Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• PeppigaPia
    replied
    Ett trevligt Bo-fynd idag

Liten skål i form av ett äpple, eller kanske ett blad?

Någon som vet mer?

Click image for larger version

Name:	IMAG3904.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	558395

Name:	IMAG3905.jpg
Size:	68,7 KB
ID:	558394

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
    Köpte detta fat idag, nog mycket ned tanke på den häår tråden, Tyckte i och för sig att fatet var fint också!
    AO eller OA vems sign. är det?
    söffe
    Nu har jag hittat en skål i samma serie och med nr 4062 som Söffe visat (inlägg nr 405). Den är 17 cm Ø och 5,7 cm hög.
    Signatur med ett A inne i bokstaven O. Bengt H har redan gett svar att det är Anna Olsen som var formgivare (inlägg nr 406).
    I boken om Bo Fajans av Birgitta Lundblad nämns Anna Olsen bland "anställda som bidragit med formgivning". Av näraliggande modellnummer kan man utläsa att signaturen AO förekommer år 1953. http://precisensan.com/antikforum/sh...74-1967/page60
    Bifogade filer

Leave a comment:

• PeppigaPia
    replied
    Hittade två små vaser idag, som bör vara BoFajans. Den vänstra är märkt 4339 och den har jag också hittat här i tråden: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post192352

Den högra har en märkning som jag tyder till 13.61. eller kanske B. 61. Någon som känner till formgivaren? Skulle gissa på Eva Jancke Björk på den också, då den är lite i samma stil med "ränderna" som min teservis.

Name:	DSC_0111.JPG
Size:	112,0 KB
ID:	557867

Name:	DSC_0113.JPG
Size:	78,7 KB
ID:	557868
    Last edited by PeppigaPia; 2015-05-30, 16:35.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Nog är väl detta ett verk av Eva Jancke-Björk och Bo Fajans även om man inte kan se någon stämpel under all gul krackelyr. Nr 3492/1533 0ch 11 cm hög.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2015-04-27, 20:48.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Bland julprylar på Röda Korset hittade jag denna trebenta skål med små öron. Och till min förvåning ett böjt GEFLE och antydan till ett B ovanför. Det verkar inte vara glasyr utan ovanför dekoren någon slags lack. Någon som vet mer? 20 cm mellan öronen och 8 cm hög.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Ytterligare en Eva Jancke- Björk. Ljusstake iron med nummer 4446/2.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Bengt H.
    replied
    Kul med nya medlemmar. Välkommen eatin.....?

Modellregistret i boken Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967 säger för artikel 3765: vas 28 cm hög med glasyr/dekor Pierrot. Formgivare: EJB (Eva JanckeBjörk). Tillverkningsår: 1954.

Värde: ??

Leave a comment:

• eatinchicken
    replied
    Är det någon som vet vad denna vas från Bo fajans,Gefle heter? Designer? Årtal & värde?
    Står ingen signatur undertill, men 3765 står det. Tack på förhand.Click image for larger version

Name:	10593072_10152238305810509_8102012834267155103_n.jpg
Size:	38,6 KB
ID:	555320

Leave a comment:

• Gideon
    replied
    Inte illa för så gamla brickplattor, som de kallas. De fanns att köpa i fyra storlekar från 9 till 17 cm i diameter i färgerna brun blå och grön.
    Detta kunde man välja på, under åren 1928-35.

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Små underlägg av Eva Jancke-Björk, 6st för 30kr.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• simco
    replied
    Tack så mycket! Vad fint skrivet! Håller på att tina fram här nu i Sundsvall :-)

Leave a comment:

• Bengt H.
    replied
    "Rosa och Simco, HÖR ! Det låter som musik i mina öron."

Ja, verkligen! Mycket fina och efterlängtade buketter som blommat upp.

Ävenså fina och efterlängtade att se är dina Gabriel-föremål, Prylsnubben! Tack för det!

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Tjusig!
    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Underbart fina saker du visar upp Prylsnubben! :-)
    Den blå dekorerade vasen är en höjdare, gillar verkligen den fyrhänklade varianten också.
    Jag var på länsmuséet i Gävle igår och såg helt makalösa föremål av Allan Ebeling, tänkte på dig när jag såg dem :-)
    Rosa och Simco, HÖR ! Det låter som musik i mina öron. Nästan bättre än pysljudet när Dynamitharry öppnar en bira.
    Last edited by prylsnubben; 2014-05-15, 23:18.

Leave a comment:

• simco
    replied
    Underbart fina saker du visar upp Prylsnubben! :-)
    Den blå dekorerade vasen är en höjdare, gillar verkligen den fyrhänklade varianten också.
    Jag var på länsmuséet i Gävle igår och såg helt makalösa föremål av Allan Ebeling, tänkte på dig när jag såg dem :-)

Leave a comment:

• Rosa
    replied
    Tjusig!

Leave a comment:

Working...
X