Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dümler & Breiden (1879 / 1883-1995 Höhr-Grenzhausen, Tyskland)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Dümler & Breiden (1879 / 1883-1995 Höhr-Grenzhausen, Tyskland)

Varje jul tar vi fram en av de få "släktklenoder" vi har - Farfars mummakanna. Traditionsenligt ska sedan mumman blandas och avnjutas till julbordet.
    Varje jul är jag lika rädd att jag ska diska sönder den.

Vore himla roligt att få reda på lite mer om den.
    Den är 26cm hög och har tennlock. Rymmer 2 liter enligt prägling i botten. Stämpeln utläses "Höh.." eller något liknande. Gissar själv med utgångspunkt av stilen och tidpunkten för när farfar satte bo till 1910-1920-tal.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-23, 12:25.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Fel märkning på sista bilden. Här är den rätta:
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Farfar satte bo tidigt 1920-tal han var en rask ung man född 1901. right on the dot. Tror nog att denna stånka följt honom eller farmor från deras föräldrahem. Tyskt fabrikat som så mkt annat. Känner igen stämpeln men orkar just nu inte slå upp, arbetet tog min sista kraft idag, men detta ska vi nog reda ut.
      Last edited by Äjth; 2005-12-10, 22:29.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Lyfter frågan. Snart ska kannan fyllas med härlig maltblandning!
        Konfucius

Comment

Sådana sågo man ej i Egypten, ej häller i Kannans land.

Comment

Hänkelvas

Någon som kan säga något om denna ca 20 cm höga vas?
            Bifogade filer

Comment

30-talets tyskland. Närmare än så går inte att säga i dagens läge. Stämpeln är, om än rätt kluddig, ytterligare ett exempel på en vanlig stämpeltyp i det tysktalande området med korslagda streck med små bokstäver längst ner. Ballonggreven hade något liknande i sin fråga om sin gamla mumma-kanna.

Comment

Tack PeterS.
                Hade mina aningar om Tyskland men jag trodde vasen kanske var från 50-60-talet. (Mest med tanke på färgsättning)

Comment

loppis fynd....tyskt fat

hittade en helt underbart fin uppläggningsfat eller vad det nu är men vet inte vad stämpeln betyder när den är gjord osv... tacksam om nån av alla dom med porslinskännedom kan ta sej en titt =)
                  Bifogade filer
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Tyskt fat, många av deras stämplar påminner om varandra och jag kan inte särskilja dem, men här är en länk:
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ändrat rubrik för att undvika förväxling med annan tråd.
                      /Admin
                      admin@precisensan.com

Comment

kan det här vara samma som stämpeln på min?
                        Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Nej...den är det inte. Hittade ett "fat" idag med samma stämpel och samma form som ditt.

Comment

Ursprungligen postat av Berth Visa inlägg
                            Nej...den är det inte. Hittade ett "fat" idag med samma stämpel och samma form som ditt.

kan du inte fota det... skulle vara kul att se juh

Comment

Köpte det inte.....dom skulle ha 20kr . Skall kolla om det finns kvar på onsdag.

Comment

Working...
                              X