Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit UE-föremålet i min samling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vacker Keramik!!!!!

Jag är ju inte så intresserad av keramik, som ni nog alla vet, men man läser o ser o lär, som jag hoppas ni märker,

och helt plötsligt ser man saker som jag inte alls skulle ha ngt emot att ha framme hemma o just nu tycker jag att rinntekniken är mjuk o härlig, inte så kall o kantig.

Så med min smak, om vi börjar fr början

Kolmårdstrollets båda härliga vaser är undrbart läckra, så mjuka så ja,!!!!!! underbara

Rosas vas med björkmoss- skogs påminning, bara helt underbar !!!!!!!

Bengt H var det du hette, dina vaser, båda inslagen skulle jag inte alls ha ngt emot att ta med mig hem ett tag, vackra !!!!

Och Eva-Lena, nu kommer ju det värsta, du hade ju inte rinnteknikssaker i ditt
    inlägg, men Mari Simmulssons vackra damer samt en vas o en skål tyckte jag var väldigt fina o skulle faktiskt vilja ta med mig, jag förstår att jag inte får det, men det börjar bli en farlig plats för en antikt porslin nörd som jag

eller???Kanske tvärtom, att kunna se skönheten i mycket i det skapade,

att se att man kan njuta av annat än ens specialitet
    Last edited by annestig; 2010-07-20, 23:57. Anledning: hann inte se alla inlägg, fel namnfel namn

Comment

Här fanns det mycket vackert att titta på!
      Kul med så många ovanliga modeller och vilken bredd på form och utförande.

Mina UE favoriter just nu är; min gula Sven-Erik Skawonius vas. Åkte ifrån den på loppisen men ångrade mig så grymt
      att sambon fick köra mig 4mil tur och retur nästa dag, tillbaka till loppisen så jag kunde köpa den.

Dagens fynd; en trevlig skål/vas av Gabriel Burmeister. Den saknar nr. men är signerad och har en härlig glasyr (liknande de äldre föremål som visats tidigare i tråden)
      Bifogade filer

Comment

Trevliga, riktigt tidiga saker båda två. Skawonius 35-39 som konstnärlig ledare vid UE
        och Burmeister, förmodligen tillverkad på 20-talet.

Comment

Tack för det prylsnubben!

Är lite konfys över numreringen på Skawonius-vasen. Får det till 5037 alternativt 5087. Enligt nr-registret på Grödinges hemsida står det:
          5037 Vas med lock 16 x 12 cm 1935-38

Har lite svårt att se att ett lock skulle hålla sig särkilt bra på den smala lilla kanten vid mynningen.

5087 finns inte med på listan som slutar på nr: 5084
          Vet att min stämpelbild är lite dålig, tjock glasyr och dåligt ljus.

"Burmeistern" blev jag mycket glad över, litet glasyrbortfall vid foten men vad gör det.

Comment

Finns det fler i samma serie?

Den här skålen är min absoluta favorit Glasyren är underbar!
            Mari Simmulson är designer. Den är djupstämplad 328 (tror jag) EKEBY.

Jag hoppas att få tag på fler delar så småningom, är det nägon som har bilder och vet vilka delar som finns? Jag vet att det skall finnas en vas men vad mer
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
              Den här skålen är min absoluta favorit Glasyren är underbar!
              Mari Simmulson är designer. Den är djupstämplad 328 (tror jag) EKEBY.

Jag hoppas att få tag på fler delar så småningom, är det nägon som har bilder och vet vilka delar som finns? Jag vet att det skall finnas en vas men vad mer
              Tjusig!! Jag vet att det åtminstone finns fina krukor ifrån samma serie!! Kan ju vara något att hålla utkik efter!
              -------------------------------------
              http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Jo, vad jag kan se finns det fyra delar Iris, som serien heter - nr. 328, 329, 663 och 664. De är från åren 1951-53.
                Hittade ett par gamla bilder i bildarkivet, på vasen du frågar efter.
                Bifogade filer

Comment

Jag har fått en ny favorit i samlingen som jag måste få visa upp . Hon är gjord av Vicke Lindstrand 1949 och brukar vara glaserad, men just det här exemplaret är "naturellt". 33 cm hög så det är en rejäl pjäs.
                  Bifogade filer

Comment

Den väcker "vill ha"-känslor....var rädd om den....

Comment

Working...
                    X