Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senapsburkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
    Hej Lars M

Ja, vad trevliga de är och säkert praktiska. Jag kan tänka mej flera
    användningsområden till Påsk eller att servera i.

Jag återvänder till min fråga om "min senaste burk" här ovan.
    Jag tycker jag känner igen det rosa-gula och väldigt kitschiga
    porslinet, som har pärlemorskimmer?
    Varifrån kan de det härstamma?

Har jag inte sett sockerskål och gräddkanna i samma porslin?
    (Mitt närminne är verkligen "lynnigt" )

Hälsar
    Staffan
    Jag vill minnas att jag sett liknande med stämpel "Import".
    Den här tråden har ju blivit en skön blandning av senap, tillverkning av senap, spatlar och de som tillverkat lock och själva burkarna eller glasen. Jag tycker det är kul och bra! Vad trådskaparen Kaptenen anser, vet vi tyvärr inte. Men här kommer dels en burktillverkare från Österrike - Tirolerkeramik Wechsler, Schwatz och dels en svensk senapstillverkare. Det är Gustavs Specialsenap från Vadstena och Östgötaslätten. Svenskodlad Hovsenap med jalapeno! Men ingenting om burken.....
    Bifogade filer

Comment

• Hej Lars M

Tack, ja, jag får hålla ögonen öppna efter det "kitschiga"
      porslinet. Metallocket till den är en kombination av ett
      runt tennlock och resten i plåt....

Du visar en mycket trevlig senapsburk från Österrike.
      Skulle det höra till en liten träsked?
      När jag tittar igenom senapsburkar på internet, så ser
      jag ibland på utländska sidor träskedar till burkarna. Då
      är uttaget i locken "större"...

Gustavs Specialsenap från Vadstena och Östgötaslätten, skulle
      jag gärna provsmaka, annars är min favorit "Ryttmästarns".
      Det är intressant också med tillverkare, hur de lyckas osv.
      Är jalapeno samma som chilli?

Hälsar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-04-15, 19:56.

Comment

• Staffan Kvist har visat en burk på inlägg 144. Här är en likadan i lysterglasyr men med ett lite annorlunda lock. Nr 2943 går att läsa tydligt.
        Jag passar på att visa en UFO från Falsterbo 1962. Signaturen är möjligen LH? 7 cm hög och 6,5 cm Ø.
        Bifogade filer

Comment

• Hej Lars M

Ja, ja, den är väldigt lik. Varifrån kan den komma?
          Jag tror jag kan läsa 29XX på min.

Jag har tittat igenom engelska Internet, så kanske inte England,
          men Frankrike eller Italien?

Senapsburken från Falsterbo är riktigt trevlig och vem var/är
          verksam där?

Hälsar
          Staffan

Comment

• Nog ser "Falsterboburken" ut som ett verk av Fågel Gunnar Hansson.
            Kanske inköpt i Falsterbo, annars var väl Gunnar verksam i Lomma.

Comment

• Hej prylsnubben

Ja, det är då alldeles säkert. Jag försöker jämföra signaturerna
              på Lars M ´s bild och din länk. Nog är det väl så att G-ets klack
              går över till H-ets tvärstreck? Så lika?
              Nu skall jag googla på "Fågel Gunnar Hansson", vad trevligt.

Hälsar
              Staffan

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Nog ser "Falsterboburken" ut som ett verk av Fågel Gunnar Hansson.
                Kanske inköpt i Falsterbo, annars var väl Gunnar verksam i Lomma.
                http://keramik.wdfiles.com/local--fi...a%2520res1.jpg
                Tack prylsnubben! Gunnar Hansson är det säkert efter din övertygande bild. Jag har bara sett stämplat GH precis som den fågel simco visat på nr 7 här: http://precisensan.com/antikforum/sh...p?25984-Fåglar

Comment

• Här ett senapsglas från AB Upsala Ättiksfabrik i Uppsala. 240 G Netto och 9,5 cm högt. Tillverkare?
                  Jag passar på att visa en liten kanna med liknande eller samma lustreware glasyr som Staffan Kvist frågat efter i inlägg nr 144. Den är från (Porcelain) Union K och Made in Czechoslovakia. Kan det vara en ledtråd? https://www.google.se/search?q=union...I4Is0psTkrM%3A
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2016-05-13, 19:07.

Comment

• Senapskrus i stengods och med välsvarvat lock i teak kan man se då och då. Tydligt märkt V.S.D. Och då är det från Fullersta Keramik och Vivan och Sanfrid Dahlin i Huddinge som har tillverkat. Jag har också en variant på signering: V.&.S. Dahlin.
                    Jag passar också på att visa ett senapskrus från Loneberg Keramik i Halmstad. Det är hallandskruset fylld med Hallandssenap. Stark, lite söt och med en bismak (!) av ljunghonung. Signerat GL (Göran Loneberg). Jag visar också kruset på en annan tråd.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2016-05-23, 14:52.

Comment

• Hej Lars M

Tack för ledtråden: -" .... från (Porcelain) Union K och Made in Czechoslovakia"
                      om den "lyster-keramik jag frågar efter.
                      Får jag fråga om den stämpeln? Är det inte så att man särskrev Czecho-Slovakia
                      innan kriget, innan Hitler invaderade Sudetenland? Efter krigsslutet skrev de
                      ihop landsnamnet, Czechoslovakia?
                      Nu när jag googlar så hittar jag " Union K Porcelain Lusterware", med mycket
                      det samma porslinet.

Burkar med signeringen " V.&.S. Dahlin" har jag sett många av men ej med
                      senapsträlocket du visar här.

Sedan vill jag bidra med en Genseburk. I alla fall så är locket från Gense.
                      Jag har aldrig sett sådana senapsburkar förut. Kan de vara tidigare än alla
                      porslinsburkar med Genselock? Förmodligen kommer glasburken från
                      något glasbruk, men från vilket skulle jag fråga?
                      Har någon sett sådana här burkar? Jag har letat igenom hela tråden....

Burken här har en Uppsalasked, för symmetrin och för bilden.
                      Burken är inte så stor, ca 8,5 cm hög och ca 6 cm i diameter för botten.
                      Locket är lite mindre än de vanligare Genseburkarnas.

Hälsar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-05-25, 08:59.

Comment

• Så olika kan senapsburkar vara!
                        Först en Moutarde Reine de Dijon med smultron, lingon och krusbär på en burk från Revol, La Porcelaine Culinaire (jfr inlägg nr 42, 65, 99 och 101).
                        Den andra är gul och svart och liknar de AJ Höganäs gjorde (inlägg 108). Här bara de anonyma siffrorna 5085.
                        Slutligen en tråkig sak med plastlock: fransk senap i en burk från England! French Mustard och burken från Moira England. Handmade stoneware som också gjort sängvärmare..... https://en.wikipedia.org/wiki/Moira_Pottery
                        Bifogade filer

Comment

• Liljeholmens Ättiksfabrik sålde taffel-sennep "i modernt format dricksglas" enligt en annons i Husmoderns Köksalmanack 1952. Runt glas men fyrkantig botten.
                          Bifogade filer

Comment

• Med lyster

Hej,

Såg era lustreware och tänkte visa denna som jag galet nog köpte enkom för att visa här, ett PES-köp som jag tror att någon kallade det någon gång, någonstans härinne Bakgrunden utgörs av en pappkasse från Slotts då dom hade 50-års jubileum, 1969. Det finns ingen märkning på senapsburken.
                            Bifogade filer

Comment

• Hej Lars M

Du visar mycket trevliga senapsburkar.
                              "Kulinariskt porslin" från Revol . Verkligen dekorativa senapsburkar.
                              Moira Stoneware, en burk för senap. Jag har en mycket lik för Stilton

Ja, nu kommer jag så väl ihåg glasen, från senapsburkar, Taffelsenap.
                              Tack.

Hej Ale

En bärkasse med text, väl värd att spara. Trevligt.
                              Senapsburken med "lustreware". Kan den vara tillverkad
                              i Sverige? Den ser mer(??) utländsk ut, tror jag kanske,
                              men med svensk text? Mycket trevligt.

Hälsar
                              Staffan
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-13, 10:02.

Comment

• Vill tacka Lars M, Staffan Kvist och nu senast Ale för en trevlig samling senapsburkar! Betydligt mer dekorativa än den senapsförpackning från Slotts som står i mitt kylskåp.

Burkarna med lysterglasyr som Ni alla tre visar är sannolikt, som ni ju redan listat ut, från Tjeckoslovakien och från 1920/30-talet

Comment

Working...
                                X