Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka skandinaviska serviser kommer aldrig in i ditt hem ens under vapenhot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilka skandinaviska serviser kommer aldrig in i ditt hem ens under vapenhot?

Kandidaterna ska läggas upp med bild eller länk till bild.
    Jag inkluderar resten av Skandinavien för annars hade jag inte fått spy galla över Blå Måsen ;D

Formen på mås-föremålen är ju egentligen väldigt snygg, men varför måste det vara fiskmåsar på?
    Jag antar att man blir allergisk efter att ha vuxit upp i Göteborg.
    Fiskmås-motiv hör hemma i affärer vars sortiment annars består av träbitar bebodda av trumlad gråsten med påmålade ögon samt tröjor med motiv av älgar i obscena positioner.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Kill3rsnail
    Fiskmås-motiv hör hemma i affärer vars sortiment annars består av träbitar bebodda av trumlad gråsten med påmålade ögon samt tröjor med motiv av älgar i obscena positioner.

Morgonens första garv!!!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Vilken tur att att Mördarsnigeln inte skall äta hemma hos mej.
      Bifogade filer

Comment

Instämmer till fullo med Kill3rsnail när det gäller måsen, men delar av K-trollets övriga dukning gör att jag nog trots allt skulle stå ut...

Comment

För att ge sig på att svara på Kill3rsnails fråga, så finns det en servis som en av mormors systrar hade som jag tycker är särskilt vämjelig. Har för mig att den är från Gustavsberg och heter "Matta Rosor", eller nåt åt det hållet. Maken till pekoral får man leta efter...

Comment

Brun Pyro har jag oerhört svårt för. Den var visserligen mycket funktionell när den kom och fanns i många praktiska delar... Men den skulle behövt vara liiiite snyggare, kanske?

Comment

Blå vinranka Gefle: Trånga fat där brämet tar halva utrymmet och dekoren pompös och kladdig!

Inte heller Stig Lindbergs Medicinalranka,särskilt den i brunt, för Gustavsberg.
              Har arbetat större delen av mitt vuxna liv inom olika landsting där ständigt detta porslin varit närvarande. Det har ett eget språk: Instutition!
              Last edited by Äjth; 2006-10-14, 15:47.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Risken är ju alltid att man tramper någon på tårna den jag tycker är fulast är så klart någon annans favorit. Har själv nästan mått illa av en del 70-tals dekorer men efter hand kommit på att de faktiskt egentligen är riktigt snygga, t.ex. Rörstrands Elisabeth och Annika....
                Kriteriet var att de inte skulle komma innanför dörren ens under vapenhot, ja då har jag nog ingen. Men den jag för tillfället tycker är riktigt ful är?taram taram taram?.spänningen är ooooolidlig?..OLLI, Gefles Olli. Lägger in en länk för jag hinner inte att fota mina egna just nu, kanske kan lägga in en bild senare där det bättre syns hur fula de är. Kommer precis hem från IKEA med Ivar gavlar o hyllplan, ska efter matlagningen börja sätta upp dem i det nya porslinsrummet.

Matta rosor kom väl under en period där just den sortens lite matta eller difusa dekorer var populärt, tycker att det är kul att se att dessa modeskiftningar fanns då också....kommer att tänka på V-jeans och stuprör, inne ena vecka och ute nästa...eller var det år??
                Håller med Peter om brun Pyro, riktigt ful. Men byt bara ut färgen mot grön eller blå så är den plötslig fin

Comment

Håller med om att blå Vinkanka är jobbig. Jag tycker att dekoren är rätt fin men tallrikarna är för platta och "ätytan" för liten. En tallrik ska ha kunna hålla maten på plats lite i alla fall. Men den röda vinranka-dekoren funkar inte för mig eftersom den ser så himla fabrikstryckt ut.

Jag tycker själv att både Pyro och Olli är helt okej, men så är jag ju född 1983 också

Blå Måsen är ju ganska 90-tal och det är väl därför jag har något emot den. Sedan så liknar den sådana serviser som säljs i "Sverigehäftet" där man kan "bli stolt ägare av denna underbara servis med tomtar på, som därför aldrig kan användas under resten av året".

Jag tog kanske i när jag sade vapenhot.
                  Väldigt väldigt kul att folk skriver i tråden för övrigt. Det är en njutning att läsa.

Comment

Med förvåning ser jag hur mycket man betalar för Gustavsbergs Berså. Alla kan ju som väl är inte ha samma smak. Vet inte varför, men jag tycker att den är ful.
                    Dekoren Måsen, Bing&Gröndahl, kom tydligen i slutet på 1800-talet.
                    Någon gång i mitten på 70-talet började jag köpa delar. Då var priset helt ok för mej och min lilla kassa. Är inte säker på att jag skulle köpt den i dag, en av orsakerna är att den blivit svindyr. Den har vad jag vet aldrig sålts på postorder.

Comment

Heh, vad mysko. Jag kommer alltid att tycka att den ser ut som något ur fyrklöverns 90talssortiment.

En grej som jag inte förstår mig på är när man betalar för serviser från de större fabrikerna till ganska höga priser när godset ändå är helvitt eller bara har en rand med någon färg.
                      Då får formgivaren ha gjort ett jädrans bra jobb om jag ens ska märka av föremålens existens på butikshyllan.
                      Jag borde ge ett exempel men svenskt-porslin.net är stängt så jag återkommer med lite bilder av tråkgods.

Comment

Jag tror att folk investerar i Lindberg inför framtiden.

Comment

Vi har en liten firma i Mariannelund som faktiskt säljer Måsen via postorder.
                          Inte billigare än t.ex. Duka men de har en trogen, och gammal, kundkrets. Själv är jag lite förtjust i en del av de enklare dekorerna från Gabriel. T.ex. denna stora, fatet är 17 cm. i diameter, vällingkopp.
                          Bifogade filer
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

Comment

Jag tror att samtliga skandinaviska serviser skulle få komma in i hemmet under vapenhot. Får nog gå till porslin som explicit förknippas till något vämjeligt för att nekas inträde, trots att någon håller en pistol mot mitt huvud, som det här:

För övrigt är det kul att flera av de som nämnts är sådana som jag tycker om som Vinranka, Måsen och Berså

Comment

Omöjligt att komma in på din länk, Lill-Einar!
                              Får bara upp -servern hittas inte- gå till HV71!
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X