Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Utan fotring....
    Bifogade filer

Comment

[QUOTE=Liljerik;69711]Kul att se dina handmålade E.B. Är den stämplad med versaler?QUOTE]

Det stämmer bra.

Comment

Rörstrand Victoria

Kan ni utifrån stämpeln på detta fat gissa en ålder?
        Bifogade filer

Comment

Victoria har gjorts i over 100 ar och i olika fargsattningar. Ditt fat ar gjort 1915-1920

Comment

Nja, den raka stämpeln med versaler är från före 1884, när kronstämpeln kom.

Comment

I detta fall har jag gatt efter fargsattningen sa det var ju lite klurigt....

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                I detta fall har jag gatt efter fargsattningen sa det var ju lite klurigt....
                Vill bara poängtera att färgerna på bilderna inte stämmer med verkligheten. De är fotograferade i det blåa ljuset från mitt akvarium.

Comment

Ja, det forklarar ju saken. Pa dom hundra aren som servisen ar tillverkad fanns en bla producerad i de fem aren jag tidigare angivit, darav mitt svar.

Comment

Får hålla liv i tråden med denna empirkopp utan öra som jag helt klart trodde var engelsk. Men när man kollade under fatet så framgår det svagt ett "..strand" i godset. Annars så är väl den här lystrade rosa färgen ofta förknippad med England.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av jaken Visa inlägg
                      Kan ni utifrån stämpeln på detta fat gissa en ålder?
                      Jag har Lagercrantz "Iris, Vineta och Gröna Anna: Rörstrands serviser 1860-1970" (6. uppl, ICA-förlaget, 1970) framför mig nu. Jag kan konstatera att både Andres och Peter S har rätt. Serviser med namnet Victoria har tillverkats mellan 1873-1965. så i nästan hundra år och stämpeln är från före 1882, dock vet man ju inte om det har funnits ett lager med odekorerade rakstämplade som har använts därefter.

Detta är den Victoria som beskrivs som 1882-1902 flintgods, lila, grön eller polykrom gravyr uppkallad efter dåvarande kronprinsessan. Servisen är i prisklass 6 för de minst kapitalstarka och ansluter sig något till den nya traditionen från 1870-talet. (a. a. s. 35, bild s. 37).

Comment

Vad roligt! Det hade jag aldrig gissat. Men visst verkar det stå Rörstrand och ev ett R under.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Vad roligt! Det hade jag aldrig gissat. Men visst verkar det stå Rörstrand och ev ett R under.
                          Jo man kan nog tyda det till ett R. Som sagt, jag hade inte heller gissat Rörstrand, eller ens Sverige om jag fått bortemot 10 gissningar.

Comment

Har setat igår och tittat på 6-7 backar flintgodsskärvor från Jönköping igår. En del ganska sent framemot 1900 men det mesta lite äldre. Några få Gustafsberg, en av dom en GB, men det mesta Rörstrand och mycket med gemena bokstäver...
                            Hade varit kul om jag haft kamera mycket känner jag inte igen. Noterar dock vad jag lagt märke till förrut när jag tittat på skärvor så här - det verkar vara mycket mer odekorerat än vad man hittar i butikerna... Antagligen var det odekorerade det billigaste vardagsvaran som slogs sönder i mycket högre utsträckning än det dekorerade...

Comment

Tänkte jag skulle visa några nya inköp - först två till av ett år i Sverige, ganska missfärgade - men eftersom de var motiv jag saknade i serien och en dessutom var från Leksand köpte jag dem ändå. Om jag läst rätt i de gamla anteckningar jag har här hemma tillverkas ett år i Sverige till 1875? Dessa har både Rörstrand och RÖRSTRAND-stämpeln. Tycker vissa delar, bl. a. mina kanapédelar har ett lite modernare utseende, skulle vara intressant att veta om den sett likadan ut hela tiden...
                              Sedan tre kaffefat jag köpte idag. De har Rörstrand-stämpeln. Känner inte igen dekoren, vet inte om den varit uppe, någon som känner igen den?
                              Bifogade filer

Comment

Kul spade! Jag tror att kaffekoppsdekoren enbart är kaffekoppsdekor (eventuellt te, då också). Har sett den ett par gånger men bara på kaffe- och teservisdelar.

Comment

Working...
                                X