Vad står stämpeln på bilden för, alltså "FÄLTSPAT * PORSLIN" och numreringar. Inget företag och inte "Import" står på dem, lika på alla föremålen i serien. Jag tror ju det är import, men vet någon varifrån då och vilken importör satte en sådan stämpel? Det är "halvgamla" saker detta, möjligen semiantikt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad betyder denna stämpel?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggHej Bengt, kolla på länken hur Gustavsberg stämplade 1941-51 och
då speciellt hur de visade att materialet var flint*porslin, vad tror Du?
Comment
-
Ingen som helst aning, men likheten är så slående
att man undrar om det verkligen bara kan vara en slump.
Typsnittet verkar också likt Gustavsberg tycker jag när
man jämför med andra objekt från 40-50-talet.
Andrasortering möjligen, därav avsaknaden vad gäller
namnet Gustavsberg.Last edited by prylsnubben; 2017-04-04, 23:47.
Comment
-
Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggHåller med Prylsnubben och nobe. Posta gärna en bild på servisen. Man kanske känner igen den.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inläggJa, här kommer en bild på kaffekannan. Känner du igen den?
Sen reagerar jag nu på beteckningen fältspat. Gustavsberg (och Rörstrand) är ju i första hand känt för sitt flintgods (och benporslin). Tillverkade man överhuvudtaget fältspat på Gustavsberg? Min porslinshistoria är tyvärr lite ringrostig.
Om det inte är Gustavsberg, kan Kooperativa Förbundet ha salufört importerat porslin under krigsåren eller straxt därefter med en snarlik stämpel eller rör det sig om en slags imitation av stämpeln?
Comment
-
Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg.... Sen reagerar jag nu på beteckningen fältspat. Gustavsberg (och Rörstrand) är ju i första hand känt för sitt flintgods (och benporslin). Tillverkade man överhuvudtaget fältspat på Gustavsberg? Min porslinshistoria är tyvärr lite ringrostig....
Comment
-
Ursprungligen postat av nobe Visa inläggJag håller med prylsnubben Gustavsberg import efter kriget
Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inläggNja, som du ser ovan är både andra och jag inne på om det är något importerat av Gustavsberg som de inte vill sätta sitt emblem på. Men skulle vilja få klarhet i det. Skulle annars kunna ha varit KF centralt som importerade detta, som du är inne på - men varför stämplade de då inte åtminstone "KF"?
Comment
Comment