Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

L. Hjorth - Bornholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Såg att Prylsnubbens vas är med i katalogen 1935.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vi krälar livligt upp tråden med en ödlevas i svartbränd terrakotta från 1900-talets första decennium.
      Bifogade filer

Comment

Livligt vet jag inte om man kan kalla Gideons mörka elände, men ok låt gå då. Känner ändå behov av att pigga upp oss en smula med lite mer färg och ett par lite smått fabelaktiga djur. Nu säger Ni att det är ju en häst och en giraff.
        Jo, men visst........Gertrud Kudielka, sannolikt 50-tal för L.Hjorth Bornholm.
        Gideon får rätta mig om jag har fel tidsmässigt.....
        Bifogade filer

Comment

Ja dina djur vinner om man vill se något som man drar på mun åt iallafall! Gideons var lite åt det groteska hållet men intressant.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kudielkas små söta djur - några av dem i alla fall - tillverkas fortfarande, upptäckte jag när jag var på Hjorths fabrik i somras.
            www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
              Kudielkas små söta djur - några av dem i alla fall - tillverkas fortfarande, upptäckte jag när jag var på Hjorths fabrik i somras.
              Isåfall hoppas jag att de märkta på ett särskiljande sätt?
              Jag kan dock inte återfinna dem på den här webbutiken:

En bordslampa med en oidentifierad fågel på kvist.
              Bifogade filer

Comment

[quote=Gideon;143278]Isåfall hoppas jag att de märkta på ett särskiljande sätt?
                Precis så tänkte jag Gideon, det är så tråkigt med alla nytillverkningar som inte går att särskilja från den "äkta" varan.
                PS. Din svarta ödla var i sanning GRYMT häftig.

Comment

Den lille......
                  Bifogade filer

Comment

En lille häst av Kudielka (som finns med i en katalog från 1935) och ett hyllplan i ett vitrinskåp, beläget i Bornholms museum, som en annan PES-medlem fotograferat av.
                    Hästen finns i olika kulörer, och de kuriositeter han har framför sig är av det litet mer svårfångade slaget.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Gideon; 2010-06-12, 18:54.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Vi krälar livligt upp tråden med en ödlevas i svartbränd terrakotta från 1900-talets första decennium.
                      Var 17 hittar du alla skumma uthäftiga objekt, har du mikroskop i fickan?

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                        Var 17 hittar du alla skumma uthäftiga objekt, har du mikroskop i fickan?
                        Oftast får jag känslan av att det är tvärtom - att de kastar sig över mig, så fort en antikbod eller loppis beträds.
                        Men två luppar i fickan finns alltid.

En tidig Hjorth, som jag ännu inte kunnat finna närmare upplysningar om, inte ens som avbildad i den litteratur som finns hemma.
                        Betitlad "The beauty and the beast".
                        Bifogade filer

Comment

Villrådigt frågar jag mig vem som är vem

Comment

En bra fråga.

Comment

... och varför heter denna figurin inte Skønheden og Odyret? Ämnad för export till England eller engelsk förlaga?

Comment

För export, ja det är mycket möjligt.
                                Får lov att botanisera kring namnet på Google igen...

Comment

Working...
                                X