Serien heter "Kokos" design Hjördis Oldfors.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Favorit UE-föremålet i min samling
Collapse
X
-
Tack, får leta nu =)Ursprungligen postat av Eva-lena Visa inläggSerien heter "Kokos" design Hjördis Oldfors.Pes är mitt google.
Comment
-
Comment
-
Fantastisk vas!
Jag undrar hur de fick fram den mosseffekten.
---
Hemma hos min mor i förmiddags lånade jag min mormors lysningspresenter från 1920 för fotografering. Vasen 1006 är min UE-favorit alla kategorier.
Jag tycker den är så grafisk med den gräddvita glasyren och det kraftiga Matisse-aktiga svarta mönstret.
1006 Vas 17,5 x 10,5 cm 1918-20.
Skålen är inte lika effektfull, men jag har alltid sett dem tillsammans så den fick följa med också.
1029 Skål 9 x 16 cm 1918-20
Comment
-
Vilken rolig variation det blev på tråden!! Föremål från flera olika tidsperioder inom UE:s produktion. Kul att smak och tycke varierar, så att vi alla kan leta efter olika föremål på loppisar m m.
Eftersom några redan bjudit på nr 2 och 3 av favoriterna inom deras samlingar, så dristar jag mig till att vissa ytterligare ett föremål.
Nedanstående hackspett är formgiven av Taaisto Kaasinen och är stämplad 6050 och formgiven 1959 och tillverkades endast i två år. Figuren är hela 39,5 cm hög och 16,5 cm bred.-------------------------------------
http://upsalaekeby.blogspot.com/
Comment
-
Tack för gensvaret på mossvasen! Andra sidan av vasen är inte lika "mossaktig". Undrar om man lät den färgade glasyren rinna med vasen upp- och nedvänd och hjälpte till med något specialpensel?Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggFantastisk vas!
Jag undrar hur de fick fram den mosseffekten..... Vasen 1006 är min UE-favorit alla kategorier. Jag tycker den är så grafisk med den gräddvita glasyren och det kraftiga Matisse-aktiga svarta mönstret.....
Håller med Wunderbaum, kul att se föremål från olika perioder. Både Kaptenens vas och din hackspett tilltalar mig.Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg......Nedanstående hackspett är formgiven av Taaisto Kaasinen................
Comment
-
Mari Simmulson är designern!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSååååå vackert
. Vem ligger bakom Tokyo.....
Bara nyfiken
Comment
Comment