Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit UE-föremålet i min samling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En favorit bland många är definitivt serien "Domino" av Ingrid Atterberg!

Se den och mycket annat på vår blogg, http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.com/

Hej på er!
    Bifogade filer
    http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.com/

Comment

"Herdinna" av Mari Simmulson är trevlig tycker jag!
      Bifogade filer
      Bara nyfiken

Comment

Uppsala Ekeby, UE, ( utan estetik som jag skrev för något år sedan)är inget som jag normalt sett höjer på ögonbrynen inför, men efter att ha sett diverse alster på PES, måste jag tillstå att en del gods tilltalar mig. Därmed inte sagt att jag har för avsikt att ge plats åt UE i min keramiksamling. Mitt tidigare omdöme om fabriken, grundar sig på denna vas vilken har sin plats i undantaget, längst ner och knappt synlig, i samlingen.
        Askfatet, vilket tilltalar mig mer, skulle kunna få epitetet utomordentlig estetik.
        Bifogade filer
        p-son

Comment

Jag måste hålla med om att UE inte höll en jämn standard. Guldåldern 1950-tal så producerades (enligt mig) den bästa keramiken. Man ser glädjen bakom designen. På så sätt tycker jag att Hjördis Oldfors stod för den bästa designen eftersom hon slutade innan det gick åt fanders. Dessvärre så blev konkurrensen så pass hård under 1960-talet att man producerade istort sett vadsomhelst för att få in pengar! Dock finns det undantag förstås!
          Bara nyfiken

Comment

Här kommer en hänkelvas, c:a 25 cm, tillverkad 1930-32 designer Harald Östergren. Vacker? Nja det kan man nog inte påstå
            Bifogade filer

Comment

Här kommer mitt bidrag och min favorit i min inte allt för stora samling.
              Den passar som handen i handsken i mitt vardagsrum. Härligt stor.
              (jag har den vanligtvis inte på köksbordet )
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

Plockar ner lite i lådor för att annat ska få plats och funderar lite över UE-keramiken. En del följer med hem för att jag just då gillar det inte för att bli en i samlingen men tydligen finns det mer UE än vad jag trodde här hemma. Nu min fundering - tråden börjar med att vi ska visa favorit- och ovanliga UE-föremål men hur vet man vad som är ovanligt? Beror det på upplagan, skörhet eller att folk inte köpte just den artikeln? Visar 2 olika objekt vilket den ena känns vanlig medan den andra för mig är ovanlig.

Först ett jättefat som jag inte vet något om men känns bekant och då för mig vanlig.
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Sedan en vas som inte påminner om något jag har sett förut. Ska vara ärlig och säga att den här tycker jag mycket bättre om än fatet
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Här har du din vas. (Bild nr 13)
                    Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

Comment

Den är ju äldre än vad jag trodde, tack Kolmårdstrollet.

Comment

Samlar inte pa UE och intresset ar ganska svalt men kan anda inte lata bli att tycka om Mari's ansikten. Nu finns det ju ett flertal olika men om man jamfor t.ex "Beata" som ar gjort i hundratals, ar detta en unik eller fatal? Ni som kan lite om UE, beratta......
                        Bifogade filer

Comment

Enligt UE boken är ditt fat gjort 1954-70. Finns med flera dekorer.
                          Här kommer en länk från Grödinge med MS fat.
                          Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

Comment

Tack K-trollet, bra lank att botanisera i. Jag antar at dom finns i fatal, 50/100?
                            Last edited by Andres; 2010-07-03, 12:08.

Comment

Jag är ingen expert men jag skulle tro att fatet är gjort i flera hundra, om inte tusentals exemplar. Dels tillverkades det under lång tid som nämnts tidigare, och sedan brukade Mari numrera exemplaren med t ex 32/100 när hon gjorde begränsade serier som till exempel vissa av hennes kvinnofigurer.

Att den är "signerad" betyder ingenting i det här sammanhangen. Det är dekormålaren som ritat dit signaturen.

Bifogar en bild på mitt fat som jag brukar använda som askfat, vilket jag tror är meningen. Eftersom de är handmålade tycker jag ändå att varje fat har lite egen karaktär.
                              Bifogade filer

Comment

Jo Hermes, nog ar det sa. Jag har nu sett 3 olika med samma motiv men med skillnader i farg, blommor och annat. Vad galler dekormaleriet ar det ju dekoratorer som malat i stort sett allt vi ser med fa undantag i marknaden idag....tack for ditt inlagg.....

Comment

Working...
                                X