Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Har fått svar från Rörstrands museum på att detta är en tryckarsignatur som finns på ett flertal föremål från 1830-60 tal.
    Dvs den som lade på koppartrycket på tallriken före bränningen. Det är smart att det finns en spårning vid tillverkningen så att det går att förbättra produktionen (= man vet vem man ska ta i örat om något skiter sig...).

Comment

• Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Minnestallrikar... Jag tror nog man åt på dessa också. Att hänga tallrikar på väggen förekom väl ibland (särskilt i porslinskök), men de plockades ner och användes. Hela serviser i porslin behövdes inte för alla andra delar kunde vara i silver. Dessutom skilde man inte på tallriksstorlekarna utan åt allt från de stora mattallrikarna. Först på slutet av 1800-talet växer det fram som motvarar vår dukningskultur.
      Hallå Peter S,
      Självfallet är det som du säger, men jag visste det inte. Letade i åratal efter delar till Svart Sverige och några andra från tiden. Utan framgång.
      Å andra sidan hade jag en näst intill komplett servis av namnlösa modellen som man kallar "sepia", brun och grön bladdekor på brättet (engelsk förbild) och den servisen var samtida, kanske tidigare. Ingen bild, har sålt när vi flyttade till landet. Men du vet nog vilken servis jag talar om?
      Så nog fanns det serviser i början av 1800-talet? So long...

Comment

• Visst finns det undantag. Men frågan är om det fanns tre storlekar på tallrikarna till Sepia? Jag kan bara minnas att jag sett stora flata, stora djupa och de små fruktassietterna med uddkant...

Sepia är förövrigt en av de snyggaste serviser som gjorts i Sverige. Tänk att ha ägt en sådan (och gjort sig av med den!)...

Comment

• Hallå Peter,
          Stämmer, det gjordes aldrig assietter. Har du sett djupa tallrikar, inte jag. Min servis omfattade tallrikar, frukttallrikar, ragyfat med lock, stekfat, såskanna och skålar. Så tror jag man tillverkade krämkoppar med lock. So long... och tack för info.

Comment

• Här kommer en bild på sepia, och ståendes i två travar längst ner finns det stora djupa tallrikar, och längre upp finns det även assietter.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Så tror jag man tillverkade krämkoppar med lock. So long.
              Jag har cremekoppen med lock, dock nedpackad men ack så fin Älskar denna servis men den är ju så dyr

Comment

• Hallå Uffe, Tack för info och grattis till landets kanske förnämsta privatägda samling av sepia. Jag har en bild på min lilla samling, kvar i kvarten i Gamla stan.
                Lägger in den senare.

En annan storsamlare är Knut Knutson och Charlotte, Uppsala, sepia är deras favorit.

Assietterna, vilken diameter?

Glad påsk och so long...

Comment

• Assitterna är lite drygt 23 cm

Comment

• Hej! Var på en liten loppis häromdagen. Såg ett lite äldre fat som drog min uppmärksamhet, visst var det Rörstrand turkiskt blått! Slutet av 1800-tal? Kan inte så mycket om sånt här men tycker det är kul och håller på och lär mig. Är det handmålat, och flintgods kallas det för eller hur? Bifogar bild på fat och stämpel så att det kan ingå i er stämpelsamling
                    Bifogade filer

Comment

• Hej och välkommen till PES!
                      Turkiskt blått, ca 1840-1870, flintgods, blå, grön, grå eller röd gravyr med orientaliska landskapsscener. Grattis, inte helt lätt att få tag i.....

Comment

• Hej Andres! Tack så mycket för informationen och välkomnandet till PES, trevligt forum! Kul att den är så gammal. Känns som jag gjorde ett fynd. Svårt att säga exakt ålder kan jag förstå. Med gravyr säger du, besvarar det om det är tryckt eller handmålat?
                        Vilket cirka värde kan ett sådant här fat i bra skick betinga?

Känns ganska stort, är det ett tallriksfat eller mer ett uppläggningsfat?

Mvh Olof
                        Last edited by engstedt; 2010-07-13, 17:34. Anledning: La till en fråga.

Comment

• Ursprungligen postat av engstedt Visa inlägg
                          Hej Andres! Tack så mycket för informationen och välkomnandet till PES, trevligt forum! Kul att den är så gammal. Känns som jag gjorde ett fynd. Svårt att säga exakt ålder kan jag förstå. Med gravyr säger du, besvarar det om det är tryckt eller handmålat?
                          Vilket cirka värde kan ett sådant här fat i bra skick betinga?

Känns ganska stort, är det ett tallriksfat eller mer ett uppläggningsfat?

Mvh Olof
                          Koppartryck, d v s inte handmålat.

Vad är det för diameter på tallriken/fatet?

Comment

• Okej, jag får googla koppartryck så lär jag mig mer om det.
                            35 cm är diametern! Säger det dig något?

Comment

• Ursprungligen postat av engstedt Visa inlägg
                              Okej, jag får googla koppartryck så lär jag mig mer om det.
                              35 cm är diametern! Säger det dig något?
                              Om jag fattat det hela rätt så graverade man ett mönster på en kopparplåt. Därefter lade man färg på kopparplåten och därefter ett papper som tog upp färgen/mönstret. Papperet placerade man på den oglaserade tallriken som då tog åt sig av färgen. Därefter bränning och glasering. Kopparplåten använde man naturligtvis i många år.

35 cm tyder på ett uppläggningsfat.

Comment

• Några nya saker har det ju blivit, och jag tänkte passa på att fylla på i den här tråden vad gäller Rörstrand.

Först en tallrik, utan fotrand och med en märkning som liknar den jag sett på riktigt gammalt Rörstrand (pris?). Visst är mönstret 1827 års mönster?

Sedan ett fruktfat som kändes ganska orginellt, med kantdekor från Turkiskt (blått)
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X