Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Polykrom Peking har jag aldrig tidigare sett finns ej heller i mina anteckningar...Grattis säger jag, håll i den!!!!

    Comment


    • Rococo 1892 - 1927. Tyvärr med guldkant vilket jag inte tycker passar på en sådan här 1700-tals pastisch.

      Click image for larger version

Name:	Rococco.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	546225

      Sol 1905 - 1909, dekor av Josef Ekberg. En av få tallrikar i min ägo med "modern" design.

      Click image for larger version

Name:	Sol.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	546226
      Last edited by Hossbach; 2013-03-02, 19:08.

      Comment


      • Min förra bild av "Ny Wallmo" blev så dålig, så jag lägger in en bättre. Det här är nog min favorittallrik eftersom den är både ovanlig och tilltalande.
        Bifogade filer

        Comment


        • [QUOTE=Hossbach;230701]Rococco 1892 - 1927. Tyvärr med guldkant vilket jag inte tycker passar på en sådan här 1700-tals pastisch.

          Här en Rococo men utan guldkant (på tillvaron).
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Här en Rococo men utan guldkant (på tillvaron).
            Gjorde de Rococo i hela 35 år? Tycker de är ganska sällsynta. Kan inte minnas att jag sett dekoren på en kaffekopp tidigare. Tack Lars M!

            Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
            Sol 1905 - 1909, dekor av Josef Ekberg. En av få tallrikar i min ägo med "modern" design.
            Sol tycker jag känns lite mer som 50-tal. Har hittat skärvor efter blå Sol i trädgårdsjorden. Kanske var det skollärarinnan Hanna Karlsson som åt sin middag på dem. Hon var lärarinna här 1892-1920. Skolbarnen kanske fick nöja sig med enklare dekorer från Rörstrand.
            Bifogade filer

            Comment


            • Fragment....

              Hallå Svärdet,
              Ögnade tråden och fann att det mest spännande ligger under backen. Skärvor som berättar och ställer frågor. Jag sparar ibland på sådana värdelösa ting, dom berikar mig... so long...
              Bifogade filer

              Comment


              • "Skärvor", skulle kunna bli en ny spännande tråd, kanske Kim's inlägg skulle kunna bli det första så skall jag fylla på....vad säger
                moderatorn?.....

                Comment


                • Kan jag lägga den nya tråden under Keramik o Porslin övrigt svenskt?
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • föreslår porslin & keramik, övrigt....

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                      föreslår porslin & keramik, övrigt....
                      Låter som en utmärkt idé.

                      Comment


                      • Hallå,
                        Nej, mitt bidrag hade inte med Gustavsberg att göra, bara en hyllning till att se det stora i det lilla där jag fängslades av Svärdfällas senaste bidrag. Kanske lite inspirerad an konstnären Olle Nymans s.k. skrotskulpurer. Ta bort mitt dumma inlägg och påföljande kommentarer. So long...

                        Comment


                        • OK, började med Svärdsfallas inllägg http://precisensan.com/antikforum/sh...767#post230767
                          Last edited by Maria; 2013-03-02, 23:53.
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • Jag fortsätter att stapla tallrikar. Det kan ju vara kul om PES har en hyfsad uppsättning i sitt arkiv.
                            Hur det gick till när Gustafsberg namngav sina tallrikar vet man väl inte. Men nog var det väl vanligare med flicknamn? Men här kommer det en kille: Axel. Motivet är väl ändå lite flickaktigt..........
                            Nr 2 är Grenetta (Nästan hole-in-one. Nej, den var dålig!)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Bandarillo har visats som kopp och fat av Bengt H och också på ytterligare en tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=bandarillo
                              Här kommer den som tallrik och tydligt angivet att Kåge står bakom.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Bandarillo 1933-1952, design lite före sin tid tycker jag....

                                Comment

                                Working...
                                X