Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder denna stämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad betyder denna stämpel?

Vad står stämpeln på bilden för, alltså "FÄLTSPAT * PORSLIN" och numreringar. Inget företag och inte "Import" står på dem, lika på alla föremålen i serien. Jag tror ju det är import, men vet någon varifrån då och vilken importör satte en sådan stämpel? Det är "halvgamla" saker detta, möjligen semiantikt.
    Click image for larger version

Name:	DSCF4042_red.jpg
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	679885

Hej Bengt, kolla på länken hur Gustavsberg stämplade 1941-51 och
    då speciellt hur de visade att materialet var flint*porslin, vad tror Du?

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Hej Bengt, kolla på länken hur Gustavsberg stämplade 1941-51 och
      då speciellt hur de visade att materialet var flint*porslin, vad tror Du?
      Ja, 41-51 skrev Gustavsberg "FLINT * PORSLIN" på samma vågiga sätt. Men här står det alltså inte så och det står inte Gustavsberg - kan det möjligen vara de som importerade detta?

Comment

Ingen som helst aning, men likheten är så slående
        att man undrar om det verkligen bara kan vara en slump.
        Typsnittet verkar också likt Gustavsberg tycker jag när
        man jämför med andra objekt från 40-50-talet.
        Andrasortering möjligen, därav avsaknaden vad gäller
        namnet Gustavsberg.
        Last edited by prylsnubben; 2017-04-04, 23:47.

Comment

Inget som vet något?

/Bengt

Comment

Jag håller med prylsnubben Gustavsberg import efter kriget

Comment

Håller med Prylsnubben och nobe. Posta gärna en bild på servisen. Man kanske känner igen den.

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                Håller med Prylsnubben och nobe. Posta gärna en bild på servisen. Man kanske känner igen den.
                Ja, här kommer en bild på kaffekannan. Känner du igen den?
                Click image for larger version

Name:	DSCF4091_red.jpg
Views:	1
Size:	35,0 KB
ID:	565142

Comment

Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inlägg
                  Ja, här kommer en bild på kaffekannan. Känner du igen den?
                  Nej, jag känner inte igen den. Är visserligen ganska dålig på Gustavsbergs kaffeserviser efter 1930. Tycker dock den ser väldigt tysk ut, eller i.a.f. centraleuropeisk. Någon annan som känner igen den?

Sen reagerar jag nu på beteckningen fältspat. Gustavsberg (och Rörstrand) är ju i första hand känt för sitt flintgods (och benporslin). Tillverkade man överhuvudtaget fältspat på Gustavsberg? Min porslinshistoria är tyvärr lite ringrostig.

Om det inte är Gustavsberg, kan Kooperativa Förbundet ha salufört importerat porslin under krigsåren eller straxt därefter med en snarlik stämpel eller rör det sig om en slags imitation av stämpeln?

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                    .... Sen reagerar jag nu på beteckningen fältspat. Gustavsberg (och Rörstrand) är ju i första hand känt för sitt flintgods (och benporslin). Tillverkade man överhuvudtaget fältspat på Gustavsberg? Min porslinshistoria är tyvärr lite ringrostig....
                    Nja, som du ser ovan är både andra och jag inne på om det är något importerat av Gustavsberg som de inte vill sätta sitt emblem på. Men skulle vilja få klarhet i det. Skulle annars kunna ha varit KF centralt som importerade detta, som du är inne på - men varför stämplade de då inte åtminstone "KF"?

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Jag håller med prylsnubben Gustavsberg import efter kriget
                      Missade ordet import.

Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inlägg
                      Nja, som du ser ovan är både andra och jag inne på om det är något importerat av Gustavsberg som de inte vill sätta sitt emblem på. Men skulle vilja få klarhet i det. Skulle annars kunna ha varit KF centralt som importerade detta, som du är inne på - men varför stämplade de då inte åtminstone "KF"?
                      Var tämligen säker på att det var Gustavsberg helfabrikat tills jag fick syn på kannan och hjärnan senare uppmärksammade fältspat. Dina misstankar var nog helt rätt från början.

Comment

Working...
                      X