Dümler & Breiden i tyska Höhr, grundad år 1879, är tillverkaren av din hänkelvas, Kecke. Uranglasyr var vanlig under 1930-talet, så Peter har alldeles rätt. Siffrorna brukar beteckna form och dekor (582 IV)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dümler & Breiden (1879 / 1883-1995 Höhr-Grenzhausen, Tyskland)
Collapse
X
-
Vad kul när gamla trådar vaknar.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDümler & Breiden i tyska Höhr, grundad år 1879, är tillverkaren av din hänkelvas, Kecke. Uranglasyr var vanlig under 1930-talet, så Peter har alldeles rätt. Siffrorna brukar beteckna form och dekor (582 IV)
Tackar.
Uranglasyr har jag inte hört talas om tidigare??
Comment
-
Det är motsvarande kemiska fenomen som uranglasen (tror jag).
Bilder på hur glasyren "strålar" vid UV-belysning
Hela Frank Pintschkas hemsida är informativ och innehåller även en hel del om uranglas, dock är den något rörig och svårnavigerad.
Comment
-
Comment
-
Det är nog mest troligt att det är Dümler & Breiden. Jag kan inte tänka mig någon annan lämplig tillverkare med liknande stämpel.
Comment
-
Tack, ja jag tyckte också det var charmigt.Ursprungligen postat av brattensby Visa inläggHar kikat lite och kan inte hjälpa till. Men jag kan kommentera fatets form och färg: Snyggt!Pes är mitt google.
Comment
-
Tror du har helt rätt ( som vanligtUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet är nog mest troligt att det är Dümler & Breiden. Jag kan inte tänka mig någon annan lämplig tillverkare med liknande stämpel.
http://www.precisensan.com/antikforu...light=D%FCmler
)
Tilläggs fråga. Keramiken på fatet är så att säga krackelerat. Vet du ngt om denna teknik eller var jag kan läsa mig till om den?Pes är mitt google.
Comment
-
Ja, någon form av krackelerande glasyr är det, där det också uppstår en ojämn yta. Effekten på porslin blir ju fullkomligt slät som på exemplet med en vas från Dahl Jensen.
Hittar du inget på svenska kan du försöka med crackle ware eller craquele.
Jag förmodar att kineserna var först med det så kallade Guan resp Ge ware.
Den här typen som finns på ditt fat var vanlig med små variationer bland de tyska tillverkarna på 1950-60-talet.Last edited by Kaptenen; 2010-06-23, 00:51.
Comment
-
Last edited by alegni; 2013-07-17, 22:26.
Comment
Comment