Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

L. Hjorth - Bornholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det börjar arta sig till en liten orkester Lars M.

Comment

Eftersom tråden är framme, så lägger jag för dokumentation in ett par små "hjortar". Båda med fin glasyr.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Pappa har anlänt, jag älskar att lyssna när han spelar dragspel.
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        ......och hans kompis har en trumma!
        Här har ni resten i orkestern (katalog från 1935)

Bifogade filer

Comment

Ankan och hungrige björnen visar upp sig.

Click image for larger version

Name:	Hjorth-anka 1.JPG
Views:	1
Size:	20,8 KB
ID:	518135

Name:	Hjorth-anka 2.JPG
Size:	18,3 KB
ID:	518134

Name:	Hjorth-björn 5.jpg
Size:	14,6 KB
ID:	518137

Name:	Hjorth-björn 6.jpg
Size:	14,9 KB
ID:	518136

Name:	Hjorth-björn 7.jpg
Size:	12,6 KB
ID:	518138

Comment

Aha, det är räkor som björnen vill fylla sin skål med.

Name:	Hjorth-skål 14.JPG
Size:	36,5 KB
ID:	518139

Name:	Hjorth-skål 16.JPG
Size:	25,2 KB
ID:	518140

Comment

Lägger in en bild på min vas. Finns med i en annan tråd här på PES
              Bifogade filer

Comment

Den vasen är fin och är, likt räkskålarna, utförd i svartbränd terracotta.

Om den intentionen hos fabriken, står att läsa i boken "L. Hjorth - keramikk gennem 150 år", utgiven av Bornholms museum 2006:
                "I slutet av århundradet studerar Lauritz Hjorths äldste son Peter vid en av de keramiska fackskolorna i Tyskland, men tillägnar sig också tekniken med att svartbränna lergodset vid det själlandska tegelverket Hakkemose. Bränningssättet ser ut att igen sätta fart i intresset för fabrikens keramik, och till exempel svartbränns naturalistiska skulpturer tillsammans med Hans Hjorths tankeväckande askurna med modellerade vallmon. Också Afrodite från Melos, ursprungligen en staty i naturlig storlek i marmor, tillverkas av fabriken i flera storlekar och som porträttbyst i den svarta patinan.
                Materialets förebild är de oglaserade varorna från fabrikerna i Staffordshire. Här kallar Josiah Wedgwood sitt material för Basaltware efter den täta, svarta stensorten basalt."

Din vas finns med bland föremålen på bild, och är hämtad från http://www.bornholmsmuseer.dk/hjorths/katalog1916.pdf

Name:	Hjorth 52.JPG
Size:	108,1 KB
ID:	518311

Comment

Räkskålarna och fiskvasen är riktigt läckra.

Här form 83
                  Bifogade filer

Comment

En läcker vas, enligt mig, och en räkskål till.
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

Comment

• Läcker vas, som i manér och färgvalörer andas mycket Gertrud Kudielka.
                      Ett smycke!

Lustigt att Du kommer med räkskål nummer tre, så nära i tiden.
                      Den är inte lätthittad, och jag tror att fler än jag vill ha den...som simco, vars ögon nogsamt registrerat Ditt innehav.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Läcker vas, som i manér och färgvalörer andas mycket Gertrud Kudielka.
                        Ett smycke!

Lustigt att Du kommer med räkskål nummer tre, så nära i tiden.
                        Den är inte lätthittad, och jag tror att fler än jag vill ha den...som simco, vars ögon nogsamt registrerat Ditt innehav.
                        Tack Gideon, håller helt med dig om vasen. Tycker det är konstigt att de inte är mer populära/dyrare. Inget mig emot dock =)

Gällande räkskålen så trodde jag att dessa var ganska "vanligt" förekommande med tanke på just ditt inlägg så tätt inpå.
                        Simco, du vet vad jag eftersöker http://www.ceramicstoday.com/article...lSalto1951.jpg
                        Jag kan tänka mig att byta den mot en välsignelse på att alla mina bilder inte är borta på min stationära kraschade dator.......
                        Pes är mitt google.

Comment

• Härmed skyddar jag dina bilder, så att du kan starta datorn i felsäkert läge och föra över bilderna till en extern hårddisk eller ett USB. Om detta inte fungerar så garderar jag så att du kan starta datorn med hjälp av en en mini-xp skiva och på så sätt komma åt bilderna. Sim Sala Bim!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Härmed skyddar jag dina bilder, så att du kan starta datorn i felsäkert läge och föra över bilderna till en extern hårddisk eller ett USB. Om detta inte fungerar så garderar jag så att du kan starta datorn med hjälp av en en mini-xp skiva och på så sätt komma åt bilderna. Sim Sala Bim!
                            Tack Simco, det har inte hjälpt ännu men du bor så långt ifrån så det tar nog ett tag innan välsignelsen är här =)
                            Datorn pratar med mig iallafall. Beep Beep Beeeeeeep säger den. Tydligen såkallade beep codes. Min kod betyder med största säkerhet att mitt grafikkort är åt skogen.... kul....
                            Jag skickar den till dig.

Edit, räkskålen alltså inte datorn
                            Pes är mitt google.

Comment

• Men du är ju för snäll! Inte behöver du skicka, jag äger ju ingen Salto
                              Men skicka datorn så ska jag banka lite vett i den. Eller är det en Morsekod?
                              . . . _ _ _ . . .

Comment

• Tre st Hjort. 22-18-14cm. Stora har inget nr under. Mellan 12 och lilla 74.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X