Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle tekoppar Modell AB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vad märkligt! Den blå varianten har jag oxå sett på en loppis under en längre tid. De står säkert kvar. Ska kolla upp det.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
      Jag har dessa och fler delar men i en blå variant på en loppis, de har stått där ganska länge, i en glasmonter, kanske är det priset, jag vet inte, men snygga är de. Denna har jag oxå sett svartvit bild på i en liten antikbods-bok, 1923 Percy grön nätt blad-dekor på vit botten.
      Den "blå", det är alltså inte Grand eller "min" Menuett? Kan det vara Boston....?

Den med grön bladdekor heter nog också Menuett....gjordes i blått och grönt, bladen alltså och det är tydligen just bladen som "gör" Menuett, inte glasyren.

Ja, visst är modellen.... och dekorerna bara obetalbara

Comment

I mitt minne är de mörkare blå än de du har på bild här på tråden och en annan dekor. Om du vill kan jag plåta dem på lördag när det är dags att gå på loppisen igen. Det fanns tekanna te-set och några andra delar oxå.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jaaaa, fota dem är du snäll! Visst kollar du hur de är stämplade också...
          Jag kommer att nominera dig Äjth till "Bäste PESare"

Comment

Ja, Rex och Royal ska ha olika glasyrer. Din Royal är halvmatt medan Rex är blankare. Men man ska inte ge sig tusan på nånting. Jag har sett både Rex och Royalstämplar på de blankare (lite klarare gult). Så jag är inte säker på att de visste själva... Rex har små "solar" i guld där Menuett har löv...

Grattis till kopparna!

Comment

Så Lilkeriks avatarkopp är den mattare?

Comment

Nä men den efterlängtade bilden på ROYAL!!!! som fanns med i ett inlägg ovan var den mattare gula.

Comment

Jo den gula är flott. Såg några moccakoppar från Gefle i denna gula nyans. Jättefräcka. Gult är en av mina favvofärger dessutom. Men nu försöker jag få ordning på de blå. Tycker det verkar rörigt med alla namn o.s.v fattar faktiskt mkt lite. Inser att jag behöver bild och namn tillsammans på det mesta, sedan brukar det falla in i minnet och för det mesta stanna där, men utan detta är jag ganska hjälplös. Apps bilder på den blå överensstämmer med den jag sett men med annan dekor.

Comment

Äjth, Ballonggreven.... var det någon av er som såg till de "blå" kopparna?

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                      Äjth, Ballonggreven.... var det någon av er som såg till de "blå" kopparna?
                      Jag kollade dem. De var ljust blå, lite matta, med en guldkant. Ingen övrig dekor. Inget dekornamn.
                      Tyvärr saknades faten. Endast två koppar och två assietter.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

Comment

Grand har gjorts i två färgvarianter. En gråblå och en ljusblå variant. Jag tror det är en skillnad i tiden (dvs man har vid en tidpunkt ändrat på glasyrens färg en aning). Båda är lika blanka. Det är inte dessa ni menar?

Comment

Äjth och jag såg en kaffeservis på 26 delar i serien Grand idag. Fint skick.
                          Är det något Liljerik är intresserad av?
                          Konfucius

Comment

Tacksam för att ni tänker på mig när ni ser en Gefle AB-modell
                            Jag skulle vilja ha av alla olika dekorer på tekopp av AB-modellen.....klart att kanna och sån't inte sitter ivägen heller men det tar ju lite plats. Helt klart att hittar någon en gul kanna, sockerskål eller gräddsnipa av Royal eller Rex i bra skick så köper jag hemskt gärna. Tycker som Äjht att "gult är fint".
                            Hela serviser behöver jag inte....vill ju bara titta på dem
                            Men som sagt, Boston vore kul att ha.....hur de nu ser ut.
                            Grand har jag redan några koppar o assietter av och kanna fast den är ju stämplad 950......Peter S, jag undrar om det inte är så med de här två nyanserna av blått som Grand ska finnas i...om inte den mörkare är "950"? Lägger in bild på mina olika dekorer, man ser mycket tydligare i blixtljuset än i verkligheten vilken stor skillnad det är på Grand och 950.
                            Som sagt, i verkligheten har man svårt att se skillnad på de blå.....
                            (Ny bild så texten kanske inte stämmer hundra längre )
                            Bifogade filer
                            Last edited by Liljerik; 2008-08-31, 19:22.

Comment

Nej, 950 är en halvblank glasyr, medan grands 2 olika nyanser är helblanka.
                              Dessa glasyrer och dekorer har vi haft i AB:
                              Glasyr 2853 (grön matt glasyr)
                              Alladin (Vit blank med guldkant)
                              Alba (vit halvblank glasyr)
                              Dekor 809 (Mörkturkos med gulddekor)
                              Glasyr 2851 (Gul halvmatt glasyr)
                              Rosalie och Rosita (blombuketter på grått gods)
                              Svart glasyr

samt
                              polykroma ströbuketter på grå glasyr (flera olika, okända dekorummer)
                              Målad tre svarta streck i varje ruta med blå prickar överst på grå glasyr (okänt dekornummer)
                              förutom de hittills uppräknade.

Comment

Passar på att uppdatera i tråden: Till teservisen finns också några föremål som inte är AB-modell utan har andra beteckningar. De är dessutom släta i ytan. De vanligaste är en marmeladburk och en varmvattenkanna med lock (kommer inte ihåg modellbeteckningarna i huvet). Vissa tror att varmvattenkannan är en kaffekanna, men det finns faktiskt en kaffekanna (i "tre våningar") i modell AB, liksom kaffekoppar som är mindre och inte så vida som tekopparna.

Comment

Working...
                                X