Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekebykrukor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ekebykrukor

Hejsan!

Jag har precis fördubblat min blygsamma samling av planteringskrukor från Ekeby och är nu riktigt ordentligt sugen på att få veta mer om dem.

Frejakrukorna har namnet inpräglat i botten och citydekoren är ju relativt vanlig. Så då är det bara resten kvar...

De tre krukorna i översta raden är alla olika även om de två första är ganska lika. De två har samma stämpel inpräglad, EKEBY lätt bågformat, medan den minsta har samma text men rakt. Den största, med storlek 3, kostade 1:75 en gång i tiden och har måtten höjd: 14,5 cm och diam: 17,8 cm. Mellankrukan, storlek 2, är 14,7 cm hög och har en diameter på 15,5 cm. Den minsta, storlek 1, får fullt med krackeleringar om den blir fuktig så jag får använda den till prylförvaring istället. Höjd: 9,7. Diameter: 13,5.

Frejakrukorna har rak stämpel, den rosa i storlek 4 (H: 13,3 D: 14,5) och den något tunnglaserade pastellgröna med storlek 2 (H: 9,7 D: 11) har kostat 2:45. Följande tre är av enhetlig design med rak EKEBY, den lilla i storlek 1 (H: 7,9 D: 11,7) och de större i storlek 2 (H: 11,5 D: 15). Den gröna har kostat 3:25 och den gula är märkt med 3:40 i blyerts men 3:25 i svart spritpenna.

Sista raden börjar med en randig kruka i storlek 4 (H: 11,8 D: 16,5) och rak EKEBY. Sedan kommer en vit fiskbensmönstrad i storlek 3 (H: 10,7 D: 12,5). Stämpeln är UE, SWEDEN (rak, eller EKEBY) med signatur GA. En favorit som passar utmärkt att ha mina färgpennor i. (Vilket påminner mig om att jag faktiskt har en kruka till på skrivbordet - får återkomma med bild på den...) Nästa kruka är ett spännande nyförvärv i storlek 2 (H: 9,8 D: 13,5) med rak EKEBY. Slutligen kommer min älskade Citykruka, storlek 1 (H: 8 D: 11,5), stämpel UE, SWEDEN (bågform), CITY. Den har en liten kantnagg och klanglöst gods - men den är såååååå snygg!

Då är min något överpratiga presentation av min lilla samling klar. Det jag vill ha reda på är helt enkelt allt som jag inte vet. Jag vet dessutom att det kan vara jättesvårt att identifiera bruksgods som krukor, så jag blir varken sur eller förvånad om några av krukorna inte kan förses med namn eller period.

OBS! Mätning med mina verktyg (tumstock och ögon) är ingen exakt vetenskap, men jag gör så gott jag kan...
    Bifogade filer
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Nu har jag suttit ute i värmen och studerat UE-boken.

Det jag kommit fram till är att Freja, City och GA är gjorda under 50 - 70-tal.

Freja finns i storlekarna:
    8x9 cm
    9x10,6 cm
    11x12,5 cm
    12,5x14,3 cm
    14,5x16,9 cm

City av Hjördis Oldfors.
    8x11,5 cm
    8x13,5 cm
    11x15 cm
    12x16,5 cm

Ga-krukan av Göran Andersson
    8x9 cm
    9,5x11 cm
    10,5x13 cm
    12x15 cm.

Eftersom jag bara läst innantill så har jag inga uppgifter om dina andra krukor.
    Fina är dom i allafall.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Eftersom jag bara läst innantill så har jag inga uppgifter om dina andra krukor.
      Fina är dom i allafall.
      Tack för innantilläsningen!

Visst är de! (Fina, menar jag.) Och jag slits mellan två instinkter - att spara och stoppa undan eller att införliva med vardagslivet. Men nu har jag kommit på hur jag ska göra med krukorna i a f, extra fina med juvlig klang stoppas undan eller placeras på höga hyllor medan övriga (vardagsfina) kan användas till lite allt möjligt på nivåer där olyckor kan inträffa. Så om en vardagsfin kraschar är det synd men ingen katastrof.

Comment

Nu har jag fotat skrivbordskrukan också. Under den bilden, ena hörnet av skrivbordet som nu ståtar med fyra Ekebyprylar...
        Bifogade filer
        Last edited by Bizan; 2008-05-09, 23:36.

Comment

Det är en trevlig o varierad samling av krukor från nittonhundratelets mitt du har. Den sista krukan är av Mari Simmulson.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hade på känn att det var Mari S, men jag var inte säker på att jag inte förväxlat med den låga skålen som också är Mari S.

Comment

Jag har en läcker kruka som heter EVA. Skulle någon som har Ekeby-boken kunna kolla om de gjorde något som hette EVA? Bara för säkerhets skull...

Här finns bild och närmare beskrivning:

Comment

Har just fått veta att även denna favorit är Ekeby - min samling blir bara bättre och bättre...

Är det någon som vågar sig på en kvalificierad gissning om tidsperiod?
                Bifogade filer

Comment

Ekeby måste väl ändå ha varit i särklass största tillverkaren och stått för merparten av alla krukor som tillverkades runt mitten av 1900-talet.

En snabbbild på lite av mina Ekebykrukor, glömde bort några i brådskan - ser att vi har en del modeller båda två :-)
                  Tycker absolut att du skall använda dem.
                  Bifogade filer

Comment

Snygga krukor

Riktigt fina krukor, men du borde kanske glädja dina växter med lite ny jord.

Comment

Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                      Riktigt fina krukor, men du borde kanske glädja dina växter med lite ny jord.

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                        Har just fått veta att även denna favorit är Ekeby - min samling blir bara bättre och bättre...

Är det någon som vågar sig på en kvalificierad gissning om tidsperiod?
                        OM det är Eva-krukan så är den från 50 - 70-talet och av Sven-Erik Skavonius.

Måtten på de krukorna är enligt UE-boken :
                        8,5 x 10,5
                        9,5 x 12
                        11 x 14

Den bild som finns i boken är så otydlig så jag kan inte se om den överensstämmer med din.

Comment

Jag vet, jag har inte haft tid att sköta om mina blommor som jag skall sista tiden, har försökt ge dem lite omtanke nu

Comment

Hei! Fine krukker!
                            Til FBQ: den grønne krukken helt til høyre i bildet, vet du hvem som har formgitt den og når den kom? En meget vakker grønnfarge
                            mvh

Comment

Tack Pepita, jag gillar den också
                              Bör vara 30-tal. Kan möjligen vara sent 20-tal också, men tror inte riktigt den är så gammal.
                              Har ingen aning om formgivare, bara märkt Ekeby 3 undertill. Den lilla rutiga är märkt "Gunilla"; den Gula med ränder till vänster heter "Juno".

Comment

Working...
                              X