Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på "Peruan"!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Anas det inte en ton av retsamhet här?
    En gång blev jag utskrattad två gånger för just en sån malör, av herrar Andres och Polsson...
    Jaha poletten kanske trillar ner på Törngrenstråden, tihi,tihi. (Det sista är bara ett försök att härma Knatte, Fnatte & Tjattes skratt, bara det). Alltså Torild Törngren och jag vill gärna liksom Gideon bli rättad där.http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=t%F6rngrens (inlägg 25).
    Last edited by prylsnubben; 2011-12-12, 23:07.

Comment

Nä inte vill jag retas!

Det var det så gulligt skrivet!

GRATTIS!!!!

Visst är det Torild Törngren!

men var är "Peruanen" tillverkad för det är inte hos Törngrens.

Comment

Nu blir det spännande.......och Gideon, det hade jag förträngt, inte utskrattad men med ett litet leende........

Comment

Ja, denna lilla tingest är intressant!

Och här kommer svaret Göt´la´borg!

T.T-n ???? Gbg 1938

Denna vas ska alltså vara tillverkad samma år som Torild började hos Törngrens i Falkenberg. Som den grafoliginörd jag är retar det gallfeber på mig att jag inte kan uttyda vad som står ovanför Göteborg. Förslag mottages tacksamt!

Som plåster på såren till stackars Gideon som fick bli påmind om förväxlingen av Torild, så kan jag bara säga att för mindre än två år sedan trodde jag att Marian Zawadski var en kvinna, jag kunde inte se skillnad på en skål och en askkopp och jag hade ingen aning om vem "pottelerius" var.
          Click image for larger version

Name:	132252284_5.jpg
Views:	2
Size:	40,8 KB
ID:	526463

Comment

Det må jag säga Simco, en raritet, skulle vara värt att du skriver en rad till Bengt Törngren, sonen som kanske vet vem hans far jobbade hos i Göteborg.....(tror nog att Bengt läser av detta i smyg och kanske vill kommentera...)

Comment

1938 började Torild på verkstaden i Falkenberg, så kanske var "Peruanen" ett av hans gesällprov på Slöjdföreningens skola i Göteborg samma år?
              Men om detta borde Bengt T. veta.
              Just det, Andres.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

T.T-n ???? Gbg 1938

[ATTACH]107300[/ATTACH]
                Tycker absolut mig se S.K på slutet av rad 2. Alltså Sport Klubb. Kan det vara ett pris? Eller SK för skola är ju troligare precis som Gideon föreslår. I början på raden kan man med lite god vilja få det till Sl, alltså:
                Sl för slöjdföreningen i början och SK för Skolan på slutet. Varför inte?
                Last edited by prylsnubben; 2011-12-13, 23:11.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Tycker absolut mig se S.K på slutet av rad 2. Alltså Sport Klubb. Kan det vara ett pris? Eller SK för skola är ju troligare precis som Gideon föreslår. I början på raden kan man med lite god vilja få det till Sl, alltså:
                  Sl för slöjdföreningen i början och SK för Skolan på slutet. Varför inte?
                  Ditt förslag är logiskt och bra, men faller väl på att Torild inte var sin egen och utförde beställningar åt en sportklubb i Göteborg?
                  Det är en riktig pärla simco har hittat, och det slutgiltiga svaret bör finnas hos Törngrens krukmakeri.

Comment

Tack så mycket Andres, Gideon och Prylsnubben!

Intressanta teorier ni bidrar med!

Det är alltid extra roligt när man hittar något som faller utan för ramen.
                    Jag har mailat Bengt Törngren och hoppas att han kan komma med besked. Lilla öronvasen ska jag lägga in på Törngrens tråden.

Tack till alla som deltagit!

Comment

Working...
                    X