Någon som har en bok/katalog att kolla upp vad 302 betyder? Samt vet någon något om innehållet, är det lämpligt för barn att äta yoghurt ur skålarna dagligdags? Tack på förhand
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av simco Visa inläggJavisst är det!!!
Därför fortsätter jag på nästa fråga:-)
Här är jag lite osäker på att det är Ewald Dahlskog som är formgivare. Jag tror att fatet är lite senare och att 08? är en glasyr, storlek eller liknande.
Jag har haft en golvvas med liknande mönster som har nr 4505/3, vas, 50cm, i produktion 1958.
Ingen formgivare finns listad men jag har läst någonstans att Berit Ternell kan ha formgivit dessa.
Nr 075/4 som också är stämplat under vasen har jag inte lyckats lista ut vad det är, och jag tror att det är samma typ av siffror som
08? står för på Bivertons fat. Just 4500- numren är inte väldokumenterade så det är svårt att vara säker.
Jag hoppas att det dyker upp flera artiklar i denna nummerserie och dekor så att vi kan jämföra och förhoppningsvis kunna dokumentera vilka delar som finns.[ATTACH]118909[/ATTACH][ATTACH]118910[/ATTACH]
Riktigt fin!
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av Prettyantiques Visa inläggTack för svar! Jag googlade lite själv sedan och stämpeln anv mellan 1924-67....undrar fortfarande vem formgivaren kan vara? Sedan står det Gefle på en del jag sett, samkörde dem? Kan formgivaren vara Ingrid Atterberg eller Jancke Björk tro?
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av jonasgun Visa inläggJodå, visst är det Bo fajans!
Jag vet inte exakt när kopparna är tillverkade, men jag kan tänka mig någon gång mellan 1955 och 1967 när de lade ner.
Leave a comment:
-
Jodå, visst är det Bo fajans!
Jag vet inte exakt när kopparna är tillverkade, men jag kan tänka mig någon gång mellan 1955 och 1967 när de lade ner.
Leave a comment:
-
Bo Fajans?
Hejsan!
Mitt första inlägg fast jag gick med för så länge sedan för att läsa och lära mig mer =) Jag har dessa gamla muggar med midja som jag undrat länge vart dem kommer ifrån samt när dem tillverkades. Så slog det mig idag att det är nog inte två torn/hyddor med boll över utan det står nog Bo?
Någon som vet när dem tillverkades och om det är Bo Fajans?
Tack på förhand!
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggHej och välkommen till PES!
Birgitta Lundblad skriver i boken om Bofajans att skålen B080 är 24 x 8 cm och som du skriver är det EJB som signerat. Och glasyren 884 är "ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor 1938-48".
Leave a comment:
-
Hej och välkommen till PES!
Birgitta Lundblad skriver i boken om Bofajans att skålen B080 är 24 x 8 cm och som du skriver är det EJB som signerat. Och glasyren 884 är "ljusgrön matt glasyr med mörka stänk och mörkgrön dekor 1938-48".
Leave a comment:
-
Gefle fajans
Hittade den här fina skålen på Kupan, första tanken var wow, ett fågelbad till min balkong, men jag gillar den skarpt så den får stanna inomhus.Jag har letat och googlat efter information men hittar ingen likadan skål någonstans men mina vägar slutar alltid i den här tråden. Är det någon som kan berätta om skålen? Har läst igenom alla inläggen och gissar på Eva Jancke Björk?
Leave a comment:
-
Bo Fajans
Hej!
Jag har ett par vaser, Bo Fajans, som jag inte riktigt kan identifiera. Kan ni hjälpa mig?
Jag hittar liknande vaser, med samma mönster på glasyren, men hittar inte vem som gjort den. Siffrorna under är otydliga, men jag tycker att de är 1034 13(?). Något är "klottrat": ser ut som en 7:a eller möjligen ett Z.
Så denna:
Bör vara 1950-tal, 1953/54 kanske, men vem har gjort den?Last edited by Eskil; 2019-10-21, 11:25.
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggJa B Gefle är ju inte Örebro Fajans.
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggEn STOR vas har degraderats till lampfot (sorgligt), men Gabriels måleri är högklassigt.
"Lampan" står kvar på loppisen, om den varit en vas-ja då kanske den kommit hem till
mina andra kompisar. Vasen är onumrerad förutom årtalet 1922, kanske unik ?
Blev faktisk osäker efter att ha tittat igen, prylsnubben kanske hade rätt från början. Märkningen kan likaväl vara ett slarvigt G med treudd som ett slarvigt ÖF men måleriet var nog kanske mer Burmeister än ÖF även om de gjort många målade fajanser.Last edited by FBQ; 2019-08-02, 18:02.
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggGillar dessa föremål av Gabriel Burmeister tillkomna före Gabrielverken bäst.
De första från Vittinge är ju riktigt svåra att hitta, dessutom vet man inte
vilka som Burmeisters hand ligger bakom.
Samma problem är det med föremålen från Uppsala-Ekeby 1920-22, sällan
eller aldrig är de signerade med hans namn.
Lättare då med dessa från hans tid på Bobergs 1922-24, visserligen är dom inte
heller så lätta att hitta men de man hittar är alltid lätta att identifiera.
Från vänster ses nr 5260, 5273 samt nr 5236 på luftning.
"Lampan" står kvar på loppisen, om den varit en vas-ja då kanske den kommit hem till
mina andra kompisar. Vasen är onumrerad förutom årtalet 1922, kanske unik ?
Leave a comment:
-
Leave a comment: