Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekebykrukor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Välkommen till forumet Hermes!!

Fina krukor, har aldrig sett dessa innan. Roligt med nya tillskott till dokumentationen!!
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Ursprungligen postat av Jama Visa inlägg
      Jag har sett flera hundra av dessa krukor som enligt tidigare inlägg tydligen tillverkats av Steninge. Hur har du kommit fram till det? Samtliga av de jag har "synat" har helt saknat märkning. Bifogar bild på några som jags jälv har i min samling.
      Första gången för mig i detta forum så rätta mig gärna om jag gör "fel".
      Så vitt jag vet är samtliga krukor UE modell Svea.

Comment

Ursprungligen postat av Lissan56 Visa inlägg
        Nej, det stämmer inte, modellen skiljer sig åt och alla de krukorna på bilden är omärkta och har en annan modell än Svea-krukan. Däremot är det en vanlig missuppfattning att dessa skulle vara modell Svea-krukan. Det finns ett flertal krukor med rött lergods, Ekebys är i princip alltid märkta, sen har Gabriel, Steninge, Bo Fajans och Rörstrand + antagligen flera tillverkat glaserade planteringskrukor i rött lergods...

De jag känner till som ibland har helt omärkta krukor är Gabriel och Steninge. Jag skulle tro att man någon gång hittar verifikation på att de aktuella krukorna tillverkats vid en av dessa två fabriker. De är ju dessutom så pass vanliga om man räknar alla dekorvarianter att de måste ha sålts lite överallt, detta stöder ju tesen att de är svensktillverkade i alla fall...
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Lägger till två krukor till av Atterberg. Svårt att läsa nummer på dem, men det är samma modell som Jolly fast dessa har blank glasyr.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lissan56 Visa inlägg
            Ja alltså samtliga av de som inte redan är identifierade som Steninge
            menade jag ju. I alla fall säljs dom som Ekeby på olika Auktionssajter. Inte bara på Tradera utan även på olika Auktionshus. Jag har letat bilder på blomkrukor på nätet i ett par år nu för att försöka identifiera de krukor jag har. Förmodligen kopierar alla varandra när de identifierar sina krukor och i så fall blir det ju fel hela tiden!

Comment

Working...
            X