Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle tekoppar Modell AB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Gefle tekoppar Modell AB

Dekoren på denna tekopp heter Menuett. Tycker att modellen på koppen är bland det snyggaste jag sett?undrar om någon vet vad modellen heter, vem som formgivit och under vilken tid?
    Jag har en med dekor Grand också men den har jag slagit bort örat på och guldkanten är nästan helt bortsliten, vet att det finns fler dekorer och det skulle vara kul om någon vill visa bild på dem.
    Kunde bli en riktigt rolig tråd att läsa och titta på om man kunde begränsa sig till seriösa bilder som man ser vad det föreställer.
    Eftersom jag gillar kopparna så mycket så kan jag ju inte använda dem, plockar fram en ur garderoben ibland och bara tittar på den en stund?..knäppt va?vill ju inte att de ska gå sönder.
    Bifogade filer
    Last edited by Liljerik; 2008-08-31, 19:14.

Har för mig att det är Percy som har ritat de här koppar i bullig rokokostil. Om ingen annan skriver så har jag tillgång till boken om ett par timmar( fulla huset med gäster, smet undan en stund)
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hahaha...ja det finns väl inget viktigare än PES-forumet visst är det svårt att hålla sig från datorn ibland?

Comment

Nåja, det var väl inte bara PES som drog, Tingeling...

Modellen heter AB och presenterades på Stockholmsutställningen 1930. Visst är det en snygg form! Bäst tycker jag om glasyr 750 som är en halvmatt blågrön glasyr med guldkant. Finns både som kaffe- och teservis och har också en mycket ovanlig bricka (kakfat) som man får leta länge efter...

Jovisst är det Percy. Mer om servisen kan man läsa i Anne-Marie Ericssons bok "Arthur Percy. Konstnär och formgivare"

Comment

Tack för det Peter! Den här glasyren 750, är det inte en dekor? Kunde den glasyren användas och dekoreras med t.ex. Menuett? Grand är ju gråblå med guld.....har den gråblå glasyren också ett nummer?

Comment

Jo, förlåt. Dekor 750 skulle det stått.

Comment

Tingeling, om du har uppgifter om mellan vilka år Menuett gjordes så skulle jag bli tacksam.....ja egentligen Meny också.
              Vet du fler dekornamn på den här modellen? Har du någon bild?

Comment

Grand skulle det vara och inte Meny......

Comment

Hittade bara boken om Arthur Percy och inte Gefleboken, den ligger där jag kommer bli förvånad över hitta den . Men Menuett finns inte upptagen alls i AP;s bok och om jag tittar efter AB serviserna så finns det för bara 2
                  Boston: 1939-43 Te- o kaffeservis
                  Grand: 1953-47 -"-

Men visst finns Grand som är gul, med och utan guld? Peter, vet du?

Och du har rätt i smitningsorsaken även om PES alltid drar
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hittade en bild i Jane Fredlunds "Gammalt porslin" av koppen med dekoren Grand. Det står där att den är från 1943.
                    Vilket skall det vara?

Comment

Skrev fel 1953-47 funkar inte matematiskt . Så ditt årtal Kecke stämmer.

Comment

Ja, nu skäms jag lite, har ju själv boken "Gammalt porslin" och har såklart sett bilden tidigare.....slog bara i registret och hittade ingen "Menuett". Boken brukar inte heller ha med annat än matserviser.
                        Som Kecke säger så står Grand med men bara årtalet 1943, den måste väl ha gjorts under fler år?
                        Den gula med guld som Tingeling pratar om har jag sett någon gång och det är väl den dekoren som är den snyggaste av de snygga , är det någon som vet vad den heter? Den finns också med på bild i boken men då utan guld och utan dekornamn

Comment

Liljerik kom ut ur garderoben Klart att du skall använda dina vackra koppar. Bjud goda vänner på te och scones, ev. i kväll efter brasan.

Comment

Kan omöjligt använda allt jag köpt och stuvat undan i grarderober och uthus....väntar på att ett rum i huset ska vikas för porslin som jag oftare vill titta på Som det är nu så har jag ingen som helst överblick, allt står i höga travar. Borde sälja av dem jag har fler av men det är otroligt svårt att skiljas från dem och mycket är naggat så det vill man ju inte bjuda ut.

Tekopparna är nog det finaste jag har (tycker jag den här veckan) så de får inte riskeras att diskas sönder!!!!! Kan tänka mig att bygga en inglasad pidestal med belysning åt kopparna nästan sant....

Comment

Grand finns som matservis i modell S och det är nog den som anges med dessa årtal. Det finns en uppsjö olika dekorvarianter på tegodset AB. En annan snygg version är den vackra "Svart glasyr" (Vet inte om den har något nummer).

Vad kan de gula heta? Rex, kanske? Vet inte riktigt... Gefle har doppat föremål i alla möjliga glasyrer och stämplat på alla möjliga dekorer. Ibland utan att de finns dokumenterade i priskuranterna.

Comment

Working...
                              X