Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av engstedt Visa inlägg
    Hej Andres! Tack så mycket för informationen och välkomnandet till PES, trevligt forum! Kul att den är så gammal. Känns som jag gjorde ett fynd. Svårt att säga exakt ålder kan jag förstå. Med gravyr säger du, besvarar det om det är tryckt eller handmålat?
    Vilket cirka värde kan ett sådant här fat i bra skick betinga?

Känns ganska stort, är det ett tallriksfat eller mer ett uppläggningsfat?

Mvh Olof
    Värdet kan ju variera oerhört, men det är inga stora pengar det handlar om för denna dekor. Jag ville gärna ha ett ex så jag slantade upp 150 kr för en mattallrik i turkiskt grön på en mässa. Visserligen var den i väldigt fint skick, men priset var nog i överkant.

Någon månad sedan hittade jag en likadan fast i blått på Röda Korset för en krona! (visserligen med nagg på undersidan).

Comment

• Kollade runt lite på turkiskt blått. Blir lite förvirrad här
      Har tre varianter. 2 st i blått med likadana stämplar: Rörstrand i versaler samt W under. Den gröna har en rak stämpel i stora versaler oxå samt över skriften H4 och under E. Men mönstren förbryllar. Den ena blå har fåglar i bården men inte den andra och den gröna har inte ens blommorna! Går detta att reda ut tro, vilket som var först? Den gröna väger väldigt lätt medan den med fåglar i bården är mkt tung och dessutom större i diameter o tyngre än den andra blå med enbart blommorna i bården. Gillar lejondödaren - härligt motiv.Click image for larger version

Name:	059.jpg
Views:	1
Size:	128,1 KB
ID:	513829Click image for larger version

Name:	055.jpg
Size:	77,0 KB
ID:	513840Click image for larger version

Name:	058.jpg
Size:	52,9 KB
ID:	513839Click image for larger version

Name:	061.jpg
Size:	141,5 KB
ID:	513838Click image for larger version

Name:	053.jpg
Size:	95,6 KB
ID:	513837Click image for larger version

Name:	062.jpg
Size:	86,5 KB
ID:	513836Click image for larger version

Name:	060.jpg
Size:	146,3 KB
ID:	513835Click image for larger version

Name:	057.jpg
Size:	128,7 KB
ID:	513834Click image for larger version

Name:	052.jpg
Size:	89,6 KB
ID:	513833Click image for larger version

Name:	054.jpg
Size:	48,3 KB
ID:	513832Click image for larger version

Name:	050.jpg
Size:	137,6 KB
ID:	513831Click image for larger version

Name:	056.jpg
Size:	112,3 KB
ID:	513830Click image for larger version

Name:	051.jpg
Size:	88,9 KB
ID:	513841
      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Oj, det var jag som var otydlig. Ett år i Sverige är otvetydig! Det jag skrev om "den gamla tallriken" var den som du kallade fajans. Det kanske det är också, men handmålad och gustavianskt mönster... Det stämmer inte för mig.

Turkiskt blått verkar ha kunnat se ut lite hipp som happ. Färgerna är nog ganska betydelselösa i sammanhanget. Jag tror det är fråga om ett missförstånd när man läst prislistorna, för jag tror det ska uttydas "turkiskt motiv i blått" eller "turkiskt motiv i grönt". Och då blir ju dekoren och inte färgen det huvudsakliga.

Jag tror att båda dina är ungefär lika gamla, och äldst av dekorvarianterna. Här finns en variant med en blomreserv:

Men jag har också för mig att det finns en ännu senare, som inte har några reserver alls i bården... Hittar dock inga bilder på nätet...

Av de uppvisade stämplarna tror jag att äggkoppen och kaffekannan är äldst. De har en punkt sist: Rörstrand.

Men ju mer jag skriver desto mer osäker blir jag. Jag har för mig att jag sett Sepia-tallrikar med den pyttelilla raka stämpeln (bild 4), men att den inte ska blandas ihop med den lite större (?) som kommer senare (bild 1). För visst är det väl skillnad på storlekarna på texten?

Men då återkommer man till frågan... Går det att utifrån stämplarna se hur gammalt ett föremål är? Jag tycker oftast att det är lättare att se på dekoren... Men när det är väldigt långa tillverkningstider för enstaka dekorer, då? Dekorvarianter, servismodeller mm kan hjälpa till med dateringen. Och om man fortfarande inte kan se skillnad på 1840 och 1880-talsversionerna på Turkiskt? Undrar om inte svaret blir "tough luck!". Jag vet inte...
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Lättheten är ett ganska bra tecken på tidig tillverkning. Men visst finns det blommor även i den gröna bården! Fåglarna tror jag är ett uttryck för den dekorförvirring som infann sig på sent 1800-tal...

Comment

• Jo det ser jag nu. Röriga dekorer om inte annat, överlastade. Så du håller på att den gröna är tidigast Peter?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• När tror ni denna är gjord ungefär? Tycker inte riktigt den passar in på nån av stämplarna här http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/rorstrand.htm

Comment

• En bild på dekoren skulle säkert underlätta!

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                En bild på dekoren skulle säkert underlätta!
                Äsch detaljer...

Comment

• Dekoren och servismodellen säger tillverkning under 1930-40-talet och jag tycker att djupstämpeln stämmer rätt bra med 1940-42 och jag undrar om siffrorna 4206 kan ha något med 1942 att göra.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Dekoren och servismodellen säger tillverkning under 1930-40-talet och jag tycker att djupstämpeln stämmer rätt bra med 1940-42 och jag undrar om siffrorna 4206 kan ha något med 1942 att göra.
                    Tror också att de står för 1942 i detta fall.

Comment

• Tack för svaret men varför har de både tryckt och ingjuten logga/märkning? De är ju inte heller helt lika de båda logotyperna?

Comment

• Den ingjutna hänger ihop med modellen och den tryckta med dekoren. Man kan göra odekorerat gods och hålla "på lager" för att senare dekorera, ibland flera år efteråt. "Varför" är alltid en bra fråga. Både Toyota och små barn lär sig hela tiden.

Comment

• Rakstämplat Gamla Spetsmönstret och Landskapsmönster med djupstämpel CJ

Hej,

Köpte idag en fruktassiett ? med diameter ca 170 mm, tror den kan vara 1840-50. Vad tror ni ?

Upptäckte att en tallrik med vad jag tror är landskapsmönster 1840-50 också har samma djupstämpel CJ.
                          Kan 1840-50 vara korrekt för denna ?

Och någon som vet vad djupstämpeln står för ?
                          På Spetsmönsterets baksida står det också en 5:a eller 6:a, är detta en pris- eller kvalitets- sortering ?

Tacksam för alla svar.
                          Bifogade filer

Comment

• Sent om sider - den understa tallriken är Malmö, tillverkad 1880-1902. I det här fallet borde den vara från 1880-1884.

Comment

• Stort Tack för ditt svar FBQ!
                              Nu har jag ändrat till Malmö i mina anteckningar

Comment

• Ursprungligen postat av Odd Visa inlägg
                                Hej,

Köpte idag en fruktassiett ? med diameter ca 170 mm, tror den kan vara 1840-50. Vad tror ni ?

Upptäckte att en tallrik med vad jag tror är landskapsmönster 1840-50 också har samma djupstämpel CJ.
                                Kan 1840-50 vara korrekt för denna ?

Och någon som vet vad djupstämpeln står för ?
                                På Spetsmönsterets baksida står det också en 5:a eller 6:a, är detta en pris- eller kvalitets- sortering ?

Tacksam för alla svar.
                                Hallå, någon hemma?
                                Fruktassietten kallas helt enkelt Spetsmönstret. Ca 1837-1934. Flint med lila gravyr, 1866-1868 även med blått tryck.
                                Varför spets? Jo fabriken hade köpt färdiggraverade kopparplåtar från Stoke-on Trent och dekoren var väldigt fin, framför allt på brämen.
                                Enligt samma källa (Rörstrand 280 år) tillverkades Malmö 1880-1907, flint, blå eller grön gravyr.
                                Så det där med djupstämpeln. Tillverkarna stämplade godset (som kunde bära många olika dekorer) och stämpeln berättar egentligen inte
                                när t ex tallriken lanserades. Det gör däremot stämpeln under glasyren. Vad siffran i djupstämpel berättar vet jag inte men gissar att den
                                har att göra med tidsordning i produktionen eller möjligen olika storlekar.
                                So long..
                                Last edited by Kim von Platen; 2012-11-14, 15:52.

Comment

Working...
                                X