Vackra färger!
Ja, det stämmer med Martin Svensson, som kunde stämpla med antingen M eller MS.
654 indikerar också att miniatyrvasen tillverkats någon gång under åren 1896-97.
Vackra färger!
Ja, det stämmer med Martin Svensson, som kunde stämpla med antingen M eller MS.
654 indikerar också att miniatyrvasen tillverkats någon gång under åren 1896-97.
Några blå-vita saker, smörbytta och kryddburk, från Böckmans-perioden vid Bolaget.
Stämplade "Höganäs".
Vanligtvis brukar väl detta gods vara stämplade med HB-stämpeln?
Drejarsignatur C och N och gul underglasyr. Fler exempel och diskussion på bland annat sidan 19 i denna tråd. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro. Gideon har lagt fram teorin om att det är lagervaror som har omglaserats och jag tycker att det verkar vara lång tid, ca 50 år, att ha varor i lager och funderar på om man inte har återanvänt drejarsignaturstämplar.
En bortglömd skål, från gårdsloppisen i höstas, tittade fram under sängen då dammsugaren ville fram överallt.
Den har samma dekorerade kant och ristade streck på de ljusa partierna, som wasiistdas rejäla "gummidäck" från Wallåkra http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post178400 har, men denna är stämlplad HB.
Jag är lite osäker på om SB-stämpeln står för Sven Bolin, som började 1936, eller om det är så här enligt Höganäs museums hemsida: "Omkring 1915 började man maskindreja de vanligaste kärlformerna. De signaturer man kan påträffa i botten av dessa kärl är oftast ditsatta av beskickarna. Det var ju de som ansvarade för att putsning och hänkling utfördes korrekt."
Denna snygga jugendvas med tulpan(?)dekor tycker jag mig kunna utläsa Höganäs på. Någon som har en gissning på formgivare? Drejarstämpel "J" kan jag heller inte få fram. Vasen är 19,5 cm hög och kommer att pryda min bokhylla en lång tid framöver.
Comment