Upptäckte i brådskan att jag slarvat - den ljusgröna längst bak är en Nittsjö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekebykrukor
Collapse
X
-
Ahh... Den blå randen är mycket snyggare än min rosa! Har slutat använda lerkrukor eftersom mina plantor dör av det. Men jag använder krukorna till en massa annat istället. De allra finaste brukar få stå på höga ställen och se snygga ut...Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggEn snabbbild på lite av mina Ekebykrukor, glömde bort några i brådskan - ser att vi har en del modeller båda två :-)
Tycker absolut att du skall använda dem.
Så där blir alltid mina växter i lerkrukor - sedan dör de!Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inläggRiktigt fina krukor, men du borde kanske glädja dina växter med lite ny jord.
Jodå, jag vet att det är ett OM med lite här och där. Jag betraktar alla uppgifter från ett sådant här forum som 80-100% säkra. Sedan så vill jag gärna vara 101% säker så jag dubbelkollar om/när jag får möjlighet. Då sänder jag alltid många tacksamma tankar till alla tipsare - för det är såååå mycket enklare att hitta någonting när man vet var man ska söka!!!Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggOM det är Eva-krukan...
---
Den bild som finns i boken är så otydlig så jag kan inte se om den överensstämmer med din.
Om de lägger ut texten till boken kanske de lägger ut bilderna också? Och då borde det bli mycket tydligare... Kanske...
Jag vill också väldigt gärna veta. Mycket snygg kruka!Ursprungligen postat av pepita Visa inläggHei! Fine krukker!
Til FBQ: den grønne krukken helt til høyre i bildet, vet du hvem som har formgitt den og når den kom? En meget vakker grønnfarge
mvh
Har just insett att det kommer att ta evigheter för mig att bli seniormedlem om jag fortsätter att rationalisera mina svar på det här sättet!!!
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Just den krukan med blå rand kommer från mormor, hon hade flera stycken - min syster har de övriga nu. Rosa rand som du har - men tror att de fanns i fler färger också. Gul rand?
Min mamma och syster har de övriga, skall kolla när jag är dit nästa gång.
Comment
-
Kruknytt
Jag var och kikade på Grödinge och hittade massor med bilder på krukor.
EVA - Min kruka är verkligen inte den kruka Skawonius designat, så där är vi tillbaka på 0.
DIANA - Den stora gröna krukan överst till vänster i min bild har fått ett namn.
SLOTTSKRUKAN - Även FBQ:s tjusiga gröna kruka har fått namn - och ett passande sådant...
SVEAKRUKAN - Förekommer i en mängs olika dekorer. Min med bred rosa rand, och FBQ:s blå, samt min med svarta och gula ränder i olika vinklar hör alla till Sveagruppen.
LISA - Min fina skrivbordskruka av Mari S har också fått ett eget namn.
Känns som att det börjar bli dags att uppdatera mina bilder...
Comment
-
[QUOTE=FBQ;62254]Ekeby måste väl ändå ha varit i särklass största tillverkaren och stått för merparten av alla krukor som tillverkades runt mitten av 1900-talet.
Steninge stod för en mycket stor produktion oxå, tyvärr är inte alla Steningekrukor märkta.
jag skall under dagen fota några, är just hemkommen.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Uppdaterade bilder och liten undran
Min lilla undran gäller i första hand krukan Lisa av Mari S (skrivbordskrukan). Finns tillverkningsperiod och de olika måtten i boken? Finns det fler föremål i designen, eller är det "bara" krukor? Vågar jag fråga om värdet? Det gäller ju inga stora pengar, men jag kommer inte ihåg var jag köpte krukan eller hur mycket jag gav för den...
Jag har just börjat göra "faktabilder" om mina föremål. Jag har frågat och fått svar en eller flera gånger, eller hittat fakta på internet. Sparat bilder och textfiler på diverse bra ställen, både på disk och skiva. Men nu är det så att just den disken vägrar starta och båda mina läsare för cd har pajjat.
Så nu får jag börja om från början...
Comment
-
[QUOTE=Äjth;62340]Här kommer några Steninge.krukorUrsprungligen postat av FBQ Visa inläggEkeby måste väl ändå ha varit i särklass största tillverkaren och stått för merparten av alla krukor som tillverkades runt mitten av 1900-talet.
Steninge stod för en mycket stor produktion oxå, tyvärr är inte alla Steningekrukor märkta.
jag skall under dagen fota några, är just hemkommen.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jo, har nog funderat på att det kanske har berott lite på var man bott i landet. Mormor och morfar bodde bara 4 mil från Uppsala. I Dalarna verkar Nittsjökrukor vara vanligare än annars.
Eftersom Äjth redan brutit Ekebytemat genom att visa Steningekrukor kan jag ju lika bra passa på att ta en Nittsjö och en Gustafsbergskruka också
Någon som kommer ihåg vad Gustafsbergskrukan heter, jag har ju glömt det (kan väl bli en gissningslek också, men jag antar att den inte är så svår - det är ju en känd modell om än inte den vanligaste varianten
)
Comment
-
Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggNågon som kommer ihåg vad Gustafsbergskrukan heter, jag har ju glömt det (kan väl bli en gissningslek också, men jag antar att den inte är så svår - det är ju en känd modell om än inte den vanligaste varianten
)
Det bör väl vara en "Planta" designad av Kåge!?!
Comment
-
Comment
Comment