Skeden kommer (antagligen) från annat håll då burken är producerad 1965, andra halvåret (652) och skeden producerats till 1969 års Slottsjubileum. Någon som vet om det medföljde sked/senapsspade samt i vilket sammanhang man fick tag på jubileums-senaps-spaden.
AB Upsala Ättiksfabrik. Finast Delikatast. Lite märkligt att man tillverkade en burk i glas och med lock i metall med tryck och text. Den är bara 7 cm hög och 3,5 cm Ø. Proportionerna mellan kostnaderna för innehåll och förpackning är ju ständigt aktuell!
Etiketten liknar de som Apoteket satte på burkar av Stig Linberg (se nr 23 ovan). Men här har Apoteket Måsen i Göteborg satt en på en dekorerad burk och med en logga som jag inte kan tyda hur jag än vrider och vänder.
En burk för Fortnum & Mason Ltd London tillverkad av Aviemore Pottery Scotland visade jag på inlägg 56. Men här är det Crown Devon Fieldings i England som tillverkat burken. Sättet att skriva Limt istället för Ltd kanske tyder på att den är äldre? https://www.google.se/search?q=crown...A&ved=0CB8QsAQ
Moutarde de MAILLE har visats flera gånger på tråden men den här burken är betydligt äldre. Man hänvisar till att vara kejserlig hovleverantör till både Österrike och Ryssland samt givetvis till drottningen av England och det bör ju vara drottning Victoria. 12,5 cm hög.
Jag passar också på att visa en bild på en senapsbehållare för Slott-Senap och som gjorts av Gefle. Den såldes för 550 SEK i Heberg i söndags.
Lite färggladare från Sarreguemines med handmålad text. I ålder kanske som Din största Dijon ? Senapen från Yvetot som tydligen grundades redan 1735....
Kunde inte låta bli denna, originaletiketten i papper plus en lite annorlunda Sarregueminesstämpel avgjorde saken.
PS Dessutom fick jag en liten fin senapssked i äkta ben (tror jag) på köpet, den låg i burken kan tilläggas.
Vad "HOCOUET" står för får jag inte riktigt kläm på............
Jag förmodar att denna porslinsbägare en gång var avsedd för senap. Apoteket Lejonet i Göteborg samt Hörnet af Wasa och Victoriagatorna. 8 tycker jag mig kunna läsa i botten men inget annat. 8,5 cm hög.
Hej
Många fina bilder i den här tråden.
Tills förra veckan hade jag ingen aning om att
senapsburkar med metallock inte bara finns i Sverige.
Förra veckan hittade jag en sådan från Frankrike, Revol.
Skeden hör ej till, då jag aldrig hittar burkar med "senapsspatel"
tyvärr...
Hälsar
Staffan
Bifogade filer
Last edited by Staffan Kvist; 2015-06-29, 18:46.
Anledning: lägger till text om skeden
"Bäst före" står här angivet 09/2007 på det här senapsglaset (290 g) och glaset bör vara bland de sista modellerna från Slotts i Uppsala.
I slutet av mars 2008 lämnade den sista senapen fabriken i Uppsala. Unilever tillverkar sedan dess Slotts Senap i Polen.
Hej
Var det inte så att när senapen var slut. så sparade men glaset, som blev ett bra dricksglas,
vad jag kommer ihåg från min barndom, när man var mer sparsamma....
Comment