Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på "Peruan"!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa på "Peruan"!

Den här lilla öronvasen blev ett oväntat inköp!
    Den är spännande om man ser till signaturen och därför måste jag såklart göra en gissningstråd för att se vad ni pesare har att säga!
    7cm hög och ca 10cm bredd.
    Vem har tillverkat denna och var?

Click image for larger version

Name:	132252284_2.jpg
Views:	2
Size:	28,4 KB
ID:	642911Click image for larger version

Name:	132252284_1.jpg
Views:	2
Size:	30,0 KB
ID:	642912

Andersson & Johansson, Höganäs och en mycket ung och lovande John Andersson?

Comment

Axel eller Albert Elfstrand, Sjöbo.

Comment

Nog ser den ut att komma från Skåne, och kanske ystadstrakten, men ändå gissar jag på St. Eriks och Hilma Persson.

Comment

Kul med så många bra gissningar!

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Andersson & Johansson, Höganäs och en mycket ung och lovande John Andersson?
          Vi är i rätt landsände, och jag gissar på att keramikern jag söker var i startgroparna när denna gjordes, men det var inte John Andersson eller Höganäs

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Axel eller Albert Elfstrand, Sjöbo.
          Jag kan se vissa likheter med Elfstrandsgods nu när du skriver det, men ingen av Elfstrandarna har lagt sin hand vid denna

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Nog ser den ut att komma från Skåne, och kanske ystadstrakten, men ändå gissar jag på St. Eriks och Hilma Persson.
          En Hilma saknar jag i min samling! Ystad är lite för långt söder över, gissa gärna igen!

Comment

Gissar på Ville Sjöholm?
            I’m a real mean bitch!

Comment

Sune G Svensson?

Comment

Då får det bli N. Palmgren............kanske under hans tid i Sjöbo?

Comment

Trodde också på tidig AJ! Kan det vara från Laholm?
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Tack för fler bra gissningar!

Ville Sjöholm har en anknytning till orten där denna vas är tillverkad, men det var inte Ville denna gång.

Sune G Svensson har inte varit framme här, men jag ser likheten i hans vaser med små hänklar.

Som ledtråd kan jag säga att denne keramiker har haft andra göromål i första hand, vid verkstaden där han arbetade.

Comment

Sjöbo är lite för långt söderut och det är inte heller Nils Palmgren

Laholm ligger nära rätt kust, men vi ska lite längre norr ut.

Comment

Nu måste jag tydligen gå och lägga mig, eftersom jag ska upp tidigt imorgon.

Klura över natten så kommer jag med en ny ledtråd imorgon.

Natti, natti

Comment

Hans-Erik Rosenkvist, signerad Höganäs vore kul att se.

Comment

Hej prylsnubben!

Tack för din gissning gällande HER!

Det är inte Hans Erik Rosenkvist som drejat lilla peruanen, men min ledtråd får bli att denne man det är en han har blivit förväxlat med att vara en "her"= eller "hennes" på engelska.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              ...min ledtråd får bli att denne man det är en han har blivit förväxlat med att vara en "her"= eller "hennes" på engelska.
                              Anas det inte en ton av retsamhet här?
                              En gång blev jag utskrattad två gånger för just en sån malör, av herrar Andres och Polsson...

Comment

Working...
                              X