Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Mari Simmulson - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mari Simmulson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grattis

Comment

• Nu har jag hittat min vas..den e mindre än din o märkt med 2 istället ..dock syns inga fler siffror..

Comment

• Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
        Denna har jag också, det var kul att få veta var den hörde hemma! Jag hade missat tråden tidigare annars hade jag hjälpt till att kolla!
        Kul, då vet vi iallafall att det finns två storlekar. Jag försöker då och då hålla utkik på Tradera, men har hittills inte sprungit på någon ännu tyvärr.
        Pes är mitt google.

Comment

• FAT, Mari Simmulsson, UPSALA EKEBY

Hej! Fyndade det här fatet på loppis, är det någon av er som känner till det och har någon fakta kring det? Mer än att det är UE och Mari Simmulsson som ligger bakom då Finns ett nummer på baksidan, men detta är tyvärr helt omöjligt att tyda. :/Click image for larger version

Name:	Bild 11.jpg
Views:	1
Size:	16,1 KB
ID:	518704Click image for larger version

Name:	Bild 17.jpg
Size:	4,5 KB
ID:	518705Click image for larger version

Name:	Bild 12.jpg
Size:	13,9 KB
ID:	518706

Comment

• Utifrån vad jag ser misstänker jag att detta är ett askfat från en kundunik serie Åhlén & Holm eller Turitz (EPA).

Keramik tillverkad för Åhlen & Holm Denna numrering styrdes av beställaren Åhlen & Holm för att ingå i deras artikelnummerserier. Då vi saknar namn ...

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Utifrån vad jag ser misstänker jag att detta är ett askfat från en kundunik serie Åhlén & Holm eller Turitz (EPA).

http://www.upsala-ekeby.com/empty_113.html
              Hmm, hur menar du med kundunik? Samt vet du vilket nummer fatet har utefter sidan som du länkade till?
              Last edited by trick1; 2011-08-08, 20:42.

Comment

• Jag har funnit en vas med med EPA-etikett nu och då är det en serie som tillverkades för Turitz och har bara sålts på EPA-varuhusen

Här om dagen när jag var på jobbet, så passade min mor & fru Ljunggren på att smita iväg på antikmässa. Antikmässa låter kanske avskräckand...

Jag tolkar vasens nummer till...

1034/139 Vas S201 17 cm Mari Simmulson

Keramik tillverkat för Turitz & Co (EPA-varuhusen) Nummer på produkterna gavs av beställaren (Turitz & Co) samma nummerserie användes till flera olika...

Hur stort är ditt fat?

Comment

• Aha, vad roligt att få reda på att det fanns mer i samma serie!

Diametern på fatet/askfatet är ca; 23,5 cm och höjden är 4 cm.

Comment

• Tyvärr hittar jag inte ditt fat i listan. Jag tror att numret börjar med 1034/ och att det eventuellt kan vara 179. Jag är inte hundra procent säker på att listan är komplett.

Comment

• Nä, det finns många luckor i listorna för de kundunika objekten, jag har skickat en hel del uppdateringar till Grödinge som kommit in så småningom, de blir bättre och bättre!
                      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

• Hej!

Jag har sammanfogat några trådar gällande Mari Simmulson och hennes variationsrika produktion på Upsala-Ekeby och passar samtidigt på att visa en nyinköpt figur:

Uggla, nr: 6059, 17, 5 cm, tillverkningsår 1966-69, Mari Simmulson

Mari Simmulsson

"Född 1911 i Sankt Petersburg av estniska föräldrar. Hon fick sin utbildning vid den statliga konstfackskolan i Tallin till skulptör och keramiker. Därefter praktiserade hon på Arabia på 30-talet och verkade dessutom som lärare i ett antal år.

År 1944 kom hon till Sverige och fick omgående arbete hos Wilhelm Kåge på Gustavsbergs Studio. Hon hade uppmärksammade utställningar i slutet på 40-talet och togs 1949 emot med öppna armar av Upsala-Ekeby. Där blev hon raskt en av de mer markanta konstnärliga profilerna. "Ett annat färgstarkt kynne" som Upsala-Ekeby själv deklarerat. Från start utmärkte hon sig med sina figurer - balinesiskan som snabbt blev slutsåld i numererade exemplar och pojken (inte flickan) på sköldpaddan som tillverkades i många år. Mari hade med sig nitraterna till Ekeby, dvs saltpeterssyrans metallsalter vilka lösta i vatten, kan användas som keramisk målning, antingen under glasyren eller på obränd glasyr. Hennes produktion var mycket omfattande och varierande ända fram till 1972 då hon slutade sin anställning som en av de sista konstnärerna.

Mari har under sin tid hos UE tillverkat många originalföremål, dvs föremål framställda av henne själv, sinsemellan olika och personligen signerade. Det är också ofta som Mari har fått stå för hedersgåvor åt företag och organisationer. Hon har även gjort ett flertal offentliga utsmyckningar, exempelvis Luleå Kol, Uplandsbanken och Pharmacia. Liksom så många andra keramiker har Mari under sin produktiva tid även ägnat sig åt måleri.

Förutom för Upsala-Ekeby och Gustavsberg har också Mari arbetat för Deco i Helsingborg."

Född 1911 i Sankt Petersburg av estniska föräldrar. Hon fick sin utbildning vid den statliga konstfackskolan i Tallin till skulptör och keramiker. Där...

Källa: Grödinge Antik och Design AB

Click image for larger version

Name:	Uggla.jpg
Size:	86,1 KB
ID:	519044Click image for larger version

Name:	Uggla1.jpg
Size:	80,8 KB
ID:	519045Click image for larger version

Name:	Uggla2.jpg
Size:	82,1 KB
ID:	519046

Comment

• Måste bara kolla av mer er om ni kan bekräfta att detta är Pikea av Mari S. Jag får nämligen inte höjden att gå ihop riktigt med vad som står i UE boken, vidare så hittar jag ingen bild när jag googlar.
                          (Undertill står det alltså UE Sweden 4433 MS)
                          Bifogade filer
                          Pes är mitt google.

Comment

• skål simmulson

Hej
                            Har precis köpt en sådan skål och det är mycket riktigt turitz &co som köpt in för varuhuset EPA:s räkning . Numret är 1029/137 och det stämmer med skål diameter på 23 och en höjd av 3,5 cm. Vasen man pratar om har f.ö samma mönster.

Mvh
                            Janne

Comment

• skål simmulson

Skålen har köpts in av Turitz&co för varuhuset EPA:s räkning.
                              Numret är 1029/137 och det stämmer med en skål som har en diameter av23 cm och är 3,5 cm hög. vasen 1034 som man pratar om har samma mönster. Har själv skålen också svårtydd stämpel men det verkar absolut vara 1029.

Mvh
                              Janne

Comment

• maris och ms

Här en mörk och lite dyster skål - 24 cm i diam och 5,5 cm hög - från UE och med "maris" i bubblan och med ett stort tydligt ms.
                                Det finns inga siffror eller nummer men däremot två hål för att kunna hänga upp på väggen - men vem vill göra det?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X