Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naivistiska lergodskonstnärer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Naivistiska lergodskonstnärer

Det finns krukmakare, gesäller och hantverkare inom den traditionella lergodsframställningen som inte är mästare på att dreja tunt och vackert.
    Dom kanske inte heller är mästare på kemin bakom den mest avancerade glasyren, med alla dess hemligheter.
    Deras alster väcker istället till liv en varm känsla i våra magar.
    I varje fall hos dom av oss som är intresserade av att värna vårt kulturarv till kommande generationer.
    Inte sällan leder denna känsla till att vi återigen står där med ett alldeles
    nytt föremål som vi inte vet var vi ska placera, men ett vet vi :
    DIG MÅSTE JAG HA......

För mig är det alldeles självklart att börja tråden med en presentation av
    Gottfrid i Hulta:

Gottfrid Karlsson, "Gottfrid i Hulta", föddes den 21-a april 1884 i Långvakshultet.
    Han var sonsonson till Mattias Olsson, som var krukmakare i Arvika köping på 1830-och 40-talen.
    Hans farfar flyttade ut till Nytomta i Långvak på 1860-talet och någon gång på 1870-talet till Långvakshultet-Hulta.
    När Gottfrid växte upp drev farbrodern Axel Pauli krukmakarverkstad medan hans far skötte försäljningen. Krukmakarna i Långvakshultet höll sig mer för sig själva.
    Gottfrid berättar i en bandinspelning från 1954:
    -När vi var småpojkar var vi ju i farfars verkstad här ute på gården och drejade. Det började jag med när jag var tre år.
    Jag gjorde många små tobaksburkar åt käringarna här bortikring. På den tiden rökte de pipa, alla käringarna, och då drejade jag små burkar av lera, som de fick ha den karvade tobaken i, berättar Gottfrid.

Senare kom Gottfrid att gå i lära hos farbror Axel. Han köpte en granngård av en morbror. Där byggde han sig en verkstad år 1913, och där hade han också lertag. Den gamla verkstaden revs senare. Gottfrid tog också ibland lera i sjön Ullen.

Gottfrid Karlsson inspirerades av Riborg Böving, formgivaren , som 1909 kommit till Oppstuga i Ålgården. Han började tidigt tillverka prydnadskeramik. Redan på 1930-talet hade han nästan helt och hållet övergått till detta.
    Han hade en egen stil, baserad på traditionella former och färger.
    Han begöt ofta sina kärl helt med piplera, som vid bränning blir vitgul.
    När pipleran torkat ristade han mönster, så att lerans rödbruna färg trädde fram.
    Han lade också på olika oxider ovanpå pipleran, så att det blev andra färger.

Gottfrid i Hulta var en levnadskonstnär och skämtare av stora mått.
    På sina vackert dekorerade fat skrev han ofta tokroliga ramsor och verser. Han var också en skicklig speleman.

Gottfrid dog 1975, när han på ålderdomshemmet vandrade rakt genom ett fönster ut i tomma intet. Han ville hem.

PS : På grisen står det :
    Vems gris ä Du ?
    Ja ä Larses gris.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-08-07, 19:11.

Tack för en underbar historia!
    Långt bättre än en VM-final i fotboll mellan Sverige och Brasilien att glo på.

Hela fyra kakelugnsmakare fanns i Långvak 1900.
    Pauli, Axel Wilhelm
    Kakelugnsm., Hemmanseg.
    f. 1844 i Gunnarskog (Värmlands län, Värmland)
    Gift man, far i familjen
    Långvak
    Arvika 'landsförs' (Värmlands län, Värmland)
    Födelseort i källan: Gunnarskog

Olsson, Karl Wilhelm
    Kakelugnsmak.
    f. 1826 i Kungälv (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
    Gift man, far i familjen
    Långvak
    Födelseort i källan: Kongelf

Nilsson, Karl Ferdinand
    Kakelugnsmak., Hemmanseg.
    f. 1856 i Arvika (Värmlands län, Värmland)
    Gift man, far i familjen
    Långvak
    Födelseort i källan: Arvika Lands.

Nilsson, Johan Adolf
    Kakelmakare, Hemmanseg.
    f. 1849 i Arvika (Värmlands län, Värmland)
    Gift man, far i familjen
    Långvak
    Födelseort i källan: Arvika Lands.

Nu äger jag inte, och har skam till sägandes inte ens läst Britt Anderssons bok "Från stenkärle till prydnadskeramik" om arvikakeramikerna, men där kanske beskrivs om de här fyra bildade ett slags kooperativ?
    Gottfrid Karlsson var, minst sagt, omgiven av goda lärare.

Grisen ser väldigt sydengelsk ut och jag håller med - VILL HA-faktorn är väldigt hög.

Firren här, kanske inte väcker samma känslor, så klämd och knådad som den är, och till för smörkniv.
    Signaturen är okänd, än så länge, men lite BoF anas här och kanske något Uppsala där.
    Är den tillräckligt naiv för den här tråden?
    Bifogade filer

Comment

Som av en händelse råkar jag ha en fisk med annan färg och utan sign. Jag har varit i tron att den kom från någon av laxastäderna Falkenberg eller Laholm.......?

Comment

Tack Gideon för klargörande av Gottfrids troliga "mentorer".
        I= Irresistible, N=naive.
        Vem är jag att säga emot.
        Last edited by prylsnubben; 2010-08-07, 22:14.

Comment

Bilden skall ju vara med!
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Tack för en underbar historia!
            Instämmer med Gideon! Den grisen känner jag igen och att den är en höjdare i figurinsammanhang är en sak som är säker. Om jag kan visa något naivistiskt lergods eller ej, får jag kolla på i morgon. Funderar på om krukmakarnas naivistiska alster kan ha något samband med blyförgiftning.
            p-son

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Som av en händelse råkar jag ha en fisk med annan färg och utan sign. Jag har varit i tron att den kom från någon av laxastäderna Falkenberg eller Laholm.......?
              Hm, jag tror faktiskt att Du har slagit huvudet på spiken!

Laholmsförslaget ledde till boken "Laholmskeramik" av Christina Lindwall-Nordin och i förteckningen för dekoratriser och formgivare hos Laholms Keramik finns:
              I.N. - Inger Nilsson

Vi går går bakåt i boken, till sidan 132, och hittar:
              "Börje Jacobsson, född i Ystad år 1933, arbetade som lärling på Ystad Keramik, där han fick lära sig dreja. År 1951 kom han till Laholm för att börja arbeta hos Jani-Keramik.
              Börje var bara 18 år gammal och han tog sitt gesällbrev 1956. Under arton års tid var han drejare och hade sin huvudsakliga arbetsplats på andra våningen i verkstaden tillsammans med dansken Palle Dypdahl. De tunnaste, nättaste skålarna i Janis produktion var drejade av Börje Jacobsson.
              När Jani-Keramik hade lagt ner sin verksamhet startade Börje sin egen verksamhet i Ahla, ett par kilometer öster om Laholm. Tillsammans med hustrun Inger tillverkar de både format och drejat gods. Inger står för småfigurer, igelkottar, svampar och för stadens rådhus i miniatyr som man kan placera ett ljus inuti.
              Börje har gjort mängder av allmogeinspirerat bruksgods, tallrikar, filbunksskålar och spilkummar med dekor i piplera, samt rosaröda, stegrande laxar att ha som prydnad."

Helt hundra kan vi inte vara, förrän vi med bestämdhet vet vad Inger Jakobsson hette som ogift, och i folkräkningarna 1970 och 1980 står de båda som gifta på samma adress i Ahla. Just 1970 lades verkstaden Jani-Keramik ner.
              Stig Börje Jakobsson hette han och föddes i Borrby, Kristianstads län, inte Ystad, och Inger har varit Laholmsbo i hela sitt liv, född 1937.

Men som det står i ett annat stycke i boken:
              "Flera av de unga anställda kom att finna sin livspartner på "Keramiken", som alla kallade verkstaden för."
              Våra fiskar ser ut att vara tillverkade på 1950/60-talet. Det var väl så att de unga tu fanns på varsin arbetsplats i den lilla staden Laholm, och med tiden sa det lax istället för klick?

Förlåt prylsnubben, det ser ut som att de glada laxarna nu blir diskvalificerade från kategorin "Naivistiska lergodskonstnärer" och får flytta...
              Men å andra sidan var turturduvorna unga och kanske naiva i sina drömmars mål.

PS
              Kan Du ordna en bättre signaturbild på grisen, så att den präntas in, prylsnubben?
              Det vore snällt.
              DS
              Last edited by Gideon; 2010-08-08, 03:12.

Comment

Tack, Gideon för uttömmande analys!

Comment

Självfallet lyder jag Din minsta vink Gideon. Fiskarnas vara eller inte vara
                  på tråden kanske någon annan har några synpunkter på...............
                  Signaturenx2, observera att Gottfrids signatur i Nyströms bok inte är i form av ett monogram. G. K. ser det ut där.
                  Dessutom får Du som extra bonus en sådan (tror jag) liten tobaksburk som Gottfrid berättade att han gjorde åt käringarna på Långvak att ha sin piptobak i (ska förståss var en kork i).
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg

Förlåt prylsnubben, det ser ut som att de glada laxarna nu blir diskvalificerade från kategorin "Naivistiska lergodskonstnärer" och får flytta...
                    DS
                    Jag kan tänka mig att man listar de "naivister" som platsar på tråden och så godkänns eller förkastas de med acklamation av övriga eventuella intressenter.
                    Som tråddragare får jag börja.....med acklamation av mig själv(att börja)!

No 1. Gottfrid Karlsson.

Comment

Dristar mig till att föreslå ännu en Arvika-keramiker till listan:
                      Emmanuel Nilsson-"Målle på San".

Emmanuel, född 1861, var en av Nils på Stortorpets söner, som valde att emigrera. År 1879 reste han tillsammans med brodern Jacob till Wasburn, Ohio.
                      Där gifte han sig med Karolina Pettersson från Mötterud , och fick sex barn: Sally, Artur, Jenny, Helmer, Agnes och Carl.
                      Emmanuel brevväxlade med sin bror Axel i Oppstuga. Här hemma ökade efterfrågan på tegel kraftigt strax efter sekelskiftet sen det blivit vanligt med tegelhus även i mindre städer och på landsbygden murade man upp en del av ladugården. Slå tegel låg ju nära till hands för en krukmakare.
                      Axel skrev till brodern om detta, och föreslog att han skulle komma hem och starta ett tegelbruk. År 1900 gjorde Emmanuel och Karolina slag i saken och reste hem med sin stora familj. 1903 föddes ytterligare en son, Erik.
                      Familjen bosatte sig på San på Sågmon i Långvak, där man enligt planerna
                      startade tegelbruk. Teglet slogs för hand i träformar med fördjupningar för tre tegel i varje form. Dessa fylldes med fuktig lera och när leran hade torkat något krympte den. Då var det lätt att lossa teglet ur formen.
                      Fler och fler började dock slå tegel och priset, och därmed lönsamheten, sjönk. Man övergick därför mer och mer till att tillverka krukor också på Sågmon och slog tegel bara ibland. Under vissa perioder anställdes Johan Lindström och hans söner som drejare. Sönerna Carl och Erik lärde sig yrket medan alla de övriga barnen så småningom återvände till USA.

Emmanuel själv intresserade sig inte så mycket för att dreja stora kärl. Bäst trivdes han när han fick modellera smådjur av olika slag. Hans intresse för lergökar var ju starkt sedan pojkåren. Han gjorde vackra julbockar, under vilka han med sirliga bokstäver skrev "God Jul önskar Emmanuel Nilsson, Sågmon". På ålderns höst modellerade Emmanuel mest bara katter. Idén till katterna fich han som barn av en dansk gesäll, som kom till hans fars verkstad. Det blev till och med lite för många för sönerna Carl och Erik som tyckte att de hade annat att göra än att bränna sin pappas små plottriga katter.
                      Han gav sig då ut till de andra verkstäderna och bjöd ut de obrända katterna till försäljning. Tanken var att de andra keramikerna skulle glasera och bränna dem, och sedan sälja dem med förtjänst. Ibland fick han väl napp, mest som en välgärning. Några gånger tog sonen Erik helt resolut och grävde ner en hög med katter i smyg.
                      En katt eller en bock, en "Målle-katt" eller en "Målle-bock" blev senare för många ett kärt minne av "Målle på San". Han blev den av krukmakarbröderna från Nedre Stortorpet, som levde längst. Han dog 1952, över 90 år gammal. De sista åren bodde han hos sonen Erik som hade köpt grannstället Hagen.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2010-08-08, 18:40.

Comment

No 2. Emmanuel Nilsson.

Comment

Rune P. Hembränt.

Jag dristar mig till att visa några "verk" av Rune P. som jag tycker passar under rubriken. Han gjorde förvisso andra alster, som inte alls är så dåliga - många med skogsstjärnan på ......
                          Han kanske skulle förtjäna en egen tråd men jag nominerar:
                          RUNE PERSSON.
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Jag dristar mig till att visa några "verk" av Rune P. som jag tycker passar under rubriken. Han gjorde förvisso andra alster, som inte alls är så dåliga - många med skogsstjärnan på ......
                            Han kanske skulle förtjäna en egen tråd men jag nominerar:
                            RUNE PERSSON.
                            Nu är det ju så att jag minst av allt menar att mina kandidater skulle vara dåliga, utan snarare tvärtom......Det kan ju bli lite problematiskt om vissa menar att naivistisk lerkonst är lika med dålig lerkonst.
                            Tråden kanske inte är så genomtänkt trots allt..........
                            Jag hade vissa funderingar i början att de föreslagna kandidaterna skulle finnas med i Nyströms bok för att komma ifråga, men frångick den tanken då jag tyckte att det blev lite censur över det hela.
                            Men samtidigt skulle detta utgöra en garant för att tråden skulle komma
                            att innehålla föremål av naiv art men skapade av erkända keramiker.
                            Jag kan ju göra en lerpryl och fotografera den men det kanske inte riktigt var meningen med tråden från min sida.
                            Med all respekt för Rune Persson vill jag inte kalla hans alster för lerkonst,
                            han finns ej heller med i Nyströms bok vad jag kan se.
                            Att jag nu riskerar att få epitetet "Messerschmidt" är något jag får stå ut med.
                            Last edited by prylsnubben; 2010-08-08, 22:51.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Dristar mig till att föreslå ännu en Arvika-keramiker till listan:
                              Emmanuel Nilsson-"Målle på San".
                              Bara drista på, prylsnubben! Jag läser och njuter av bilderna.
                              p-son

Comment

Working...
                              X