Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Flotta Slott

[quote=Peter S;22200]Kan det vara "Svenska slott och utsigter" till vänster? Det finns fler slottsmotiv (bl.a. kolorerade med vinröd rand) och litteraturen är inte helt tydlig där. Det är slott (men utan namn) och en utsikt i mitten... Så det stämmer på namnet iallafall. Till höger är en ovanlig (tidig?) variant av Turkiskt gtönt. Jag har nog aldrig sett reserverna med fåglar i bården förr... I de tidiga är dekorerna på de olika delarna också rätt variabla, i de senare varianterna har dekorerna utkristalliserats till ett kmotiv per del (mattallriken har väl "Enleveringen ur seraljen" som motiv. Här är det en beduinscen... Eller är det en sagoillustration? Det ser ut som om ryttaren flyger.

För stämplarna tror jag att den raka är äldre än den något svängda. Men man ska akta sig för att kalla detta rakstämplat. Det brukar vara förbehållet RÖRSTRAND-stämpeln.

Jag är dålig på Rörstand och råkar dessutom jämt ut för att mina saker är svåra att få någon information om. Valsade runt lite på Rörstrandstråden och hamnade här. Tänkte, tänk om Peter S kunde titta på mina tallrikar.
    Svenska slott och Svart Sverige och vad det nu är mer har jag sett i litteraturen men dessa ?
    Verkar gamla........Även bilderna på slotten, Kalmar är t.ex före en ombyggnad på 1880-talet har jag för mig.......
    Vad är det för liten inpressad KRUMELUR i stämpeln, HJÄLP !

Ja, det var många frågor på en gång.......
    Bifogade filer

Comment

PS :
      Den här på Gripsholmstallriken kanske kan säga någon något.......
      Bifogade filer

Comment

Nej, jag har inte sett dem förut. Var finns krumeluren...?

Comment

Under Rörstrandsstämpeln framför H-et, ser nästan ut som @, ha, ha

Comment

Ja, nu ser jag. Det är nog ett O eller t.o.m. ett Ö i gotisk stil, eller Fraktur. Jämför med G i "Gripsholm". Bara tilltaget att använda fraktur känns ålderdomligt och borde inträffa samtidigt med Göticismen.

Gogglar man på Rörstrand och Fraktur så hamnar man här:
            http://forum.precisensan.com/showthread.php?t=9959 !

Comment

Hallå Peter och andra nördar,
              Härlig servis, har haft den men på en annan modell, förmodligen lite äldre. När ni nu analyserar stämplar hit och dit vill jag bara påminna om att godset har en stämpel och dekoren en annan. Det kan alltså vara mycket gammat gods med bara gammal dekor.
              Till exempel är mina tallrikar ur dekoren Ett år i Sverige tryckta på samma gods som Flotta slott, som väl egentligen kallas Svenska slott? So long...

Comment

Menar du S-modellen (Silvermodellen)? Ja den är gammal och har använts till både det ena och det andra. Den tillverkades dessutom ändra fram till 1970-talet...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Ja, nu ser jag. Det är nog ett O eller t.o.m. ett Ö i gotisk stil, eller Fraktur. Jämför med G i "Gripsholm". Bara tilltaget att använda fraktur känns ålderdomligt och borde inträffa samtidigt med Göticismen.

Undrar om det verkligen handlar om delar till en servis som Kim säger, för mig känns det mer som en "samlarserie". Ålderdomligt ja, men hur gammalt.
                  1820-30 eller vad ?

Comment

Hallå Snubben, Du har helt rätt, det här är dåtidens samlartallrikar, inte några kompletta serviser. Slarvigt av mig. Men vem har gjort grayrerna? So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Menar du S-modellen (Silvermodellen)? Ja den är gammal och har använts till både det ena och det andra. Den tillverkades dessutom ändra fram till 1970-talet...
                      Hallå Perter S,
                      Jo, jag menar S-modellen och undrar då när den introducerades. Detta bara för att veta vilken av dekorerna i Ett år av Sverige som är äldst. Vet du? Good night and so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Perter S,
                        Jo, jag menar S-modellen och undrar då när den introducerades. Detta bara för att veta vilken av dekorerna i Ett år av Sverige som är äldst. Vet du? Good night and so long...
                        Nej, jag tror det står i "Rörstrand 280 år", men jag har inte den. Överhuvudtaget har jag inte kolla på årtal utan gör stilistiska jämförelser. Bra ibland, sämre i andra fall. Men jag behöver då inte förlita mig på att info i böcker är riktiga.

I den andra tråden stod det väl 1800-talets andra fjärdedel? Det gör dem till ca 1830-50, kanske t.o.m 60. Jag tror inte de är från 20-talet.

Minnestallrikar... Jag tror nog man åt på dessa också. Att hänga tallrikar på väggen förekom väl ibland (särskilt i porslinskök), men de plockades ner och användes. Hela serviser i porslin behövdes inte för alla andra delar kunde vara i silver. Dessutom skilde man inte på tallriksstorlekarna utan åt allt från de stora mattallrikarna. Först på slutet av 1800-talet växer det fram som motvarar vår dukningskultur.

Comment

Enligt Dig själv borde De vara från tiden mellan 1811-1844 om nu Göticismen och fraktur är det "krumeluren" står för. Även den raka Rörstrandsstämpeln verkar äldre än 1860.

Comment

• "Enligt mig själv?" När har jag satt datum för fraktur och göticism? Det var bara ett sätt att ringa in åldern... Alla försök till dateringar utifrån stilanalys är dömda att misslyckas. Endast om man har förstahandsuppgifter från själva tillverkningen kan man vara säker. Det finns massor av osäkerhetsfaktorer som stilretardering tillverkningstekniker och moden att ta hänsyn till.

De tidigaste tryckta dekorerna på flintgods kom på 20-talet på Rörstrand, så jag skulle aldrig sagt 1811! Fortsätt gärna citera, men glöm inte att hänvisa till källan!

Comment

Hej Peter :
                              Jag kollade bara upp Gotiska Förbundets tidsperiod och trodde att Du menade att tallrikarna var samtida.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                PS :
                                Den här på Gripsholmstallriken kanske kan säga någon något.......
                                Har fått svar från Rörstrands museum på att detta är en tryckarsignatur som finns på ett flertal föremål från 1830-60 tal.

Comment

Working...
                                X