Det verkar vimla av varianter... Undrar om vi blir klokare egentligen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rörstrand / RÖRSTRAND
Collapse
X
-
Vem har sagt att det skall vara enkelt :-)
Några saker har vi väl sett? Rörstrand-stämpeln verkar ha förekommit parallellt med RÖRSTRAND-stämpeln under en längre tid - men jag har inte sett Rörstrand-stämpeln på något föremål entydigt daterat efter 1850.
RS verkar vara en ganska tidig stämpel också. Min bågstämpel är yngre, om den nu inte förekommit även tidigare.
Storleken verkar svår att hitta någon systematik i - om vi nu inte hittar fler entydigt daterade saker. Går nog att hitta någon om man bara får stort material nog.
En del av våra teorier kanske blir punkterade, men det skadar ju pröva dem. Jag är nog lite för mycket systematiker för att alla fall försöka lite alla fall :-)
Comment
-
Då ingen av de duktiga porslinsnördarna är här, svarar jag med det lilla jag förstår: Djupstämplad i små versaler Rörstrand rakt stämplat torde vara ngnstans mitten av 1800-talet. Hätfig kopp, väldigt speciell. Hoppas Liljerik el. Peter S tittar in och ger dig bättre svar. Välkommen förresten!Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Hej !
Tack för välkomnandet.
Ja, koppen liknar modellen i Fredlunds bok. Örat skiljer något, annars möjligen storleken ?
Min kopp har en diameter på 120mm förutom örat. Höjden är 70mm, höjd inklusive örat är 90mm. Diameter på foten är 55mm.
Jag tror att min kopp är i fajans, inte flintgods. Trycket har jag sett förut, på Engelska föremål. Min tanke är att den är tillverkad omkring 1820, den har den äldre stämpeln i botten - och Rörstrand köpte ju in Engelska plåtar för att lära tekniken. I kanten av botten finns också något annat intressant, något som kan vara två tecken i tydlig anilinblå färg !
Det finns en historia om den också. Jag köpte och sålde rätt mycket förr på loppisar. Vi var i Skärholmen och hade haft full kommers hela dagen, utan att själva hinna gå runt och titta på vad som fanns. När loppisen stängde sprang jag i alla fall runt ett snabbt varv. Vid en stor sopcontainer samlades folk och kastade sånt de inte blivit av med, suck. Precis när jag passerade den så såg jag två damer som skulle till och kasta koppen, hann ropa stopp, och fick köpa koppen för fem kronor. Det kan man kalla slumpen !
Comment
-
Hade velat ha den koppen! Tänk vad folk slänger!
Dekoren var tjusig.
Tror väl att den ligger någonstans mitt emellan 1820 och 1850. Det verkar ju som Rörstrand - stämpeln försvinner omkring 1850. Tror inte den är så tidig som 1820. Stilen liknar mest nyrokoko, fast man ser ju en del krusidullig senempir redan på 1830- och början av 1840-talet. Men 1820-tal är den nog inte. Kanske någon kan hitta mer exakta uppgifter när modellen görs.
Comment
-
Ja, det är en vacker kopp.
Jag tror nog mest på 1820-talet i varje fall, och det är just dekoren som är nyckeln. För dekoren är mera engelsk än Rörstrand.
Jag har försökt reda ut frågan ända sedan köpet, men inte ens Rörstrand har något annat att säga mer än att den är unik.
Den kan vara gjord i flintgods, jag är ingen toppexpert på sådant. Under foten ser det dock ut som fajans, och under glasyren i koppen likaså. Om den är en "provkopp" av tryckteknik, så vore det logiskt med en billigare lera - istället för det dyrare importerade flintgodset.Last edited by Brattis; 2008-04-21, 23:30.
Comment
-
Tror inte vi törs säga att den bågstämplade kom ca 1840 riktigt än
Fast av dekoren att döma verkar den ligga i brytningstiden mellan senempire och nyrokoko så den är nog vara skapad 1840-1845 ändå
Har sett den förrut men vet inte om den har något namn eller känd tillverkningstid.
Kul att se de här handmålade tallrikarna - tycker att man sällan ser dem i handeln, oftast mest på museer och hembygdsgårdar
Är det överglasyrmålning? Jag slås av en tanke - tror att jag berättat tidigare - när man letat under härbren på gamla dyngstackar efter gammalt porslin så brukar de äldsta vara helt odekorerade - och då funderar jag om det inte är fråga om att målningen blivit bortnött av väder och vind - det som inte nöttes bort under användningen?
Comment
-
Kecke har ju rätt att Brattis kopp är av silvermodellen som togs fram på 1840-talet. Jag har också en i silvermodell fast med annan dekor. Hänklarna sattes väl fast för hand såklart och kunde nog tryckas lite olika.Ursprungligen postat av Brattis Visa inläggJa, det är en vacker kopp.
Jag tror nog mest på 1820-talet i varje fall, och det är just dekoren som är nyckeln. För dekoren är mera engelsk än Rörstrand.
Jag har försökt reda ut frågan ända sedan köpet, men inte ens Rörstrand har något annat att säga mer än att den är unik.
Den kan vara gjord i flintgods, jag är ingen toppexpert på sådant. Under foten ser det dock ut som fajans, och under glasyren i koppen likaså. Om den är en "provkopp" av tryckteknik, så vore det logiskt med en billigare lera - istället för det dyrare importerade flintgodset.
Kul att se dina handmålade E.B. Är den stämplad med versaler?
Bågformad stämpel har jag på en Turkisk grön och tre svarta. Ett par svarta och en blå med små gemener och en svart med versaler.
Comment
Comment