Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby till 1000! Tidiga föremål fram till slutet av 20-talet.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• en riktigt ovanlig vas med snygg glacyr ekeby 2017 finns inte med i grödinge/uppsala ekebyboken den är väl designad av ingrid atterberg (jag har även nummer 2018)
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

• Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
      en riktigt ovanlig vas med snygg glacyr ekeby 2017 finns inte med i grödinge/uppsala ekebyboken den är väl designad av ingrid atterberg (jag har även nummer 2018)
      Snygg. Men här pratar vi väl nummerserien från 1948 - 1962, så då är det ju offtopic för den här tråden. Kanske moderatorn kan flytta den till en egen tråd?

Comment

• Här en vas från UE med svårläst åtta eller nia före en tydlig tvåa. Små öron och 21 cm hög. Bör väl vara från mitten av 1910-talet?
        Bifogade filer

Comment

• Lavaglasyr...läckert!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Här en vas från UE med svårläst åtta eller nia före en tydlig tvåa. Små öron och 21 cm hög. Bör väl vara från mitten av 1910-talet?
          Den hade jag på känn, skulle dyka upp här.
          En likadan gick på auktion idag, och klubbslaget gick lite för högt för mig.

Mycket fin, och jag får samma tidskänsla som Du. Numreringen är knepig att tyda. Tvåa eller trea? Men jag tror på 82, fast då stämmer den inte nånstans i UE-boken.

Comment

• Verkligen jättefin Lars M!

Stort Grattis!
            Jag skulle gissa på att det står 22, men att den första siffran råkat bli fel, med försök till rättelse. Eller så är den helt felmärkt

Upsala-Ekebykeramik från ca 1914-1919
            22b Vas 19 cm
            12 Vas 21 cm
            21b Blomurna 21 cm

"De all vår Keramik arbetas för hand äro givetvis alla angivna höjdmått endast ungefärliga. Exakta storlekar kunna därför ej garanteras, ej heller kunna vi, vid beställning av två eller flera exemplar av samma slag garantera dessas fullständiga likhet. Grundfärgerna äro: svart, blått, grönt, gult, grått, metall- och stenimitationer. Vid beställning angives huruvida glasyren skall vara matt eller blank. Några bestämda färgnyanser kunna ej garanteras."

Källa: http://www.upsala-ekeby.com/empty_20.html

Comment

• Hmm...
              Nu blir jag konfunderad på måttet.
              Så här svarade firman, när jag frågade efter mått och skick. Det skiljer lite för mycket, men det är liksom inte meningen att det ska vara lätt det här.
              "Hej
              Höjden är 16,5cm
              Inga nagg som vi har hittat."

Tyvärr tänkte jag inte på att fråga om bild av undersidan.

Click image for larger version

Name:	Hebergs Uppsala Ekeby 1.jpg
Views:	1
Size:	22,2 KB
ID:	534708

Comment

• Åh, så fina de är!!!!

Det skulle kunna passa med ;

21a Blomurna 16 cm
                21b Blomurna 21 cm

Felmärkningar har vi sett förut och det är ofta som inte a och b är utskrivet.

Comment

• 21 a och b tittade jag på förut, men höjdmåtten virrade till det.
                  Det är en konstig slump att båda modellerna dyker upp samtidigt idag, ha ha.

Comment

• "De all vår Keramik arbetas för hand äro givetvis alla angivna höjdmått endast ungefärliga. Exakta storlekar kunna därför ej garanteras, ej heller kunna vi, vid beställning av två eller flera exemplar av samma slag garantera dessas fullständiga likhet. Grundfärgerna äro: svart, blått, grönt, gult, grått, metall- och stenimitationer. Vid beställning angives huruvida glasyren skall vara matt eller blank. Några bestämda färgnyanser kunna ej garanteras."

Jag citerar igen
                    Det finns inga garantier

Comment

• Det har gått in.
                      Tack, tack.

Comment

• Då kan vi väl lugnt identifiera denna som en UE med! eller vad säger ni??

Name:	IMG_8664.jpg
Size:	116,8 KB
ID:	534733Click image for larger version

Name:	IMG_8665.jpg
Size:	42,1 KB
ID:	534734Click image for larger version

Name:	IMG_8666.jpg
Size:	51,0 KB
ID:	534735

Comment

• Haha, Gideon!
                          Vi siktade på samma vas och bommade båda!!
                          Vid auktionsvisningen tog jag i all hast några foton, som jag ville ha med hem för att granska i UE-boken. När jag insåg att jag förlorat budgivningen, ville jag ändå delge PES hur vasen ser ut på undersidan. Ett grattis från Simco tar jag också emot - för jag har sett, vänt och vridit samt fått känna på den snart 100 år gamla vasen! Bara det....

Vad gäller måttangivelsen skall jag återkomma på en annan tråd och presentera måttstocken

Comment

• Hejsan!

Nu har jag gjort en liten sammanställning av föremålen som hittills visats i tråden.
                            I stället för ett kollage blev det 16st! Jag upptäckte att föremålsbilderna blev mindre än frimärken om man skulle få alla att passa in på en bild så jag valde att göra flera istället så att man får en känsla för glasyrerna. Jag har inte haft någon mall, utan suttit och klistrat i "paint" så det kan med all säkerhet göras snyggare.
                            Men här kommer i alla fall PES-arnas eget galleri!

Name:	Upsala-Ekeby.11kopia.jpg
Size:	79,0 KB
ID:	535148Click image for larger version

Name:	Upsala-Ekeby.12kopia.jpg
Size:	61,0 KB
ID:	535147Click image for larger version

Name:	Upsala-Ekeby.13kopia.jpg
Size:	118,2 KB
ID:	535146

Comment

• Från ca 1918 till 1920-talets slut ristades, eller målades märkningarna under godset för hand. Vanligtvis "UE" följt av modellnummer, ibland med tilläggsnummer för dekor och glasyr.

Name:	Upsala-Ekeby.kopia - Kopia.jpg
Size:	141,8 KB
ID:	535151

Name:	Upsala-Ekeby.1kopia.jpg
Size:	76,9 KB
ID:	535153

Name:	Upsala-Ekeby.2kopia.jpg
Size:	92,9 KB
ID:	535152
                              Last edited by simco; 2012-05-20, 18:40.

Comment

• Click image for larger version

Name:	Upsala-Ekeby.3kopia.jpg
Size:	137,9 KB
ID:	535156

Name:	Upsala-Ekeby.4kopia.jpg
Size:	104,1 KB
ID:	535155

Name:	Upsala-Ekeby.5kopia.jpg
Size:	84,7 KB
ID:	535154
                                Last edited by simco; 2012-05-20, 21:57.

Comment

Working...
                                X