Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Loppis fynd idag

Hittade detta trevliga senaps krus på loppis idag..20 kr var den värd..
    Bifogade filer

Comment

Rörstrand senapsburk, tror skeden är orginal, text på skeden, "Slotts 50 år, 1969".
      Bifogade filer
      Last edited by Andres; 2014-11-19, 16:41.

Comment

Skeden nyare än burken

Skeden kommer (antagligen) från annat håll då burken är producerad 1965, andra halvåret (652) och skeden producerats till 1969 års Slottsjubileum. Någon som vet om det medföljde sked/senapsspade samt i vilket sammanhang man fick tag på jubileums-senaps-spaden.

Comment

ABUÄ Slotts Senap

AB Upsala Ättiksfabrik. Finast Delikatast. Lite märkligt att man tillverkade en burk i glas och med lock i metall med tryck och text. Den är bara 7 cm hög och 3,5 cm Ø. Proportionerna mellan kostnaderna för innehåll och förpackning är ju ständigt aktuell!
          Bifogade filer

Comment

Etiketten liknar de som Apoteket satte på burkar av Stig Linberg (se nr 23 ovan). Men här har Apoteket Måsen i Göteborg satt en på en dekorerad burk och med en logga som jag inte kan tyda hur jag än vrider och vänder.
            Bifogade filer

Comment

Crown Devon Fieldings

En burk för Fortnum & Mason Ltd London tillverkad av Aviemore Pottery Scotland visade jag på inlägg 56. Men här är det Crown Devon Fieldings i England som tillverkat burken. Sättet att skriva Limt istället för Ltd kanske tyder på att den är äldre? https://www.google.se/search?q=crown...A&ved=0CB8QsAQ
              Bifogade filer

Comment

Moutarde de MAILLE har visats flera gånger på tråden men den här burken är betydligt äldre. Man hänvisar till att vara kejserlig hovleverantör till både Österrike och Ryssland samt givetvis till drottningen av England och det bör ju vara drottning Victoria. 12,5 cm hög.
                Jag passar också på att visa en bild på en senapsbehållare för Slott-Senap och som gjorts av Gefle. Den såldes för 550 SEK i Heberg i söndags.
                Bifogade filer

Comment

En till..........

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Lite färggladare från Sarreguemines med handmålad text. I ålder kanske som Din största Dijon ? Senapen från Yvetot som tydligen grundades redan 1735....
                  Kunde inte låta bli denna, originaletiketten i papper plus en lite annorlunda Sarregueminesstämpel avgjorde saken.
                  PS Dessutom fick jag en liten fin senapssked i äkta ben (tror jag) på köpet, den låg i burken kan tilläggas.
                  Vad "HOCOUET" står för får jag inte riktigt kläm på............
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2015-06-22, 22:14.

Comment

La Porcelaine Culinaire

Senapsburkar tillverkade av Revol har jag visat på nr 42 och nr 65. Och här kommer en tredje variant av stämpeln på en burk för Reine de Dijon.
                    Bifogade filer

Comment

• Jag förmodar att denna porslinsbägare en gång var avsedd för senap. Apoteket Lejonet i Göteborg samt Hörnet af Wasa och Victoriagatorna. 8 tycker jag mig kunna läsa i botten men inget annat. 8,5 cm hög.
                      Bifogade filer

Comment

• Hej
                        Många fina bilder i den här tråden.
                        Tills förra veckan hade jag ingen aning om att
                        senapsburkar med metallock inte bara finns i Sverige.
                        Förra veckan hittade jag en sådan från Frankrike, Revol.

Skeden hör ej till, då jag aldrig hittar burkar med "senapsspatel"
                        tyvärr...

Hälsar
                        Staffan
                        Bifogade filer
                        Last edited by Staffan Kvist; 2015-06-29, 18:46. Anledning: lägger till text om skeden

Comment

• Hej igen
                          Kunde jag fråga om någon har sett eller vet något,
                          om en sådan här senapsburk? Den har ingen stämpel.

Undrar
                          Staffan
                          Bifogade filer

Comment

• Kanske engelsk, jag tänker på Doulton.

Comment

• Senapsglas från Slotts

"Bäst före" står här angivet 09/2007 på det här senapsglaset (290 g) och glaset bör vara bland de sista modellerna från Slotts i Uppsala.
                              I slutet av mars 2008 lämnade den sista senapen fabriken i Uppsala. Unilever tillverkar sedan dess Slotts Senap i Polen.
                              Bifogade filer

Comment

• Hej
                                Var det inte så att när senapen var slut. så sparade men glaset, som blev ett bra dricksglas,
                                vad jag kommer ihåg från min barndom, när man var mer sparsamma....

Staffan

Comment

Working...
                                X