Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby till 1000! Tidiga föremål fram till slutet av 20-talet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag säger då det, prylsnubben: OJ!
    Vilka raringar!
    Så tänkte säkert också besökarna på Konst- och industriutställningen 1897 i Stockholm.

Vad ska Du ställa på dem?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Jag säger då det, prylsnubben: OJ!
      Vilka raringar!
      Så tänkte säkert också besökarna på Konst- och industriutställningen 1897 i Stockholm.

Vad ska Du ställa på dem?
      Oj sa jag också när jag såg att det var UE. Det trodde jag inte, snarare PH Lundgren eller Höganäs, möjligen St Erik. Du får inte fråga så Gideon, Du låter som min kära sambo. Inte ett balkongräcke i alla fall, blev det fel nu, hallå.......ställa dom på/ställa på dom, svårt detta här.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Vilken bra översikt du har gjort, simco!

Här har vi:

1924 Kanna 18,5 x 11 cm 1929-32

Nr 1700 - 1999 Nr från 1939 anges när föremålet har tillverkats efter 1938 med nytt artikelnummer Nr Bild Beskrivning Mått År Konstnär ...

Höjden är bara 17,3 cm.

[ATTACH]118417[/ATTACH][ATTACH]118415[/ATTACH][ATTACH]118416[/ATTACH]
        Cool! Den ser ju ut som en lagom rostig oljekanna av plåt. Undrar om det är meningen?

Comment

• Dagens besök på "megaloppis" i Majorna i Göteborg resulterade i bl a en skål med fyra hänklar och med nr 1624. 9 cm och midjemått 21 cm.
          Bifogade filer

Comment

• Tack så mycket för era fina bidrag Kaptenen, prylsnubben och Lars M!

Otroligt fina saker! De två konsolhyllorna är något alldeles extra! Att det dessutom är ett par är ju smått fantastiskt.

Kul att ni gillar mina kollage, därför måste jag såklart göra ett litet till.
            Kaptenens kanna tycker jag påminner mycket om prylsnubbens Japan-vas i Steninge-tråden. Nu ligger ju kanske formspråk och glasyr rätt i tiden, men tillverkningsperioden för Kaptenens kanna skulle mycket väl stämma in med Allan Ebelings verksamhet vid Upsala-Ekeby.

Allan Ebeling
            "........Som keramiker anses han dock självlärd. Han kom först att verka vid Bobergs Fajans i Gävle mellan åren 1921-28 och fortsatte sedan till Upsala-Ekeby under åren 1928-30. Han gjorde stora delar till Stockholmsutställningen 1930. Efter ett kort mellanspel hos Steninge Lervarufabrik i Märsta, flyttade han till Torshälla"

Född 1897 i Long Island USa. Fadern var anställd vid Bethlehem Steel i Pennsylvania. År 1908 kom han till Sverige och utbildade sig så småningom vid A...

Stor pampig skål Lars!
            1624A, Skål med fyra hänklar, 10 x 20,5 cm, 1923-30,
            Jag hittade en vacker vas på Tradera som jag tror skulle passa mycket vackert till den. Det står att det är nummer 3103 formgiven av Anna-Lisa Thomson, tyvärr ingen bild av undersidan, står det möjligtvis ALT under?

Intressant om man kunde reda ut detta, även om din skål är tidigare, det finns ju klara likheter.

Upsala-Ekeby keramik av Anna-Lisa Thomson med Nr 3000 - Tillverkat mellan åren 1933 - 1938 Nr från 1939 anger när föremål har forsatt att tillverkats ...

Visar här Kaptenens fina kanna och prylsnubbens Japan-vas som jag spekulerar att de har samma upphovsmakare, jag gissar att glasyrfärgerna kan vara lite beroende på ljusförhållandena.

Click image for larger version

Name:	Upsala-Ekeby.16.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	535334
            Last edited by simco; 2012-05-28, 13:42.

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              ..... skulle mycket väl stämma in med Allan Ebelings verksamhet vid Grödinge.

Allan Ebeling
              "........Som keramiker anses han dock självlärd. Han kom först att verka vid Bobergs Fajans i Gävle mellan åren 1921-28 och fortsatte sedan till Upsala-Ekeby under åren 1928-30. Han gjorde stora delar till Stockholmsutställningen 1930. Efter ett kort mellanspel hos Steninge Lervarufabrik i Märsta, flyttade han till Torshälla"
              Åh, Simco, tänk om det vore så väl. Vi tänkte oss ut till Grödinge nu snart, dom öppnar för sommaren nästa helg............, tänk-, bara tanken, vad underbart att få träffa på Allan där. Allan en av de absolut största (enligt lilla mig).

Comment

• Ursprungligen postat av Retromarcia Visa inlägg
                Cool! Den ser ju ut som en lagom rostig oljekanna av plåt. Undrar om det är meningen?
                Tack! Det är svårt att säga vad som har inspirerat. Helt klart arbetade man vid Bauhaus med de geometriska grundformerna. Här är det cylindern och konen, men också cirkeln. Insidan på tratten är i uranglasyr som var populär vi denna tid och brukar förknippas med Wiener Werkstätte.

Tack simco och prylsnubben! När jag tittade i Grödinges lista är det få föremål, där formgivaren är känd, men i närheten av nummer 1924 finns föremål av Ebeling, så jag håller det för troligt. Likheterna med Steninge vasen är ganska stora.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Åh, Simco, tänk om det vore så väl. Vi tänkte oss ut till Grödinge nu snart, dom öppnar för sommaren nästa helg............, tänk-, bara tanken, vad underbart att få träffa på Allan där. Allan en av de absolut största (enligt lilla mig).
                  Ha, ha! Nu trillade polletten ner! Jag fattade först inte vad du menade, Grödinge har liksom blivit synonymt med Upsala Ekeby för mig.
                  Det vore ju mycket trevligt om du stötte på Allan i Grödinge, i alla fall hans föremål.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Tack! Det är svårt att säga vad som har inspirerat. Helt klart arbetade man vid Bauhaus med de geometriska grundformerna. Här är det cylindern och konen, men också cirkeln. Insidan på tratten är i uranglasyr som var populär vi denna tid och brukar förknippas med Wiener Werkstätte.

Tack simco och prylsnubben! När jag tittade i Grödinges lista är det få föremål, där formgivaren är känd, men i närheten av nummer 1924 finns föremål av Ebeling, så jag håller det för troligt. Likheterna med Steninge vasen är ganska stora.
                    Jag tittade nu ikväll i Frank Whitfords bok "Bauhaus" där jag fann en bild från Bauhaus-utställningen 1923 i Weimar med keramik som var till salu och se där...

Name:	Bauhaus Ausstellung Weimar 1923 res.jpg
Size:	64,3 KB
ID:	535358Click image for larger version

Name:	Bauhaus Ausstellung Weimar 1923 detalj.JPG
Size:	49,5 KB
ID:	535359Click image for larger version

Name:	022c.jpg
Size:	62,2 KB
ID:	535360
                    Last edited by Kaptenen; 2012-05-28, 23:05.

Comment

• Det var häftigt!
                      Jag bläddrarde lite i boken om Allan Ebeling, av Per Hjertzell, och det verkar vara fullt möjligt att Ebeling såg den här utställningen på plats. Han reste mycket under det tidiga 20-talet, men om det kan kan nog Ebelingkännaren prylsnubben berätta mera.

Comment

• WOW Simco
                        Jag får nog börja kolla UE tråden lite oftare
                        Toppenfin sammanställnig av UE föremålen

Comment

• Tack så mycket jani!

Det är verkligen kul att så många visat upp sina föremål.

Oj, vad häftigt med bilden från Bauhausutställningen, Kaptenen!
                          Tänk om det var där som Ebeling fick inspirationen om han nu står bakom kannan.

Comment

• Inplanteringskruka 49f?

Kan det här vara inplanteringskruka 49f från 1914-17? Höjden 18 cm stämmer (diametern är 20 cm). Jag hittar inga andra krukor med de måtten i Grödinges listor. Krukan är undertill djupstämplad UE 5.

Name:	UE kruka 49f 120531-4.jpg
Size:	87,4 KB
ID:	535460

Name:	UE kruka 49f 120531-5.jpg
Size:	82,4 KB
ID:	535461

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Det var häftigt!
                              Jag bläddrarde lite i boken om Allan Ebeling, av Per Hjertzell, och det verkar vara fullt möjligt att Ebeling såg den här utställningen på plats. Han reste mycket under det tidiga 20-talet, men om det kan kan nog Ebelingkännaren prylsnubben berätta mera.
                              Någon Ebelingkännare är jag ju inte men mycket riktigt åkte ju Allan runt i Tyskland under tidigt 20-tal. Han var bl.a i Leipzig för att studera tryckerikonsten som var den bana han tänkt sig ursprungligen. Sedan skulle han bege sig till Dresden men tåget passerade Meissen på vägen och på den vägen är det, blev det kanske rättare sagt.
                              Weimar ligger ju snubblande nära rent geografiskt och tidsmässigt skiljer det sig dessutom bara på något eller möjligen ett par år. Slutsatsen blir väl att Gideon har bra fog för sina funderinger.
                              PS Dessutom hade ju Allan verkligen en förkärlek för den oranga glasyren, om det var uranglasyr eller ej får dock vara osvuret från min sida.
                              Last edited by prylsnubben; 2012-06-04, 13:29.

Comment

• Tämligen övertygad om att jag hittat en nästan likadan kruka som jag har från Bo fajans http://precisensan.com/antikforum/sh...74-1967/page40, köpte jag detta ytterfoder. 17,5 cm hög och 19,5 cm i diam. Lite smutsig undertill så syntes stämpeln dåligt. Hemma och tvättad finner jag en "defekt" UE-stämpel! För det är väl UE och stora likheter med den Retromarcia visar på inlägg 178?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X