Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figuriner!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Djungels lag...

Ursprungligen postat av Joroin Visa inlägg
    Verkar vara en djungel där ute, med antika Engelska figuriner :-)
    Hello,
    Jo, det fanns ett hundratal potteries i staffordshitedistriket. Man lånade, snodde och sålde formar hit och dit.
    Gjöt och målade efter bästa förmåga. Inga stämplar. Man går lätt vilse.
    Jag var lite lätt tveksam, men kan bara något om flatbacks, dvs figurer efter 1840 (jfr Krimkriget, för att vara lite aktuell).
    Tror mig veta att dina figurer inte är typiska för staffordshire, socklarna stämmer inte, den där Keckkblå färgen är främmande
    och både modell och dekor är taffligt skapade.
    Letade i min fars ganska rika litteratur i ämnet men kunde inte finna ens en släkting till din tjejer. Så jag håller med Myrna.
    So long...
    PS Skickar ett SOS till Staffis.

Comment

Det är miniatyr figuriner, knappt 7 cm höga. Kan dom ha varit för någon typ av dockhus/gård kanske ?

Comment

Jag undrar över materialet som använts ? Om det är parian eller bisque eller något helt annat.. Dom är matta i färgen och oglaserade.
        Det ser ochså mycket ut som att sockeln är gjort i ett annat material än figurinen. Den är mycket mer klar vit
        i färgen och glansig. Någon som har kunskaper i vilket material dessa kan vara ?

Comment

Hallå hallå!

De är definitivt inte Staffordshire och jag tror ej heller på varken prattware eller pearlware. Först tyckte jag inte ens att de såg engelska ut men det har jag inget belägg för. Trevliga är de i alla fall!

Comment

Det är nog som du säger.... men dom borde vara nord europeiska iaf. eller ?

Comment

Mitt första spontana intryck var Tyskland men jag är inte alls säker på detta. Jag är så insnöad på Staffordshire, kan för lite om övriga Europa.

Comment

Okej, men jag biter mig fast i Englands sydkust ändå, och spanar vidare över Googlehavet med lång kikare.

Comment

Skickade in fotona till Bramford (England) auktion, för värdering och försöka luska ut vad de är. Svaret ser ut såhär :

Thank you for the images of your early 20th century figures. At auction I would suggest a sensible estimate should be £15/20. Bamfords would be happy to offer the lot for auction and are open Monday - Friday 10am - 4pm and the third Saturday of each month (Derby). 9am -12noon to accept entries. Regards.

Så nu vet jag iaf. att figurinerna är från tidigt 1900-tal och troligen Engelska eftersom de känner till dem. Synd bara att de inte skrev vem tillverkaren var.

Comment

Hallå, Bra då får vi saken ur världen. Du är nitisk, det betalar sig. England stämmer nog bra och tiden också, men jag tror inte att auktionshuset lyckats med att identifiera figurerna. So long and good luck....

Comment

Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                      Mitt första spontana intryck var Tyskland men jag är inte alls säker på detta. Jag är så insnöad på Staffordshire, kan för lite om övriga Europa.
                      MVG till dig.. du satte den direkt :

Thank you for sending the photos of your figures, showing the different angles. Very helpful.

You are right, they are not English Staffordshires but are modelled on a similar look. They are continental figures dating from around 1890s-1910. Probably German made, as many of that type were.

Regards

Adrian aw antiques

Comment

Ursprungligen postat av Joroin Visa inlägg
                        MVG till dig.. du satte den direkt :

Thank you for sending the photos of your figures, showing the different angles. Very helpful.

You are right, they are not English Staffordshires but are modelled on a similar look. They are continental figures dating from around 1890s-1910. Probably German made, as many of that type were.

Regards

Adrian aw antiques
                        Oj då! Det var roligt att min känsla var rätt!

Hälsningar S

Comment

Working...
                        X