Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackert glaserad lockask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag tycker det är synd att jag inte kan visa bilder på de andra föremålen jag har sett. Vi får väl låta frågan ligga och skvalpa tills det kommer mer med samma glasyr. Jag har som sagt sett ett tiotal andra.

Varför inte lägga en fråga till Gustavsbergs porslinsmuseum. De kanske har någon förteckning över Argenta, eller kan bekräfta att glasyren lades på i cirklar...

Comment

Vi närmar oss:

Comment

Och närmare:

Comment

Kanske närmar oss, men vi är fortfarande ljusår ifrån enligt min ödmjukaste mening.

MvH
          Emil

Comment

Det är nog en kopparglasyr. När kopparglasyren ligger tjockt blir den metallisk mörk.
            Vi kan nog ana att den är tillverkad i stengods. Alltså cintrad tät skärv.
            Jag tror att någon keramiker av idag som har tillverkat den.

Comment

Gideon har haft äran att idag få se den i verkligheten och jag hoppas att han tittar in här senare och talar om vad han tycker och tror

Comment

Ps.. Peter S Om du finns i Sthlms området så kan du oxå få titta på den irl, det är bara att mejla

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                  Ps.. Peter S Om du finns i Sthlms området så kan du oxå få titta på den irl, det är bara att mejla
                  Behövs inte, då jag redan hållit flera av dess "syskon" i handen (glasyren var identisk. Samtliga har dessutom varit osignerade). Det var genom det jag fastnade för Kåge och misslyckad Argenta, även om det är en stor skillnad mellan de prima föremålen och dessa.

Jag tittar gärna på annan keramik om det blir fler tillfällen.

Comment

Working...
                  X