon annan på 60-talet. Det hade varit intressant att se om det finns likadana krukor med annan märkning.

        Comment


        • Gotik skall den kallas

          Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
          När det kommer till Jenny, så köptes väl formen av Rörstrand?
          Kanske denna form är köpt av någon annan tillverkare och Steninge började tillverka blomkrukorna på 1970-talet, även om formen i sig är äldre och kanske tillverkades från början av någon annan på 60-talet. Det hade varit intressant att se om det finns likadana krukor med annan märkning.
          Kul att se denna blomkruka i färg! Den ingick i Steninges sortiment på 1950-talet och troligtvis in på 1960-talet.
          Enligt katalog 1953(?) gjordes den i 4 storlekar och kallades GOTIK.
          Modellen kan tillskrivas Inga Hallenborg, gift med fabrikens chef disponent Lars Nordström.

          Click image for larger version

Name:	2006-199a.jpg
Views:	1
Size:	130,5 KB
ID:	558290
          [ATTACH]150600[/ATTACH
          Bifogade filer

          Comment


          • Där är den ju! Vad roligt! Då är min den största i serien då.

            Comment


            • Tack Gissla för informationen om Gotik! Passande namn på de gotiska formerna.
              Jag passar på att visa en vit planteringskruka modell 67 och storlek 3. Den finns även i brunt och vit/rosa enligt boken.
              Bifogade filer

              Comment


              • Kajsa är en skål från Steninge med VDN Fakta L355. 16,5 cm Ø och 6,5 cm hög och från 1970-talet. Mer om VDN här http://retrofolk.se/markningen-som-medger-maskindisk/
                Bifogade filer

                Comment


                • På inlägg 125, 158 och 160 har jag visat krukor för kaktus av Signe Persson Melin i färgerna vitt och mörkgrönt. Och här kommer en svart kruka.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Märta Willborg

                    Trevlig liten kanna av Märta Willborg, troligen tillverkad
                    andra halvåret 1936 med tanke på runesset och Märtas
                    korta anställning på Steninge verkstad.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Lilla Märta är ju en riktig snygging! Tack för den visningen prylsnubben!
                      Jag passar på att för dokumentation visa något mer vardagligt, nämligen ett litet blomkruksfat. Steninge var noga med att sätta ut namn och produktnummer - i det här fallet 75-1.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Haha, nu har även jag hittat en snygging från Steninge i åldern 75 - 80 år! Runmärkt S och även Sverige "runmärkt". 10,5 cm Ø och 6 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Well done Lars M. Undrar om inte vi blivit den främsta dokumentatioskällan
                          av produktionen på Steninge verkstad vid sidan av Gisslas bok..............

                          Comment


                          • Jo visst är det fantastiskt

                            Efter 4 år skidade hon in hos oss! En samlare skickade två bilder och efterlyste och fick uppgifter om tallriken. Vi skickade med en eftersläng: Säg till den dagen du inte kan dväljas under samma tak som denna tallrik. Då vill vi ha första tjing. Nu har flickar fått ett nytt hem.

                            För övrigt tycker både Gunilla och jag att det kunde vara kul att träffa övriga Steningesamlare. Snart blir det julmarknad på Steninge
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Grattis Gissla - en fin sak!
                              Här kommer en vardaglig sak, nämligen en ytterkruka "Kreta" modell 51- och är den minsta och skall vara gjord i slutet av 1970-talet. 7,5 cm hög och 9 cm Ø. En fråga är ju om den är gjord efter någon antik förebild?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ett litet bidrag till dokumentationen av Steninge, inte hittat denna skönhet i tråden.
                                Vem kan vara upphovsmakare till denna?
                                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	61,0 KB
ID:	560146
                                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	560147

                                Comment

                                Working...
                                X