Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
    Har avundsjukt och imponerat smygtittat i den här tråden flera gånger, så när jag för en vecka sedan såg den här damen med dalmatinen stå på ett säljarbord slog jag till utan att titta särskilt noggrant. Köpte flera prylar från samma bord, och den här såg jag när försäljaren packade in mina nyinköpta prylar och utbrast "den här också".

Efter hemkomsten såg jag med besvikna ögon att höger hand var borta och att damen någon gång råkat ut för en dekapitering. Kransen har ett par märken också, precis som om något suttit där. Men med figuriner är jag inte så kräsen när det gäller skador, så länge jag inte har betalat för att det ska vara just helt.

Nu till min fråga. Är damen från Staffordshire?
    Hello Sweden,
    Trevlig figur (inte figurin, det klingar så fjompligt), inte en dam (ett barn) men 100% Staffordshire. Från tiden, sent 1800-tal.
    Lite ensam, hon hade en partner, spegelfigur, möjligen en kille. Grattis till ett fynd.

Några små skavanker förtar inte intrycket, upplevelsen, vilket din bild med fin bakgrund tydligt visar. Har förgäves försökt finna figuren i min bristfälliga litteratur i ämnet vilket tyder på att figuren är ovanlig. Hoppas Staffis har skarpare öga... So long...

Comment

• Jag bockar och bugar och säger tack för era svar. Trevligt att äntligen ha en Staffordshire"figur".

Nu önskar jag hitta ett par fina hundar också. De jag har ovanpå spiskransen är nog varken särskilt antika eller från Staffordshire.

Comment

• Nu vänder jag mig till proffsen igen. Hittade den här långe herren med hund i Örkelljunga för en vecka sen, men kommer han egentligen från Staffordshire?

Ca 28 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

• Detta är definitivt Staffordshire! Grattis till en jättefin figur! Blir nästan lite avis!
          Ser ut att vara från mitten/slutet av 1800-talet.

Hälsningar S

Comment

• Hello England.
            Så ska dom se ut, distinkta och klara färger, enkel och raffinerad målning. Trodde först att det var en sjöman med typiska gula hatten men nej. Då kommer frågan, vad fasen håller gossen i höger hand? Han hade säkert en partner, något att leta efter.
            Håller med Staffis men skulle gissa 1940. So long, nice to meet You...

Comment

• Drummer boys...

Hello,
              Måste slå på lilla trumman för den här tråden. So long...Click image for larger version

Name:	DSCN0387_2.jpg
Views:	2
Size:	43,5 KB
ID:	550854

Comment

• Den lille petitmätern bwh måate ju anmärka på att den inledande Molinskulpturen inte fått det namn som den är världsberömd i hela Sverige för och som ju givit namn till en avdelning inom filatelin!
                http://www.sff.nu/baltespannarna/ - menar jag ju!

Comment

• Till vännen bwh....

Hello,
                  Detta vackra flickebarn sänder en varm hälsning till toner från Now from Fear.
                  Ca 1850. Känner ni varandra? Vem är tjejen? So long...
                  Bifogade filer

Comment

• Nog ser hon ut som Jenny Lind utklädd till Boadicea, men med tanke på hur hon slutade skall vi kanske inte tro det?

Comment

• Nära sjuter ingen hare...

Hallå,
                      Skojade lite med tanke på ditt tidigare svar. Bra gissning, men så här ser Jenny ut staffordshires lustiga galleri.
                      So long...
                      Bifogade filer

Comment

• Staffordshire, foregotten...

Click image for larger version

Name:	DSCN0415_1.jpg
Views:	2
Size:	45,3 KB
ID:	557113Hallå,
                        Måste blåsa liv i den här tråden, den existerar nämligen iClick image for larger version

Name:	DSCN0415.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	557112nte PES sökmotor. Hittade den på Google. Kungligt roligt. Firar fyndet med paret getabockar och undrar om någon vågar gissa vilka som sitter i kärrorna. Staffis får svara men först på lördag... come on.
                        So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2015-02-11, 18:48.

Comment

• Hallå Kim!
                          Roligt att du blåser liv i tråden igen! Jag gissar att det är "Royal children" som sitter på getterna. Jag har ju tidigare visat upp ett gäng figurer med getter men här kommer ett par som tyvärr har en hel del skador men charmen går inte att ta miste på.

Hälsningar S
                          Bifogade filer

Comment

• [QUOTE=Staffordshire;250991]Hallå Kim!
                            Roligt att du blåser liv i tråden igen! Jag gissar att det är "Royal children" som sitter på getterna. Jag har ju tidigare visat upp ett gäng figurer med getter men här kommer ett par som tyvärr har en hel del skador men charmen går inte att ta miste på.

Hallå S,
                            Visst är det Royal Children, men dom var rätt många efter Victoria (nio stycken). Det bör ha varit Beatice och Louise, men därom tvista de lärde.
                            Kul med ditt bidrag, apropå getter. I Sverige betade baggarna på torvtak i England drog dom kungliga kärror. Figurerna finns i ganska många och väldigt lika formade figurer. Gissar att getter är sent 1800-tal. So long
                            Kim

Comment

• Hallå igen!

Jag köper ju väldigt sällan staffordshirefigurer nu för tiden men den här sällsynta hunden kunde jag inte motstå på Antikmässan i lördags. Notera att den har "Disraeli curls"!

Hälsningar S
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                                Hallå igen!

Jag köper ju väldigt sällan staffordshirefigurer nu för tiden men den här sällsynta hunden kunde jag inte motstå på Antikmässan i lördags. Notera att den har "Disraeli curls"!

Hälsningar S
                                Hello S,
                                Det var en märklig jycke, udda och fin. Grattis, den är också ovanlig.Men vad Distraeli curls? Frissen? Var snäll berätta...
                                So long...

Comment

Working...
                                X