Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle tekoppar Modell AB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Glad att ni gillar dom

Här kommer en bild på undersidan, den är mycket riktigt helt vit.

/Thomas
    Bifogade filer
    Last edited by TePe; 2007-08-01, 08:54.

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
      Jisses va häftiga!!!
      Tror ni jag blir avundsjuk???
      Om du nå'n gång tänker göra dej av med dem (fattar så klart att man inte gör det)....eller bara en, tänk Liljerik då!!
      Lovar att komma ihåg dig om den dagen kommer Liljerik

Comment

Enl. "Porslinsmärken" av Vingedal så är stämpeln på mina tekoppar från 1925-39.

Tack för all hjälp och snälla ord
        /Thomas

Comment

Tack så hjärtligt för Ditt välkomnande Liljerik!
          Last edited by matti49; 2008-02-26, 17:28.

Comment

Vi ha inte såååå bråttom på PES
            Jag har välkomnat dig 7 månader efter att du blev medlem, du svara artigt på det 11 månader senare
            Det är nog det som är skönt med PES, vi har ingen brådska

Såg att du bl.a. visste en del om kinesisk porslin, tror att PES saknat det förut så jag hoppas att du fortsätter att dela med dig av dina kunskaper.

Comment

jag har en liten kanna stämplat GRAND, kanske 15 cm hög i den ljusa tonen av blå som Lijerik har på sin tekopp.
              Den har inte alls de bulliga formerna utan är som vilken liten kanna som helst. tyvärr är jag inte på hemmaplan, men när jag är det och fotat den ska jag lägga in en bild. Har funderat mycket på varför den inte har dessa bubbliga formen,men har ny fått lite förklaring på detta.

Comment

Grand är som sagt en dekor. Ljust blågrå, blank glasyr med guldkant. Sen spelar det mindre roll på vilken modell man lagt dekoren. Det finns en matservis i modell S också.

Comment

Tack Peter, du är för duktig.
                  jag har inte kommit så långt som till modeller, men det kommer allt eftersom.

Comment

Har hittat en helvit assiett, inget dekornamn stämplat.....mysko, kanske är halvfabrikat som man gjorde typ TePe's dekor på
                    Sedan har vi Rosalie under, den dekoren känns riktigt båååring i sammanhanget
                    Bifogade filer

Comment

såg den där med blå rand (istället för grön)på loppisen i helgen.
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Trådens rubrik ändrad till "Gefle tekoppar Modell AB" på trådstartarens önskan. Tråden är numera också en tematråd.
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

Comment

var det nån som letade gefle grand tekanna?--> http://www.tradera.com/The_kanna_Gef...ktion-71494696
                          livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Kan väl även informera ev. intresserade att mina svart-oranga tekoppar är till salu på Tradera nu. Här är en länk till auktionen:

/TePe

Comment

Modell AB utan gulddekor

Hittade dessa när jag rotade i några lådor, kaffekannan och gräddkannan går i en lite grön nyans medans kopparna går mer mot det ljusblå, är nog lite ovanligt är att dom saknar gulddekoren, sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker om utseendet

Click image for larger version

Name:	IMG_2250.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	551640

Comment

Hallå Mangel,
                                Det är en thekanna, modell AB, före 1930. Var glad att guldet saknas, tycker jag... so long...

Comment

Working...
                                X