Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Att Osslund var på Gustavsberg kanske skall påpekas.

Comment

Japp 1885 påbörjas ombyggnaden.
      Jag passade på att leta igenom mina visitkortsbilder - usch, jag borde skapa lite ordning bland dem.
      Jag hittade alla fall det jag sökte- här är en vy över Uppsala på 1870-talet.
      Jag skall leta lite i Upplandsmuseets årskrift, där finns en rad bilder med samma utsikt som är lite tidigare. Jag vill minnas att den flygelbyggnad till Oxenstiernska huset, där juridicum ligger idag byggdes 1876.
      Återkommer med mer information - (Peter S kanske tar nöjet ifrån oss innan dess med att berätta om servisens ålder och vad som är dess förlaga)
      Bifogade filer

Comment

Kul att se bilden FBQ. Är lite mer buskar och träd på fotot men förmodligen har dessa "försvunnit" för att byggnaderna skall komma mer till sin rätt på tallriken. Låg över i Uppsala ett tag men studerade inte det kyrkliga så mycket. Vaför titta på gamla kyrkor när det vimlar av kapell på 18-20 år.

Comment

Det ser ut som Stadshotellets annex (det var vad det inrymde då) inte finns med på din bild, så vyn måste vara från före 1876. Huset ovanför Stockholms nation var klockarboställe och skolhus för Trefaldighetskyrko församlig och byggdes på i en våning 1852, så din tallrik måste i alla fall vara efter det året.

Passar på att från årsboken Uppland 1973 bifoga bilder på en Daguerrotypi från 1845 och ett fotografi från ca. 1880 från samma vy.
          Bifogade filer

Comment

Tänk vad en liten tallrik kan bli spännande. Sitter med tallriken framför och jämför med dina bilder. När ett forum fungerar på detta sätt är det fantastiskt. Lider tyvärr av sjukan att försöka få reda på så mycket som möjligt om det jag köper. Köper jag en sak som jag är bergis på är en helt unik sak från 1700-talet försöker jag genom att läsa eller på andra sätt få reda på sanningen.Efter lite forskning visar det sig att saken ifråga är nästan ny. Men vid sökandet efter sanningen har jag förhoppningsvis fått lite kunskap som är till nytta i framtiden.

Comment

Nej, jag kommer inte med några svar... Jag tror inte att det handlar om en servis, utan om en serie souvenirer. Och de är inte dokumenterade på samma sätt.

Och dateringen verkar ni kunna klara av på egen hand! Kul att ni har hittat så mycket! Tornhuvarna och Helgo Zettervalls ombyggnad är värda ett kapitel i sig. Nedskrivet här:

Comment

Minns ni skålen som Peter S länkade till förut? Jag kunde inte motstå den, kalla mig skrotsamlare om ni vill!

Dessvärre kom den fram i småbitar

Dock så var den inte omärkt, utan tvärtom väldigt tydligt djupstämplad! Stämpeln är dock liten, ca 10 mm, RS lodrätt, när användes den stämpeln?
                Bifogade filer

Comment

Jo, jag minns länken. Blev riktigt sugen då jag slog upp precis den bålskålen i "Tryckta servisdekorer under empiren" Lutteman. Det var ju så som Peter sa, en av de första tryckta dekorerna från Rörstrand, daterad 1820-tal.
                  Missade auktionen med en timme......annars hade den varit min nu å inte hade jag brytt mig om att den råkade vara lagad
                  Men att få hem den i bitar.....då hade jag nog blivit sur. Frågar alltid säljaren om de kan skicka med bussgods.

Comment

Jo, det hade varit lämpligare i det här fallet. Säljaren skötte hela ärendet mycket snyggt dock, från början till slut, så ingen skuld på denne.

Comment

Ja, det har ju sina risker att köpa på tradera. Jag är ju också ruinromantiker - fast helst vill man ju då få ett riktigt bra pris. Men visst var skålen härlig!
                      Men jag vet själv hur det är - ibland ser man saker man bara måste ha - särskilt när man gått lottlös från sina loppisjakter en tid. själv hittade jag några cabaré-delar till "Ett år i Sverige".
                      Det blev bara 4, jag hade sett 5 till - men någon hann förekomma mig. Jag tror att de här delarna är yngre än assietterna jag hade förrut. Handkoloreringen är inte alls lika välgjord. Som "fuskleksing" kunde jag ju ändå inte hålla mig ifrån de här.
                      Jag hade hoppats på någon oobserverad Rörstrandsstämpel, men de saknade helt sådan - bara de här "modellbeteckningssiffrorna" - är det sådana tror du Peter? - och dräkternas ursprung med svart tryckt stämpel.
                      Bifogade filer

Comment

Vad roligt att den här tråden genererar mer skrotletning!

RS har jag inte sett någon dokumentation på. Men skålen är iallafall från 1818-1820 ungefär. Jag har haft en skål (och sålt innan jag förstod) med den betande kon och Rö som finns i Luttemans bok. Något senare 20-tal.
                        Trist att den kom fram i bitar. Men du kanske kan ana godsets lätthet? Jag kan tipsa om mer godbitar om jag hittar (även om det inte är så ofta). Men att tipsa på nätet är ju som att viska i en megafon.... Man vill ju vara ensam om fyndet. Eller inte dela med 7500 besökare...

Cabaretdelarna: Ja, det kan vara modellbeteckning. Kolla om det står samma bokstäver på alla för isåfall är det 99% chans.

Comment

Ja, och skrotletning är roligt!

Jo, godset är väldigt lätt, beror det på att massan är porös eller för att massan är lätt redan från början? Oerhört skört var det också, bitarnas kanter föll i smulor när jag plockade ut dem ur kartongen! Får tacka för tipset hur som haver, det fungerade denna gång i alla fall då jag var den ende som lade bud på skålen! Annars så finns ju PM-funktionen, min inbox är alltid öppen för dig Peter!

Comment

Jag var och handlade en ny punschbål idag - som faktiskt passade bra under den här disskussionen. Rörstrand - stämpel igen. Det verkar som jag bara hittar sådant på tidiga saker? De hade två kaffefat med Rörstrand-stämpeln också men jag tyckte 80:- styck var lite mycket. Hade kaffekopparna varit med hade det varit en annan sak.
                            Är det här också 1828 års servis?
                            Bifogade filer

Comment

Jämför med ankäggkoppen på första sidan... Samma rosor, samma prickrand... Det här skulle i allt kunna vara 1828 års servis. MEN: VARNING! Samma rosbård användes också till dekoren Malmö (kommer ej ihåg vilka år). Den har dock en mycket mer stelnad dekor och saknar de skira skyarna som finns på 1828 års servis. Jodå, jag bara skrämdes! Det här är den äldre. Grattis!

Comment

Här kommer varianten från min nyinköpta turkiskt grön-tallrik.
                                En RÖRSTRAND bågstämpel.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X