Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackert glaserad lockask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vackert glaserad lockask

Denna lockask skulle jag vilja få identifierad om det går Rejäl tyngd, fint glaserad, men inte tillstymmelse till signering/märkning. Känns den igen? Storleken är 19 x 11 x 8,5 cm
    Bifogade filer

Påminner om en sarkofag, men har nog ingått i en skrivbordsuppsättning?
    Majolikaglasyren imiterar malakit och jag tror inte att den är svensk. Kanske fransk och då kan den ha haft en svart, utanpåliggande stämpel - eller inte alls. De andra delarna kan ha haft det, och då skulle jag gissa på Sarreguemines, kring förrförra sekelskiftet.
    Men ärligt talat - jag har ingen aning om ursprunget.

Comment

Jag tror inte heller på Sverige. Den är väldigt tung.

Comment

Jag tror det är en Argenta där man misslyckats med glasyren. Har sett andra föremål med samma glasyr.

Comment

Nä.. där måste jag nog protestera hejvillt Har denna argenta skål att jämföra med och det finns inte ens en tillstymmelse till liknelse vare sig färgmässigt eller i påläggning av glasyren. Inte ens keramiken är densamma.
          Bifogade filer

Comment

Protestera på du! Argentan har tillverkats under lång tis och från början var det flintgods med en helt annan glasyr. Senare kom den i Stengods (vilket den här asken är gjord i) och så småningom bytte man glasyr till det som hette Argenta Nova, vilket var en jämnare grön färg. Eftersom din skål är en surrea med argentaglasyren (ingen formell argenta eftersom den inte har någon silverdekor) så hör den definitivt till den senare tillverkningen med argenta nova-glasyr.

Och jag sa ju att jag trodde glasyren var misslyckad. Jag har som sagt sett flera föremål i samma misslyckade glasyr och de har aldrig haft silver på sig. Däremot har några haft samma form som "riktiga" argenta. Tänkbart att glasyren lades på i små cirklar för att få liv i glasyren, men att den krupit i bränningen.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Och jag sa ju att jag trodde glasyren var misslyckad. Jag har som sagt sett flera föremål i samma misslyckade glasyr och de har aldrig haft silver på sig. Däremot har några haft samma form som "riktiga" argenta. Tänkbart att glasyren lades på i små cirklar för att få liv i glasyren, men att den krupit i bränningen.
              Jag hävdar fortfarande att det inte är en argenta och jag tycker inte att glasyren är misslyckad, tvärtom så är den väldigt noga pålaggd i cirkelmönster. Troligtvis så är den ämnad att se ut så här, som en malakit. Den påminner mer om Ekeby och St.Eriks glasyrer i sådana fall

Jag är heller inte övertygad om att den är en Gustavsbergare... Jag samlar på deras gamla bruksporslin och ingenting av det jag har kommer i närheten av den densiteten som denna ask har.

Comment

Personligen så tycker jag att det ser ut som en halvavancerad porslinsmålare har varit i farten. Tredje terminen på porslinsmålarkursen. Är den verkligen glaserad och inte målad (med svamp eller liknande)? Tycker det ser lurigt ut på undersidans kanter.

Comment

Det är jättsvårt att förklara.. men jag skall försöka. Den är helt klart glaserad, men glasyren är nog pålaggd med svamp eller dylikt. Det som ser silverglänsande ut verkar vara pålaggt samtidigt som den gröna, men att de inte är riktigt blandningsbara, typ olja/vinäger. Däremot så har man fått det "silvriga att fästa bättre på kanterna. Ser man den i verkligheten så är den bra! Jag skall försöka se om jag kan få till några närbilder.

Comment

Den äldre argentaglasyren har svarta metalliska effekter...
                    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Comment

Jag är fortfarande inte övertygad

Försökte mig på några närbilder, huruvida de är bättre får ni avgöra...
                      Bifogade filer

Comment

Såg bättre ut på nära håll. Kan nog vara som Peter S säger, har sett argenta med glasyr åt detta håll, ofta de tidiga med skriven "stämpel" i silver

Comment

Ok! Jag ger mig, men inte lättvindigt Är fortfarande osäker på keramiken..

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                            Ok! Jag ger mig, men inte lättvindigt Är fortfarande osäker på keramiken..
                            Det är bäst att känna på den i verkligheten, och jag känner mig kluven efter de andra inläggen.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              Personligen så tycker jag att det ser ut som en halvavancerad porslinsmålare har varit i farten. Tredje terminen på porslinsmålarkursen.
                              Så tycker jag. Jag skulle bli grymt förvånad om det är någon annan än en glad amatör som tillverkat denna. Det finns liksom inget som skriker kvalité i mina ögon(!), en halvsne' lådda med ful glasyr pålagd med svamp. Nääää...

MvH
                              Emil

Comment

Working...
                              X