Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mari Simmulson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Här en mörk och lite dyster skål - 24 cm i diam och 5,5 cm hög - från UE och med "maris" i bubblan och med ett stort tydligt ms.
    Det finns inga siffror eller nummer men däremot två hål för att kunna hänga upp på väggen - men vem vill göra det?
    Stilmässigt känns den väl 60-tal men övergick hon inte från att skriva "maris" till "ms" i pratbubblan? Det är i alla fall det intryck jag har fått. Mina äldre saker tenderar att ha "maris" medan de nyare har "ms". Jag har dock inte gjort någon ordentlig koll. Det är ju inte så svårt att göra, så det borde man väl. Å andra sidan kanske någon annan redan vet...

Comment

• Golvvas

Här en 40 cm hög golvvas som inte har något beteckningsnummer men sign ms. Någon som vet mer?
      Bifogade filer

Comment

• Kaspar

En av de tre vise männen från 1963 som Mari Simmulson gjorde. 12 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

• Bra av "norrlandsärtan" Simco att plocka ihop en tråd om Maris. Har precis gått igenom den och till min fasa inser jag att askkopparna med ansikten ej är representerade....nu tillrättalagt!!
          Bifogade filer
          Last edited by Andres; 2012-05-05, 08:36.

Comment

• Tack så mycket Andres!

Det är kul att se hur produktiv och variationsrik Mari Simmulsson varit när man kikar igenom tråden.

Lars Ms stora golvas är verkligen häftig. Hoppas artt någon som kikar in vet vilken serie den tillhört. Golvvaser är alltid populära.

Ansiktsfaten är det jag verkligen förknippar med henne, dessa känner man verkligen igen om man är ute och shoppar. Jag tycker att det är lite Picasso-stuk på dessa.

Comment

• Ett askfat (9,5 x 7 cm) av Mari S med nr 4253 och dekor spader och en dam. Är det så att det finns klöver, hjärter och ruter också? I slutet av 50-talet var det väl OK att röka när man spelade bridge?
              Bifogade filer

Comment

• Se på Tradera

Comment

• Tack Kesse 50!
                  Då var det som jag anade. Lite märkligt att alla fyra damerna har samma produktnummer. Eftersom bilden på Tradera snart försvinner kopierar jag den här.
                  Bifogade filer

Comment

• Gunillaklockan eller snarare klockstapeln vari Gunillaklockan finns är avbildad på denna skål. Någon har limmat på ett metallmärke med symboler för Uppsala och döljer ev nummer och annan märkning men "pratbubblan" som märker ut Mari Simmulson syns tydligt. Är det någon som känner till skålen? Kan det vara reklam eller souvenir? 12 cm Ø och 4,5 cm hög.
                    Bifogade filer

Comment

Working...
                    X