Sambon kom hem med denna och var förtjust, liksom jag blev! Trodde först det måste vara Ingrid Atterberg, fel fel. Omärkt. Kul, det blev alltså ngt att grunna över. Vill gärna tro att den är skandinavisk. Härlig tyngd, 15 cm hög. Fyllig glasyr. Nä, måste till jobbet nu. Ha en bra dag alla!
----
Länk till tråd med information
----
Länk till tråd med information
Eftersom det finns så många olika tillverkare så skiljer sig ju råmaterialet och tillverkningsmetoderna mellan de olika fabrikerna. Utseendemässigt samlar nog de olika aktörerna på samma "marknad" ihop sig för igenkänningsvärdets skull (Gud vad jag svamlar. Förstår du hur jag menar?) vilket innebär liknande form i samma kulturområde. Utseendet är alltså viktigare än materialet vid bedömningen av härkomst. Kvalitén spelar roll först vid urskiljandet av producent. Såvida det inte handlar om en ren renommésnyltning förstås, då den kan vara tillverkad varsomhelst. Men de är ofta mycket sämre i utförandet.





Comment