Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spännande vrakfynd öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    ... Men det är inte bra för blodtrycket märker jag...
    Du får ta det lugnt i värmen Peter.

Med tanke på Mochens_gubbes bild så var ju inte min gissning på Holland helt ute i det blå.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Vid ett mkt hastigt påseende kan man förledas till att tro på Holland. Jag har haft ett antal av de lockurnor Mochens gubbe visar, men kvalitén både för ögat och handen är annorlunda och bättre än vad jag ser på frågarens bild. Utan att vara Häng-Hans i byxan, håller jag med Peter i sina observationer.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hur känns den i handen? Gamla fajanser brukar vara lite feta att ta i medans de nyare är rätt kalla och släta (om ni förstår vad jag menar)

Comment

Har missat den här frågan.
          Det är flera frågetecken kring den här lockurnan, men man måste tro på uppgiften att det är ett dykfynd. Vinst i pengar eller prestige saknades ju vid köptillfället hos dykaren...

Stötskador finns på lockkanten, men sen ser det "tuggat" ut på alla kanter, framförallt hela vägen runt foten, vilket inte är naturligt om den varit på land ända sedan den tillverkades.
          Materialet i sig och glasyren har i såfall hög klass, även om fajans ska vara porös. Ibland kan förhållandena vara osedvanligt bra för ett annars ömtåligt ämne i dyn. Vi vet ju inte om lockurnan bröts loss ur en tät trälåda, och att dykarlaget hemlighållit vilka andra "skatter" som funnits däri. Till och med WWII-jägare kan se skillnad på guld och bleckplåt... Jaja, det är spekulationer.

Att den legat nere på havsbotten sedan 1658, såsom nyvara för avsalu i nästa hamn, inpackat i lår och halm är mycket svårt att tro på. Jag tror mer på ett skepp som förlist hundra år senare och att lockurnan är vad man kallar östersjöfajans - nordtysk/baltisk och dessa är mycket ofta omärkta.

Inte holländsk således, därtill är lockknoppen för oproportionelig i förhållande till resten av kroppen. För mig är den störande.
          Engelsk delft-ware är en annan möjlighet, men signeringar borde funnits isåfall.
          Mycket av det Peter skrivit är riktigt, som att förebilden är kinesisk i formen, men med lätt förvanskad dekor i europeisk smak.

Mitt bud är 1750-1800 och östersjöfajans.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Inte holländsk således, därtill är lockknoppen för oproportionelig i förhållande till resten av kroppen. För mig är den störande.
            Du menar "Tutten" överst? Ja, den var inte tidstypisk heller, knoppen bör hellre vara en knapp...

Comment

Rund knopp, blomma eller en sorts figur, ja.
              Den här ser vara en sentida ersättning för något som gått förlorat och har taffligt kludd, men vi ser ju att den hör ihop.
              Vasen i sig är gjord i två delar, över- och underdel har satts ihop under drejningens gång, därav den djupa skåran invändigt, blir en annan förklaring än en alltför lång drejarnagel.
              Men vi får se vad davdans danska experter gör för konklusioner. De kanske också blir oeniga.

Comment

Skeppohoj.
                Långt om länge, som man kan säja eller nåt. Urnan har genomgått kol14 metoden vilket visar att den inte är 500 år gammal. Nej skämt åsido, men jag åkte faktiskt till vårt Danska grannland. Med urnan i en ICA påse inslagen i en handduk. Traskade runt till diverse antik affärer. Danskarna är ett hygelit folk, överallt blev man trevligt bemött och man tog sig tid. Urnan gick noggrant under luppen, man tyckte nog den var lite intressant ändå. Ingen ville avfärdade man den som skräp, dock mkt svår bestämd. Jo, lock knoppen är ersatt vid ett tillfälle. Detta förklarar det något udda utseendet. Locken hade en mer delikat liten knopp. Och då till vatten vistelsen, svaret blev: icke. Denna har inte legat på havets botten mer än kanske 1900-talets början. Jag fick se massor med bilder och kataloger på den riktiga varan, sk delft. De intressantaste bilderna var ifrån en utgrävning av en gammal sophög, där fina föremål hade hittas vilka daterats senare 1700. I vilketfall så hade dessa fynd exakt samma mönster som min urna. Urnan är troligtviss från skiftet 1700/1800 kanske, mest troligt. Urnans utseenende och fajansens känsla var avjörande för denna datering. Annars är urnan av ren usel kvalitet, rent hantverksmässigt enl dansken. Man kan titta lite på bra grejor på http://www.replacements.com/webquote/DAZDEB.htm det finns otaligga fler ställe att skåda all möjlig fajans och delft. Så jag tycker väl att ärendet är avslutat, spännande historia i allafall, och man kan bara ana hur den hamnade i vattnet i öresund. Värdet då, ja dansken tyckte att jag kunde begära minst 200 svenska kronor.............;-)

Comment

"Drejspåren" på insidan är förmodligen en skarv, då urnan troligen är drejad i två delar och sedan sammanfogad. Måleriet ser holländskt ut och materialet verkar vara fajans, men ingen högre ålder.

Comment

Äjth.

Måste fråga, vad betyder att vara Häng-Hans i byxan, kan du översätta det för en halvlapp

Comment

Det känns lite skönt att det var fler som delade min uppfattning. Det behöver ju inte betyda att den är korrekt, men chansen är större...

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                        Äjth.

Måste fråga, vad betyder att vara Häng-Hans i byxan, kan du översätta det för en halvlapp
                        Ingen aning - var har du hört det?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Ingen aning - var har du hört det?
                          Vid ett mkt hastigt påseende kan man förledas till att tro på Holland. Jag har haft ett antal av de lockurnor Mochens gubbe visar, men kvalitén både för ögat och handen är annorlunda och bättre än vad jag ser på frågarens bild. Utan att vara Häng-Hans i byxan, håller jag med Peter i sina observationer.
                          Hmmmmmmmmm

Comment

Här läste jag det

Comment

Working...
                            X