Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djupa tallrikar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej tallen!
    Du kan inte ladda upp din förteckning här på forumet? Hade varit jättefint. Vi kanske skulle kunna komplettera den tillsammans?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ok, tallen, jag backade med uppgifterna om Dorothy då jag såg den skulle vara i svart, gul och grön. Och dessutom modell KB. Man har nog även i det här fallet använt BD's djupa i KB-modellen
      Att boken inte är helt komplett har vi ju diskuterat förut, men det går inte att komma ifrån att det är en helt makalös guldgruva utan dess like när det gäller Gefle-porslin.
      Jag vill tacka Tord Gyllenhammar för boken, har ju sett att han läst/skrivit här nån gång

Comment

Upphovsrätten - tyvärr går det inte lika bra med selleri...

Ja det kanske går att ladda upp pdfer..hmm..jag skulle gärna göra det, men så har vi det där med att mina sammanställningar, som bygger på Gefle-porslin + en del annan info, innehåller massor av bilder, på alla dekorer jag hittat av just den modellen. Av alla dessa bilder så är en liten del mina, resten är "lånebilder" och "hittebilder", mycket från nätet framför allt. Förteckningarna innehåller dessutom bilder som jag fått av andra, vilket iofs inte behöver vara ett problem, för dem kan jag kontakta för spridningstillstånd.

Jag tycker själv det är lite löjligt att man inte kan få sprida sådana bilder som finns t.ex. på Tradera etc. dessa är ju inte tagna med syfte att man ska tjäna pengar på dem, eller vara något konstverk, inte för att vara i någon bok eller liknande, utan enbart för att upplysa oss "kunder" om varans utseende. Är det anarkistiskt av mig att tänka så, vad tycker ni???

Till dess vi utrett frågan, så kan ni väl messa mig privat och lämna epostadressen, så ska jag skicka grejerna till er. Det är dock tungt, ca 10 mb totalt, så ni vet. Bidra ändå gärna med saker till mig, så kan jag ajourhålla och komplettera förteckningarna kontinuerligt!

Om ni dessutom kan tänka er att bidra med era egna samlingar av bilder (lånade, hittade och egentagna), så ska jag tom skicka en cd med mitt i utbyte, ca 300 MB med förteckningar och bilder. Men då måste ni vara snälla!
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Som så ofta har Gefle varit duktiga på att lägga glasyrer och dekorer på lite vad som finns till hands... Ibland har serviserna fått fortsatt liv på en annan modell än de ursprungligen började på. Jag har t.ex. sett tallrikar smide i modell BT. Jag tror att uppgifterna i TG's bok ska se som en indikation på hur servisen initialt såg ut.Ni har väl sett vilka tjusiga förkortningar modellerna har fått BT(Berit Ternell), KB(Kjell Blomberg). Det är dock långtifrån alltid detta stämmer lika fint överens...

Comment

Precis! Detta kan man ju se på kaffe- och teservisdelarna också, där hittar man ju mycket mer än det som finns dokumenterat i boken. Vissa dekorer finns ju på fler än två olika modeller.

Comment

Nu hittade jag Dorothy-bilderna förresten...här kommer de!
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                Är det anarkistiskt av mig att tänka så, vad tycker ni???
                Inte det minsta. Jag tycker själv det är oerhört stor skillnad på att tjäna pengar på andras bilder jämfört med att sprida dem ideellt i upplysningssyfte. Dessutom är det också stor skillnad på yrkesverksamma fototgrafers arbete och lön gentemot amatörfotografers ofta simpla fotografier.

Men så som lagen är utformad så vill inte jag bidra till att ge Traderianer möjlighet att tjäna ännu mer pengar på sina auktioner...

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                  Nu hittade jag Dorothy-bilderna förresten...här kommer de!
                  Tror inte jag sett Dorothy i den färgen förut, helt klart snyggare än min

Kan väl inte tro att Kecke sett någon som är snyggare än hennes egna Ruter än
                  Jag har ju några 70-talare också.....men jag tror inte PESarna är riktigt redo för denna färgschock ännu

Comment

Har precis suttit och njutit av massor av bilder av Gefleporslin. Tack tallen.
                    Bland annat röd ruter. Den var faktiskt häftig.
                    Allt är så nytt så jag har ingen favorit ännu men jag meddelar så snart jag hittat något.
                    Kikade in på en loppis idag i samband med lunchen men det gav inget.

Comment

Oj vilken nostalgitripp att se alla gamla tallrikar. Min mormor hade Pigg som vanligt vardagsporslin, jag älskar den dekoren. Säkert just för att den fanns i min barndom, har dock inte någon av den modellen, de brukar vara ganska tråkiga och fula när man hittar dem på loppis eller auktioner!

Comment

Titta nu bara.
                        Idag har jag påbörjat porslinssamlandet.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Titta nu bara.
                          Idag har jag påbörjat porslinssamlandet.
                          Härligt Kecke
                          Men de var ju inte sååååå djupa.....
                          Kommer inte på vad dekorerna heter, orkar inte bläddra bland mina, ska ju upp och jobba om fem timmar och så har jag huvudvärk
                          Jag har iallafall sett dem förut och jag TROR att jag har dem (nästan pinsamt om någon av dem var med bland de djupa tidigare i tråden .... men det kan jag ta isf)

Comment

Nej det här är inga djupa tallrikar.

Den första är Gefles Ring och den andra är en liten assiett Rörstand Fresia.

Comment

Working...
                            X