Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupa tallrikar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Undrar just om jag skall börja samla porslin.
    Kecke, du menade kanske att samla på mer grön Ruter? Själv har jag bara en djup tallrik av den gröna.......hade självklart delat med mig om jag haft fler
    Har du mer delar än just djupa tallrikar av Ruter?

Du hann före så jag lägger till lite...
    Du behöver inte bry dig om modellbeteckningarna BD o.s.v, du ser ju hurdan modell du har.....och att det sedan finns andra som knappt går att skilja från BD spelar väl ingen roll, jag tycker bara att det finns så många häftiga dekorer.
    Last edited by Liljerik; 2007-09-12, 23:18.

Comment

Lustigt när inläggen kommer precis samtidigt.
      Jag skrev mitt inlägg innan kvällspromenaden men glömde skicka.
      Nej, jag menade faktiskt att samla max en av varje sort.
      Av ruter har vi endast djupa och dom har krympt till fyra stycken nu.

Comment

Ok, här kommer då några exempel
        Lansett, finns inte med under bordsserviser i Gefle porslin, är VDN-märkt. Någon kanske minns dem? När de började säljas, kan bara gissa på 60-talet...
        Modellen är BD.
        Last edited by Liljerik; 2008-05-05, 15:47.

Comment

Tellus, BD, 1956-66. H.Ringström

Comment

Vinkel, finns inte med i Gefle porslin men det är BD-modell, 60-tal?
            (nu kommer Peter S att reagera med "vad var det jag sa", finns en gammal dekorgissningstråd där jag hade med en flat tallrik med samma dekor fast i en blåaktig nyans, den hette Fix och jag tror att Peter skrev Vinkel )

Comment

Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
              Jag vet att det... men för att kolla min känsla så frågade jag, är där någon av porslin?
              2:an och 8:an i Keckes första inlägg borde vara fältspatporslin.

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                ... då bland annat djup BDR är väldigt lik.
                Har du sett någon skillnad alls? Jag har för mig att det är exakt samma modell av djuptallriken (BD) som används till de båda modellerna.

Comment

Njaa, när jag travar de olika i varandra så får jag en känsa av att det kan vara lite höjdskillnad.....men det kan vara inbillning om du säger att de är lika så tror jag mer på det än mina taffliga praktiska prov.

Neptun, finns i blå, grå, röd, orange och gul, modell BD, 1957-69 (lite olika år för de olika färgerna). D.Clough.

Comment

Pigg, BD, 1953-69. S-E Skawonius
                    (Med Pigg inköpt på auktion började mitt samlande )

Comment

Spets, BDR, 1971-73

Comment

Dorothy, hmmmm..... stämmer inte med den i boken angivna färgen.

Comment

Hmm......jag tror jag går en tuff framtid till mötes.
                          Snygga tallrikar Liljerik.

Comment

Smide, BDR, 1966-74, svart stämpeldekor med blått eller brunt band.
                            (färgerna på bilderna blev inte så bra som de är i verkligheten)

Comment

Kecke, det här är ju bara en mycket liten del av det som finns, så du tänjer ju ut nöjet i många år

Ser ni förresten att dekoratören måste varit lite yr när den blå Smide gjordes
                              Last edited by Liljerik; 2007-09-13, 00:13.

Comment

Hej på er, det är alltid lika kul att se alla dessa dekorer, 50- och 60-tals porslinet är ju bara så underbart!

Jag ska se vad jag har av bilder på mina varianter, har inte så många, jag samlar ju egentligen på koppar...men man kan ju inte låta bli ibland!

Liljerik, din Dorothy finns i två färger, har en bild som jag inte hittar nu på den gröngulsvarta varianten. Men sen är den väl i modell KB enligt Gefleporslin? Jag vet inte riktigt vad som ingår i den modellen, men mattallrikarna är runda med rätt hög kant, sen har jag även sett kantiga tallrikar, som jag uppfattat hör till BD och BDR-modellerna...vilket är rätt tror du? Även tallrikar med dekoren Västkust har råkat ut för samma fenomen...

Kecke, jag har gjort en liten förteckning av en del Gefle-servismodeller som du kan få om du vill. Den gör inget anspråk på att vara komplett, men jag tror den är okej om man vill starta upp någonstans..! Skicka mig ett meddelande i fall du vill ha lite starthjälp.
                                http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Working...
                                X