Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

L. Hjorth - Bornholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Angående nyproducerat

Såvitt jag minns var märkningen av de nya grejorna likadana som de gamla. Jag ska dit om två veckor så jag återkommer med mer info.
    www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Oftast får jag känslan av att det är tvärtom - att de kastar sig över mig, så fort en antikbod eller loppis beträds.
      Men två luppar i fickan finns alltid.

En tidig Hjorth, som jag ännu inte kunnat finna närmare upplysningar om, inte ens som avbildad i den litteratur som finns hemma.
      Betitlad "The beauty and the beast".
      Granska stämpeln under båda Dina luppar Gideon, den ser skum ut tycker jag

Comment

Snablar vad de tutar!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Granska stämpeln under båda Dina luppar Gideon, den ser skum ut tycker jag
        Skum? Hur då skum?
        Det står L Hjorth, även för den mest skumögde.

I väntan på klarning, ser vi här på en mammut från 1945, som ter sig något ynklig bredvid sin stabbigare kompis på sex kilo (ni har väl sett Ice Age 1-3?).
        Båda av Gertrud Kudielka.
        Bifogade filer

Comment

[quote=Gideon;143656]Skum? Hur då skum?
          Det står L Hjorth, även för den mest skumögde.

Stämpeln är så djupt inslagen i godset i vänsterkanten att jag har svårt för att se det stora L-et och det stora H-et. Det syns bättre sedan...

Comment

Stunden för sedan är kommen, och jag hoppas att skummet lägger sig efter dessa något otydliga bilder.
            Lite svårt numera, med en till åren åldrig kamera som ibland inte vill vara helskärpt.
            Bifogade filer

Comment

Tack Gideon !
              Nu ser även skumögatdet stora H-et. L-et är lite svårt.......men ok då

Comment

Nya djur

Nu hemkommen från en underbar midsommarhelg på Bornholm med många nyupptäckta favoritkeramiker.
                Hjorths fabrik säljer nytillverkade små Kudielkadjur för mellan 50 och 200 DKR cirka, beroende på storlek. Alla som är nytillverkade (= senare än 1995) är märkta som en vanlig Hjorth men också BM (Bornholms Museum). De nya djuren är av stengods i stället för lergods och har inte riktigt samma klarhet och tydlighet i målningen som de äldre.
                Alla andra föremål som nytillverkas efter gammal förlaga stämplas också BM.
                Bifogade filer
                www.starkeld.com

Comment

... och kolla vem jag stötte på på Hjorths museum...
                  Bifogade filer
                  www.starkeld.com

Comment

Den där Gideon är överallt!
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vaddå?
                      Bifogade filer

Comment

Så lite L. Hjorth-alster i landet kan väl inte finnas?

För att locka fram och pirra till fler uppvisningar från er, visas den här oblyga skönheten - också av Gertrud Kudielka.
                        Henne kan man inte bli trött på.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Gideon; 2010-07-17, 00:26.

Comment

Fyller på med en liten anspråkslös vas i form av en fisk. Hjorth 562 (höjd 8 cm)
                          Bifogade filer

Comment

Vas L Hjort

Denna vas är kanske för simpel för att platsa,men jag gillar den. Tycker glasyren är riktigt läcker.
                            Bifogade filer
                            Last edited by The Ocarinas; 2010-08-10, 16:19.

Comment

Den hungriga fisken är möjligen från Gertrud Kudielkas sena 1930-tal och finns i olika varianter. Inte så dumt att samla på, om man är fiskefantast, och hennes små nallar är perfekta för den som samlar björnar.

Vasen är av Erik Hjorth (1906-1982), utbildad på fabriken L. Hjorth och på keramisk fackskola i Höhr-Grenshausen 1927-28. Sedan 1959 ledare av familjeverksamheten tillsammans med brodern Adolf. Han utförde talrika verkstyper till produktion i fajans och stengods. Från omkring 1940 och framåt partier av små vaser med utsökta glasyrer vari klassiska formvärden underkastas en helt modern och mediterande laboratoriearbete. Undviker personlig signering.
                              Det var fakta från boken "L. Hjorth - keramik gennem 150 år", utgiven 2006 av Bornholms museum.

Comment

En liten bock i lergods av Kudielka blir mitt bidrag till denna tråd. Den vände ryggen till på Larspeters bilder så jag tänkte att ni skulle få se framsidan oxå.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X